Löper hon?
Hejsan! Min honkatt på fem månader (född i mitten av augusti 2014) har sedan ungefär fyra dagar tillbaka blivit väldigt orolig i kroppen och jamar jättemycket. Hon jamar inte heller på samma sätt som innan, som när hon vill ha uppmärksamhet, utan snarare lite djupare. Hon kan inte vara still längre stunder, utan hon är nästan ständigt i rörelse… När man kliar eller klappar henne på ryggen så lyfter hon på rumpan och svansen. Har hört att missar kan börja löpa redan vid sex månader, men fem månader känns väldigt tidigt… Vad tror ni - är det så att hon löper? För övrigt så är hon innekatt, och hon kommer inte ut nått mer förrän hon blivit kastrerad, alternativt löst det här mysteriet…
melancholy were the sounds on a winter's night.
Ja, det låter som att hon löper. Ni bör kastrera så fort som möjligt, eftersom okastrerade katter kan börja kissa inne, speciellt under löp.
//Jessie
#1 Oh dear, bara att börja kolla efter veterinär då! Tack för svar.
Kom ihåg bara att dom inte får kastreras när dom köper, det måste vara under en period där hon har uppehåll från det :)
Katter kan ibland bli könsmogna redan så tidigt som vid 4 månaders ålder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Se till att även id-märka henne när hon kastreras, om ID-märkning inte redan är gjord. Och glöm inte att registrera ID-märkningen i ett ID-register (SKKs eller SVERAKs eller båda), annars är märkningen inte till någon nytta ifall hon kommer bort.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Kom precis att tänka på det där när jag loggade in igen… Tack för att du informerar mig! :D #4 Vad tidigt, hade jag vetat det hade hon redan varit kastrerad! Tack för påminnelsen, ska se till att hon blir märkt.
Mitt lilla monster började också löpa när hon var 5 månader. Blev också lite fundersam eftersom min förra katt inte löpte förren hon var runt året :p
#7 Haha, ja först trodde jag hon bara var understimulerad, all extra lek till trots… Men ganska intressant att de skiljer sig så mycket - 7 månader är ganska mycket i katt-tid!
min ena hona börja löpa på 5månaders dagen och har haft ett flertal hanar som börjat para redan vid 15v ålder + en som var ännu tidigare. bra att du ska boka kastrering, löper hon nu boka in i början/mitten av nästa vecka så hon ej hinner börja löpa igen.
#9 Redan vid 15 veckor? Oj, det är myyyyycket tidigare än jag först trodde var möjligt! Tur att man lär sig i alla fall. Undrar dock hur en honkatt på 4/5 månader någonsin skulle kunna ta hand om ungar? De är ju trots allt fortfarande ungar själv… Naturen är underlig ibland. Har bokat in en tid på tisdag nästa vecka, the sooner the better, haha. c;