Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 2081 ggr
[Isadolls]
0

Astma hos katt

Undrar om nån har erfarenhet av Astma hos katt?

Och hur ställer ni er till avla  på en sådan katt??

Irrevirr
7

Jag har en katt med astma som behandlas med kortisontabletter och mår kalasbra. 
Nu håller jag inte på med kattavel, men väl med avel på andra djur och jag skulle inte avla på en katt med någon typ av sjukdom som kan gå i arv. Ett djur som används i avel anser jag ska vara fullt frisk.

Paddiz
1

Har en katt som har astma och hon inhalerar medicin en gång om dagen. I början fick hon inhalera två gånger - men kunde efter några månader gå ner till en gång. Amazing är kastrerad och jag skulle aldrig avla på en katt som har astma - ja, eller någon annan sjukdom. När veterinären avrådde mig att använda henne i avel hade jag redan bokat in tid för kastrering.

/Yvette

Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

[Isadolls]
0

Enl. sverak avråder dom inte att avla på en katt med astma…. upp till uppfödaren i så fall…tycker det är luddigt svar….

[HundochKatt]
6

Varför ska man avla på en katt med astma? Astma har ju en ärftlighetsfaktor. Ska man avla seriöst så avlar man på så sunda, friska individer som möjligt oavsett om Sverak rekommenderar det eller ej. Sunt förnuft alltså.

[Isadolls]
4

Varför finns det ingen bakåt i stamtavlan som haft detta?

kom i samband med sin andra vaccination……

[HundochKatt]
1

Det kan hoppa över generationer och känner du till varenda kattunge bakåt i leden? Jag tror inte det.

[Isadolls]
2

Inte jag,  men dom jag köpt katterna av (uppfödare)  brukar ha koll på sina avelsdjur och vet vad det finns för sjukdommar eller inte!

[HundochKatt]
4

Ja, men det finns nog ingen uppfödare som känner till exakt om varenda kattunge bakåt i lederna. Hur som helst så är det inget att ens fundera över tycker jag. Har katten astma så ska den inte avlas på. Något annat är för mig oseriöst och hör inte hemma i den seriösa aveln.

[Isadolls]
0

#8 är du själv upfödare?

[HundochKatt]
3

Inte på katt, men hund. Principen är ändå densamma. Man avlar på friska och sunda individer.

Gosis12
4

Antingen det är pga vaccinet eller ärftlighet så går medicinen över till bebisarna i magen.

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

[Isadolls]
5

Detta handlar om en hankatt inte hona:)

Gosis12
5

Hane😊  Ja då blir det inga bebisar i magen på han 😃

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

Sarah-S
2

Nej  man avlar inte på en sjuk individ, så lätt är det
Astma kallas på katt även allergisk bronkit eftersom man misstänker att det finns en allergisk orsak.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Inlägget är låst för nya kommentarer