Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1177 ggr
Bill&Bull
2015-01-07 15:02
1

foder för känslig mage

Jag ska snart hämta hem en till katt från katthemmet, hon har haft diarré och äter medicin. Dom på katthemmet vet inte varför hon fick diarré, men tycker hon ska hållas på torrfoder istället för blötmat.. vet ni något foder man kan ge henne om hon är känslig? Min katt äter eukanuba men kanske inte ska börja med det till henne? Sen en annan fråga.. vad är anledningen till att en katt bara får diarré helt plötsligt? Hon har varit på katthemmet i nästan 1 år, för tänkte om de va att hon kommit dit precis men så är det inte. Jag fick höra ett rykte att de säljer sjuka katter men det får dom väl inte? Men som sagt bara ett rykte men blir orolig då jag vill att hon ska må bra. Ursäkta om det blev många frågor samtidigt :p

||My Love For Animals Is Immortal||

SuperLimm
2015-01-07 15:11
0

En anledning kan vara plötsligt foderbyte.

Varför ska katten hållas på torrfoder om den inte mår bra på det?

Säljer dom en katt med svår diarré så bör det väl ändå räknas som att de säljer en sjuk katt tycker jag…

Mvh Linn

sagan
2015-01-07 15:14
0

James Wellbeloved blötfoder är för känsliga magar. När en katt är lösa i magen kan torrfoder torka upp mer, men jag anser inte att det är något att sträva efter då de kan bli uttorkade istället.

Vet du något mer om när problemen började för kissen? Vad är det för medicin de ger och hur försöker de lösa det hela? 

Sälja sjuka katter hoppas jag verkligen inte något katthem gör. Däremot så säljs de i befintligt skick och har de sjukdomar kan man inte alltid veta om dem i förväg.

Bill&Bull
2015-01-07 15:27
0

#2 jag ska fråga lite mer om det, för sedan jag hörde om ryktet så har jag inte kunnat släppa det.. Det enda jag vet är att hon äter torr mat nu och sista dosen medicin igår, hon är ensam i en inhägnad just nu sen hon fick diarré. Annars gick hon lös med andra katter. Ska kolla upp det fodret, tack. Men katterna är väl hälsokollade antar jag? min nuvarande var det fast han är från ett annat katthem. #1 Vet inte om dom bytt foder, dom sa att de inte visste varför hon fick diarré. Men katthem kanske byter foder då och då beroende på gåvor osv?

||My Love For Animals Is Immortal||

SuperLimm
2015-01-08 07:39
0

#3 Jo det var lite det jag tänkte. Gissar att de flesta katthem gör så, att katterna får äta det som katthemmet får i gåvor till största delen. Då kan det nog lätt bli lite för plötsliga foderbyten vilket de flesta katter faktiskt inte klarar tyvärr.

Mvh Linn

[Isadolls]
2015-01-09 12:17
1

Finns extra mild mat hos veterinär som är just för katter med dålig mage som man kan e till den stabilisera sig😃 som är just blötmat…

sagan
2015-01-09 14:42
1

#5 Dessa foder innehåller väldigt mycket spannmål. Så jag skulle inte rekommendera detta alls. 😉

SuperLimm
2015-01-09 15:27
0

#6 Jag var också tveksam först men bara för att just stabilisera magen funkade fodret väldigt bra, iaf till min hund när hon var sjuk. Sen när magen var bra var det bara att vänja över till den maten man vill ge på heltid. Den maten som ges för att stabilisera magen har jag uppfattat som att den inte är något man ger på heltid, utan bra tills djuret mår bra igen.

Mvh Linn

sagan
2015-01-09 17:33
0

#7 Det finns annat man kan börja med som är bättre enligt mig. Det är skillnad på hund och katt. Hundar är allätare medans katter inte kan tillgodogöra sig allt som finns i foder.