Kisstråden
Hjälp, jag behöver sympati. Uppmuntrande ord. Vet inte vad mer jag kan göra, så behovet av tröst är nog större än behovet av tips…
En av mina katter kissade precis på en dörrmatta här hemma. För inte ens en vecka sen gjorde jag rent hundens bädd, efter att samma katt kissat på den. Och det var bara två dagar efter att jag gjort rent den från kattpiss senast. Katten är 14 år och har precis satts på behandling för hypertyreos så jag försöker tro att allt beror på att katten är sjuk men jag vet nog att det inte är så. Under de sex år jag haft honom har han alltid haft en tendens att kissa på saker som ligger på golvet för länge. Handdukar, klädhögar, papper - you name it. Så jag har lärt mig att plocka upp allt. Ibland har man kunnat koppla det till att kattlådorna varit fulla men ofta är det mer oklart. Den andra katten kissar också på fel ställe ibland men det har alltid varit lättare att förstå vad som är fel, det har lösts genom att man gjort rent lådan eller låtit den stå på den nedkissade platsen ett tag. Oscar… ja Oscar är svårare. Nu börjar det kännas som ren trots. Han gör det när jag står där, i samma rum. Jag vet att det inte är trots jag vet att det beror på att någonting är fel men vad?
Jag har tre olika lådor. Jag har testat olika placeringar. De senaste dagarna har jag trott att en låda utan huv, placerad i vardagsrummet, var lösningen. Men hunden började käka kattbajs från den så där rök den planen. Lådan flyttades ut och som ett brev på posten kom kattpiss på mattan. Nu står där en låda med huv och jag är i princip tillbaks till ursprungsläget. Jag försöker se till att Oscar inte stressas av den andra katten och av hunden. Han beter sig oftast inte stressat, möjligtvis att han inte rör sig riktigt lika fritt som han skulle vilja. Jag har testat att låta honom vara ensam i ett rum om natten så att han kan gå på lådan i fred och äta i fred men det slutade med att han kissade på mitt skrivbord under natten.
Jag är med på att katter pissar på konstiga ställen när de upplever att någonting är fel. Men det vore så skönt att känna att kattpiss utanför lådan var ett undantag, i stället för att hela tiden gå och vänta på när nästa skvätt ska komma. Och det vore skönt att kunna ha mattor. Drömmen är en matta i vardagsrummet…
…det värsta är nästan att jag mer och mer funderar på om det inte är bäst att låta katten somna in. Men så gör man ju inte, han är ju en familjemedlem! Och tänk om problemet beror på vad jag har att erbjuda, tänk om ett annat hem skulle funka finfint? Men jag har försökt omplacera honom förut (innan han var sjuk, pga allergi), till och med så att jag skulle stå för alla kostnader, men han är för gammal för att någon ska vilja ha honom.
Har du provat med olika typer av "sand"?
Var han och kattkompisen kastrerade?
Har veterinär kollat upp urinvägsproblem?
Vad städar du med när han kissat utanför?
När jag fick katterna för en massa år sedan testade jag lite olika sandtyper och de använde alla utan problem. Har använt pussi kompakt sedan dess och har lite svårt att förstå varför sanden plötsligt skulle vara ett problem, det har ju funkat hittills? Hade Öko träspån på försök för några månader sen men det tyckte ingen av oss om. Men kattsandsbyte får nog bli nästa grej att testa. Har dock lite svårt att vara systematisk när det finns så väldigt många faktorer som kan göra att katten kissar på fel ställe. Sen verkar det gå lite i perioder också, nu är jag extra frustrerad för att det kissats så himla mycket på kort tid men normalt går det längre mellan gångerna.
Katterna är kastrerade. Vet inte hur en veterinär kollar efter urinvägsproblem men eftersom han precis varit där för att testa och behandla hypertyreos så antar jag att veterinären uteslutit andra sjukdomar. Å andra sidan var det viktnedgång och inte kissandet som var orsaken till att jag tog honom till veterinären. Ska kolla med vet nästa gång vi går dit!
Jag städar med diskmedel och ättika.
Be veterinären kolla för just att katten kissar på mjuka ställen så kan det ju vara ett tecken på urinvägsproblem. Bäst att utesluta sånt åtminstone.
Ja ättika är ju superbra mot kisslukt så städningen borde inte vara ett problem åtminstone.
Urinprov skulle jag iaf börja med.
Om öppen låda i vardagsrummet fungera ställ tillbaka den och se till att lära hunden låta bli den. För hunden kan väl ordet nej?
Att straffa en katt genom att låta den stå i sitt kiss är inte en bra uppfostringsteknik för skulle du göra detsamma med ett barn som kissat ner sig? Du måste hitta orsaken till beteendet! Om du har kopplat ihop beteendet att kissa utanför mest med fulla kattlådor så rensa dem oftare. Minst 2 ggr om dagen. Att ha flera lådor med olika sandsorter kan också hjälpa även att skrubba sådorna rena med tex såpa och kokhett vatten om det är dofter som finns kvar i lådans plast som orsakar problemet.
har du testat feliway i eluttaget?
Tack för tipsen alla.
Annzoo jag vet inte var du läst att jag skulle låta katterna stå i kiss. Jag blir uppriktigt illa berörd av att du skriver som du gör. Om det är meningen "Den andra katten kissar också på fel ställe ibland men det har alltid varit lättare att förstå vad som är fel, det har lösts genom att man gjort rent lådan eller låtit den stå på den nedkissade platsen ett tag" du fått det ifrån så syftar jag på att lådan har fått stå ett tag på den plats där katten behagat kissa. Ibland kan det vara bra att tänka ett varv till, innan man ger kängor åt folk. Det blir mycket trevligare stämning på internetforumen då.
Jag vet inte hur hög din hund är men jag har höga plastbackar som jag köper på Biltema. Kanske hunden inte når ner till kattbajset med höga backar.
Annars kan du ha sådant strö i den öppna lådan som inte är farligt för hunden att äta.
Bara en tanke som for förbi i mitt huvud…
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Tack Gosis12! Ja nästa steg blir nog att testa en hög back. Hunden är visserligen rätt stor men kanske kan det gå. Undrar dock om katterna kommer att lyckas hoppa ner i den. Får se! Vad gäller att hunden äter ur lådan och farlighet så är det inte ströet som är problemet, utan snarare att ena katten behandlas med medicin som går över i avföringen, samt att det är rätt omysigt med en hund som gnager på bajskorvar.
#8 då de finns de som "uppfostrar" katter på de sättet så är det klart att man uppfatta den meningen på de sätt jag gjorde.
#10 Om nu katten äter medicin som går ut i avföringen är det ännu viktigare att du ser till att hunden ej kommer åt att äta ur lådan… Kan din hund nej? isf är det ju enkelt. För hur hög låda du än köper kommer ju ändå hunden äta ur den om du ej lärt den kommanot "nej" då jag fattar som hunden är modell större än katterna.
Annars får du spärra av så hunden ej kommer åt lådan, kanske ha kattlådan på dass med en spärr som gör att den inte är mer öppen än att katterna kommer in. Bakom soffan eller avspärrat med kompostgaller är några exempel annars