Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1035 ggr
Mysan_
2015-01-18 07:54
0

Katten hostar!

Hej, nu är det så att man katt hostar. Hon sätter sig när och sträcker ut halsen och först låter det som hon bara fnyser, sen blir det konstiga ljud och till sist låter det som hon ska kräkas. Det låter hemskt! Men när hon har hostat kanske 5-10 gånger blir hon helt normal igen. Hon är innekatt så tror knappast hon har mask eftersom vi inte märkt andra symtom på mask och hon har aldrig varit ute förr. 

Har ni varit med om något liknande? Kan det vara hårbollar eller är hon sjuk/har satt något i halsen? 😕

MonicaLagerquist
2015-01-18 07:59
0

Så låter min katt när hon hostar upp hårbollar.

Stolt ägare till tre La permer

OberonsMatte
2015-01-18 11:08
0

Alla mina katter får "hostanfall" ibland, men eftersom det händer så sällan antar jag att det är normalt för katter. Ibland händer det i samband med att de dricker vatten och får vatten i fel strupe. Oberon kan få ett hostanfall när han spinner så mycket att saliv rinner ner i luftstrupen. Ibland är det kanske hårstrån som ligger och retas i halsen.

När det är riktiga hårbollar på gång hostar de inte utan  hulkar krampaktigt med hela kroppen "ulk-ulk-ulk-ulk" innan de sträcker fram huvudet och kräks.

Sajtvärd Katter iFokus

[Annamaja27]
2015-01-18 15:19
0

Det kan vara astma.

nellan72
2015-01-18 15:19
0

En veterinär sa till mig att hosta kan bero på att katten behöver avmaskas. Så var det för min katt i alla fall, och när jag hade avmaskat honom så försvann hostan :)