Min katt är olycklig
Hejsan! Det är somså att min lilla misse på nästan fem månader har börjat bli så olycklig… Det började med att hon fick träffa min familjs katt, och sen vi kom tillbaka hem har hon gråtit, kissat på olika ställen och bajsat under badkaret. Är helt säker på att anledning är att hon känner sig ensam utan en lekkamrat i sin egen storlek. Har börjat leta efter en till misse, men de djurhem jag har möjlighet att ta mig till har antingen inte "rätt" katt som skulle passa med henne, eller väldans lång vänttid. Letar som en stolle på Blocket för att rätt katt ska komma upp… Så till min fråga: finns det nått jag ska tänka på eller kan göra för att lindra hennes ledsamhet under tiden? Finns alltid nån i hemmet, hon är ensam kanske två, max tre, timmar i veckan.
melancholy were the sounds on a winter's night.
Eftersom hon både kissar och bajsar fel skulle jag tro att det främst är den erbjudna lådsituationen hon är olycklig över.
Hur många lådor finns det?
Vad är det för typ av lådor?
Var är lådorna placerade?
Vad är det för typ av strö (märke och sort)?
Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?
Var kissar hon fel?
Sajtvärd Katter iFokus
Hm, umgås du mycket med henne? Tänkte hon kanske vill ha mer uppmärksamhet. Vart bor du? Vet ett jättebra katthem där det finns både stora och små, dem är verkligen superduktiga bara man säger vad man är ute efter :) ( Kattfotens katthem, Halmstad ) Annars vet jag tyvärr inte..Kanske går över med lite umgänge (: Hoppas det löser sig!
#1 Det har inte varit ett problem förut, men kanske är det nått som ändrats? Just nu finns det bara en låda, men vi ska åka en sväng och köpa två till idag. Lådan står i vardagsrummet/sovrummet (vi bor i en etta), så hon är nästan aldrig ensam i rummet när hon använder den. Använder TOA-Lätt (tror jag det heter… Nått liknande, kan kolla senare om det behövs), och det ser ut som pellets men är gjort på pappersmassa. Tar bort kisset och bajset så fort jag hört och ser att hon varit där, så några gånger per dag. De gånger hon inte kissat i lådan (för ibland kissar hon rätt ändå) har det varit i badkaret. #2 Eftersom jag bara pluggar på halvtid kanske jag är borta max fyra eller fem timmar i veckan, och under den tiden är min pojkvän hemma, så hon har alltid nån hos sig. Hon är väldigt kelig och busig och vill vara med överallt, så hon får en del uppmärksamhet. Bor i Linköping, så det var lite väl långt bort :c Men det låter verkligen som ett bra djurhem! Tack för era svar!
Hon är ju bara 5 månader men kanske kan det vara så att hon börjar känna av könsmognad? Detta drabbades min ena honkatt av någon månad innan hon började löpa med depressionssymtom, men försvann efter löpet kommit i gång. Sen blev det sterilisering.
Fast har man 1 katt kan man ju ha 2 och mina båda pojkar älskar varandra och kan tänka mig att det blir sorg när den ena går bort före den andra.
Hoppas du får fatt på en vän till henne snart, för visst kan det vara så att hon saknar en lekkamrat när hon är så pass ung…
*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*
#4 Oj, att de skulle kunna vara könsmognad har jag inte ens tänkt på! Får läsa på mig lite mer om det där! Jaa, känns som hon skulle bli så lycklig med en lekkamrat… :c tack för svar!
#3 Toa-Lätt och andra pellets-sorter är en klar riskfaktor för felkissande. Skaffa lerbaserad, finkornig och klumpbildande sand istället. Extreme Classic eller EverClean (oparfymerade) är exempel på bra sand som kan köpas på nätet eller i djuraffärer. Ett lite billigare, men helt ok alternativ är Pussi Kompakt, som man kan köpa i vanliga matbutiker.
Lådorna bör vara stora och öppna.
Sajtvärd Katter iFokus
#6 Hade jag ingen aning om! Blir att införskaffa det idag också i så fall. Oj, glömde lägga till det: en öppen låda som är stor åt henne än så länge. Tänkte dock köpa de två andra i lite olika storlekar och sort (som typ höga/låga kanter etc) för att se vilken hon föredrar! Tack så jättemycket för all hjälp!
Jag använder Coshida clumping catlitter från Lidl. Billigt också, mina katter älskar den. Pellets, det går inte an för mina katter.
Har endast 2 lådor till mina katter för dom är både ute och inne. En är stor och vid utan huv medans den andra har huv.
#8 Nu när jag tänker efter tror jag hon föredrog just den pottan med sand i hos mina föräldrar… Tack för tipset, ska lägga det på minnet! Vi har bara en etta och hon är innekatt, så tänker mig att två eller tre borde räcka, så blir det nästan en låda i varje rum. c: Föredrar nån av dina katter nån speciell låda?
#7 Det kan vara så att katter föredrar lådor med huv, eftersom de kan känna sig mer ifred då, men det är viktigt att man tar bort svängluckan (om sådan finns). Annars blir det instängt och väldigt obehagligt för katten därinne.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Då får nog en av de nya lådorna kanske vara en med huv, för att testa. c:
Mina katter använder mest den öppna lådan. Fast jag tycker det är bra att ha en av varje minst. Min gamla katta gillar inte att de andra kissar i den med huv.
Då går hon dit och väntar tills dom är klara där inne. När dom går ut så får dom en snyting av henne om det kissats där.😃
#12 Ja, att ha en av varje tycker jag låter som en bra idéb Haha, vilken bestämd katt! 😉