Vilken sand?
Hej!
Vi har haft problem i ett år med att ena katten utför sina behov utanför lådan. Han har gjort det på mattan, i blommorna och i sängarna… Vi har dock bytt sand från kiselsten och pellets, och han har slutat.
Problemet är ju dock att all sand som är småkornig fastnar i tassarna och dras ut i hela lägenheten, samt att det luktar mer än kiselsten..
Har ni något tips på en sand som inte luktar när man byter, som gärna inte klumpar kisset och som inte fastnar i tassarna? ;)
elvira.horseworld.se
Varför vill du inte ha klumpbildande sand?
Jag använder Everclean, den doftfria, och är väldigt nöjd med den. Luktar ingenting från lådan (och då bor jag i en etta). Men att det blir Kattsand "i hela lägenheten" är nog något som är svårt att komma ifrån… Jag brukar ha antingen en billig skomatta från IKEA liggandes alldeles utanför kattlådan, eller en motsvarande matta från zoobutiken som är avsedd för att fånga upp "överskottssand" från tassarna. De fungerar delvis, men nog blir det en del kattsand på golvet ändå. Man får se till att dammsuga lite oftare helt enkelt 🙂.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag använder också mattor vid kattlådan och jag tycker det funkar bra. Och jag använder också klumpbildande sand. Renare, fräschare och fastnar inte lika mycket i tassarna. (Grizzly Zoo's "Compact Care Original")
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
jag använder ever clean, doftfri, och tycker att den ofta hamnar lite överallt- tills jag hittade en matta som faktiskt fångar upp 95% av sanden. Ever clean har en matta i samma design (fullt med små "luftmaskor"/hål där sanden fastnar. den matta jag hade innan (räfflad yta) var inte lika effektiv. Sanden är kanonbra, så de lilla som sprids nu kan jag stå ut med.
Jag använder ever clean eftersom jag tycker att den är den sanden som dammar minst av de klumpbildande jag har testat. Jag kunde inte ha Kitty Champion alls för dammet spred sig i lägenheten och det slutade med att jag fick näsblod i tid och otid. Jag blev orolig för hur katterna då påverkades eftersom de har nosen i sanden och krafsar runt.
Jag har kattlådorna inne i en HOL från IKEA och en dörrmatta som de behöver gå på för att komma ur. Nu har jag ingen Kattsand på golvet alls trotts att Ragdolls har lång päls och tussar mellan trampdynorna.
Pussi Ultra Kompakt är det som funkar i mitt hushåll. Den är dock klumpande. Har kommit fram till att den är en bra kompromiss mellan luktminskning, klumpkvalitet och pris. Sand utanför lådan är svårt att komma undan helt, nog får jag sopa av fötterna lite innan jag lägger mig i sängen varje kväll… Jag har lådor med huv/höga kanter så att de inte ska kunna krafsa sand över kanten, och sen sopar jag runt lådorna varje gång jag rensar dem. Där det är möjligt har jag också försökt ställa lådorna så att öppningen är mot en vägg, så hamnar mest sand mellan lådan och väggen.
Liten undran bara… hur kan det komma ut så mycket sand? Är det vissa katter som krafsar väldigt mycket mer än andra? Vi har Everclean i låda med huv hemma, liten matta framför lådan och jag har aldrig sett eller känt ett sandkorn utanför badrummet. Kan vara något enstaka korn som ligger bredvid mattan men inte mer än att det går att sopa upp med handen.
Innan jag hade matta under (öppen) lådan, så följde det med en väldans massa sandkorn när hankatten lämnade lådan. Han har stora tassar och sanden fastnade mellan tårna och i pälsen vid fotsulan. Så det låg mycket sand utanför lådan och en hel del sand i soffa, säng och lite överallt. Och han hade alltid ett jobb med att slicka sina tassar rena, vilket ju inte heller är särskilt hälsosmart…… Men mattan som jag köpte hjälper jättebra!Nu är det väldigt lite sand utanför. Han krafsar defintivt inte mycket i sanden, snarare tvärtom……
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
KattyMjau ärmotroligt bra sand som klumpar fint och är billig. Vår katt gillar den väldigt mycket
Livet är en film och du är regissören, så se till att göra den bästa filmen någonsin! Peace