kastrera kattungar
Hur fungerar det med att kastrera kattungar tidigt? Kattungar ska ju ha kattungefoder och kastrerade kastratfoder. Kattungar behöver ju sin mat för att växa ordentligt. Så om dom får kastratfoder när dom fortfarande är små kan det påverka hur benen och kroppen växer? Tänker på om uppfödare ska börja kastreras innan nytt hem så katter inte används till oseriös avel.
Kastrerade behöver inte kastratfoder.
Finns dessutom inte ett enda kastratfoder vad jag hittat med bra innehåll.
Alla mina tre katter är kastrerade och ingen får kastratmat.
Man kan ge samma som innan men anpassa mängden.
Är kattungarna tillräckligt stora hade jag kastrerat vid 12-16 veckors ålder
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kattungar måste inte ha kattungefoder och kastrerade måste inte ha kastratfoder. Ger man ett bra foder (helst blötmat, Mjau/Bozita) så kan katten äta det hela livet. Däremot kan man få anpassa mängden lite.
Kastratfoder innehåller oftast massa spannmål, vilket faktiskt gör katten tjock och även kan leda till diabetes och andra problem.
//Jessie
Det är ju faktiskt sant med att kastratfoder har dåligt innehåll. Kastrerade en hona till mig i höstas och har letat efter ett bra foder. Hon har alltid varit ganska tunn. Inte för mycket men tunnare än normalt. Och hon har ätit orijen regional red och gick snabbt upp i vikt men jag tycker faktiskt att hon har stannat nu i en bra kraftig vikt. Hon är sibir så hon känns absolut inte överviktig för sin kroppsbyggnad. Men kattungar behöver väl ha ett foder som är lite mer anpassat till att dom ska växa bra?
#3 Det är inte så stor skillnad på kattungemat och vuxenmat. Vilka katter får ju inte speciell mat när dom är små, eller hur?
Det brukar vara lite mer fett i kattungematen, men det kan man ge vid sida om man vill. En äggula då och då (är även bra för vuxna katter). Sen skadar det ju inte att ge kattungemat, men det går bra att ge vanlig också, så länge det är ett bra foder.
//Jessie
Absolut sant :) Tack! Känns som att jag fått lite mer klarhet i det hela. Ska försöka söka lite efter skillnader i foder och vad man ska kunna ge vid sidan för att dom ska få allt dom behöver.
Orijen är ju ett bra foder, så du kan ge det till kattunge också utan problem (:
Kan vara bra att ge blötmat också, eftersom katter är dåliga på att dricka och kan få problem med urinstenar om dom bara får torrfoder. Lite rått kött, exempelvis kycklingvingar är bra att ge för tänderna.
//Jessie
Jag har provat med kycklingvingar och kycklingmage men dom tuggar på det i 5 min och sen vill dom inte prova när jag ger nästa gång. Blötmat är också jobbigt för dom vägrar att äta samma sort två gånger :( Så jag känner mig som en dålig matte när jag provat märken som har onödiga tillsatser som mycket spannmål och kanske tom socker… Men det kan dom äta gladeligen. Vet inte vad som är bäst. Att dom får ett dom tycker om (mycket för vätskans skull) eller att dom inte får blötmat lika ofta. Blir otroligt dyrt här hemma att köpa en styckpåse varje dag. Även fast dom såklart är värda det :)
Det är oftast en väldigt liten mängd spannmål/socker, så det är bättre att ge blötmat med det, än att inte ge alls.
Vissa katten kan man behöva "lura" över på blötmat. Man kan blanda i en matsked blötmat i torrfodret, sen ökar man långsamt. Man kan även prova att mosa blötmaten, blanda i mer vatten, eller krossa torrfoder över blötmaten. Samma med rått kött, kan även funka att ge mindre bitar.
//Jessie
Tack så mycket för tipsen! Ska definitivt prova att dom ska få äta sig mätta mer på blötfoder än torrfodret som alltid står framme :)
Royal Canin har reda tänkt på det ;) http://www.royalcanin.se/katt/foder/livsstil-katt/kitten-sterilised/
Men allvarligt, det behövs inte. De kan äta samma vanliga kattungemat.
Jag BARFar mina katter och kastrerar kattungar som ska flytta till sällskapshem. De äter samma mat som alla andra och mår alldeles utmärkt.