Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2000 ggr
Ellismakaroner
1

klängig kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Mitt första inlägg här! 🙂Har just blivit med kattunge, hämtade henne i lördags. En 12veckors maine coon flicka. Jag har aldrig haft katt förut och känner mig lite förvirrad och vilsen. Jag kallar henne Edi. 

Hon är väldigt kontaktsökande och klängig, vill inte bli lämnad ensam, vill inte vara ifrån mig en sekund. Tyckte att det blev bättre, men sedan jag gick till mataffären har hon varit superklängig igen.  Jag har henne i famnen, pratar med henne.  Hon jamar och pratar med mig, vill vara i min famn, ha uppmärksamhet, jag får inte ägna mig åt något annat.

I badrummet har jag en duschkabin med glasdörrar. Första gången jag skulle duscha kom min syster över och då var det inga problem. Jag stänger inte badrumsdörren när jag går på toa för att hon då börjar jama oavbrutet tills jag kommer ut. Tycker ni jag ska duscha med dörren öppen också då eller helt enkelt försöka lära henne stå ut med stängd dörr? Försökte duscha med stängd dörr idag men hörde henne jama så gällt att det lät trots vattnet. Kändes jättejobbigt. Är hela tiden orolig att jag gör fel eller att hon mår dåligt. Har ju ingen erfarenhet. 

Så vad säger ni alla? Är enormt tacksam för alla funderingar 🙂 Några tips? Eller tror ni det bara kommer bli bättre med tiden?

Saffran0Spice
9

Du får tänka på att hennes liv förändrat helt och hållet och att du nu är den enda trygghet hon känner till. Men när hon har fått finna sig tillrätta kommer hon nog vara mindre klängig, men troligen ändå väldigt social ^^

mvhemilia
4

Min kattunge jag har haft hos mig sen oktober, tycker fortfarande att det är lika spännande att titta på när man duschar. Leka med fötterna eller gosa med dom när man sitter på toa är också ett dagligt nöje. Vem vet vad som händer bakom stängda dörrar? Men när det är folk över så är jag inne på toan det minst intressanta här hemma :)

Förlägen

[inanna56]
4

Jag tycker det låter normalt med att hon är så kontaktsökande med tanke på allt nytt det innebär att flytta till ett nytt hem och skiljas från sim mamma och syskon. Försök att bry dig mycket om henne den första tiden med att leka och gosa ihop så blir det lättare för henne att känna sig trygg.

Dörren till badrum kan du absolut ha öppet, kanske vill hon sitta och titta på när du duschar. Jag har alltid innerdörrar och badrumsdörr öppna till mina katter. Katter gillar inte stängda dörrar, de ställer sig där bara och skriker. Kanske kan man vänja dem till det, vet ej. En del kanske föredrar att ha sovrumsdörren stängd, jag har den alltid öppen och båda katterna sover i min säng. Hur mysigt som helst!

Lycka till med din fina nya katt 🙂

[cicoccabim]
5

Kissen min vill alltid in i duschen när jag är där- till hon inser att det var blött där inne! Usch!!   Varenda gång- selektivt minne?

Så hon sitter utanför glasdörrarna och betraktar allt som händer och jagar vattnet som kommer under dörrarna. Imma är kul att rita i! 

Jag har alltid dörrarna öppna- utom när det är gäster förståss…..

LoAEmma
3

Katter tycker inte om stängda dörrar för man stänger ju för delar av deras revir, inte ok enligt kissarna!
Gosa och busa med kissen, hon kommer bli tryggare framöver :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Ellismakaroner
2

Tusen tack för alla svar! Så kloka ni är 😊

Ja det är klart, jättejobbigt om jag avgränsar hennes revir ju 😛

Nästa gång duschar jag med dörren öppen (och kabin stängd) och håller tummarna att det duger bättre för henne! Den här kattrasen brukar ju gerenellt tycka om och vara intresserad av vatten också… Men föredrar att ha henne utanför… 😛

Jag har mest hört om kattungar som gömmer sig i flera dygn under en soffa och inte vill komma fram… Så väntade mig inte det här. Men det är ju helt underbart egentligen, vill jättegärna ha en social katt som är med! 😍(Bara lite intensivt just nu) Ger henne massvis med kärlek, uppmärksamhet, lek och gos 🙂

#2 Ja hehe min är ju likadan, blir utstirrad när jag försöker gå på toa! Men när det är besök är hon mycket lugnare med det. Då kan vi stänga till dörren!

#3 Har också sovrumsdörren öppen, hon brukar sova vid mina fötter 😇

#4 Haha så roligt! 😂 Hoppas att min nöjer sig med att titta på..

AgnetaB
2

Tycker det låter helt fantastiskt att hon söker upp dig o ej ligger under sängen 🙂 Blir nog bra med tiden då hon känner sig tryggare.