Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1072 ggr
Fialialej
2015-01-09 22:06
0

Han bits

Min ena katt bits när han inte får uppmärksamhet och ibland helt utan förvarning. Inte dödligt men ändå rätt hårt. Imorse vaknade jag av att han bet mig hårt i hakan och häromdagen bek han mig stenhårt i armen mitt i natten. När jag vaknar till sitter han bara och stirrar ut åt andra hållet och ser lurig ut. Varför gör han så? Är det vanligt/normalt? ;)

"På natten är alla katter svarta"

Scorpio97
2015-01-09 23:47
0

Började beteendet plötsligt? Det kan tyda på smärta.

Annars skulle jag tro att han helt enkelt har tråkigt. Se till att aktivera honom ordentligt innan läggdags. Fixa gärna något han kan leka med själv under natten (ger du torrfoder kan du skaffa en foderleksak). Har du fler katter?

Se även till att inte uppmuntra hans beteende under natten. Ignorera totalt. Hoppar han på dig så lyfter du bara helt lugnt ner honom. Inte prata eller klappa honom, och helst inte ens titta på honom. Alltså inte skälla/fya heller. Var så tråkig som möjligt. Sen kan det ta ett tag innan katten har lärt sig att människor är jättetråkiga och inte ger uppmärksamhet när det är natt, men förr eller senare har det kopplat och då brukar katten roa sig själv eller sova istället. Men beror det på understimulering är det såklart väldigt viktigt att erbjuda mer aktivering under dagtid också.

//Jessie

Fialialej
2015-01-10 09:49
0

Han har kanske tråkigt. Men ändå; de bor två katter ovh en hund tillsammans, det är alltid någon hemma, jag ger mjukmat (mjau), hills torrfoder urin/stress (den andra katten behöver det) i aktiveringsmojäng och de får fryst mush barf att greja med under natten. Han är ute ca två dagar i veckan när han själv vill. Vi har klöspelare och ställen de kan gömma sig/sova. Katterna leker ofta med varandra. Har dock inga leksaker pga hunden (fast de leker ju med sånt de huttar ändå), men det kanske bör inhandlas lite leksaksmöss och diverse. Skulle kunna testa klickerträning….. Han är 7-9 år någonstans (omplacering så vet inte exakt, men har haft honom ca 4år) - det är inte så att något speciellt händer i kroppen däromkring? Kanske bra att ta en tur till veterinären också framöver, men det är svårt att gå dit utan att ha nåt konkret att komma med.

"På natten är alla katter svarta"