Vad göra? AKUT!
Jag och min pojkvän har ett par grannar som har 2 katter som alltid är ute, dom får aldrig komma in. Maten består enbart av en skål torrfoder utanför dörren. De har en hund så vet inte om fallet är så att katterna och hunden inte går ihop men då tycker jag det är fel att slänga ut dem och att de helt enkelt får omplacera katterna istället.
Mitt problem är som följande att den ena katten (en hona såg jag), är inte sååå skygg av sig som den andra katten. När jag öppnade dörren och skulle gå ut igår satt hon utanför vår dörr och jamade. Jag pratade med lugn röst mot henne, och jag såg att hon försökte ta skydd från regnet som öste ner och att det var väldigt kyligt. Jag lyckades efter många om och men locka in henne till vår "för hall" som vi har innan själva vår ytterdörr till lägenheten. Där gav jag henne 1/2 dl varm mjölk (jag vet, jag vet, de ska inte dricka mjölk. Men det var det enda varma jag kunde ge henne och hon drack allt), och den enda maten vi hade hemma att ge till henne var skinka. Gick ut för att kolla katternas matskålar för att ta in mat därifrån så hon fick äta i värmen i alla fall, men där låg enbart ett löv.
Efter ytterligare en stund hoppade hon upp i en kartong där jag lagt en filt till henne, och sov där hela natten. Gick upp imorse för att titta till henne och hon låg fortfarande och sov. Jag tog då in henne i lägenheten och har lagt ner mycket tid på henne idag genom att kolla igenom henne efter eventuell ohyra, kolla klorna, trampdynorna och gett henne avmaskningsmedel. Åkte även och handlade 2 påsar kattmat som jag har och ska ge henne. Men då min pojkvän är allergisk och jag vet att våran grannar är ägare vet jag inte vad jag ska göra. De är väldigt svåra att få kontakt med och tar helst inte till sig när man pratar med dem. Men det är moraliskt fel att slänga ut ett par katter av diverse anledningar för att "de klarar sig ute", det ska bli storm och snart faller snön. Ingen tycker om denna kylan som är på väg och som redan startat.
Min pojkvän är allergisk så vi kan inte ha henne här så mycket längre (han är inte jätteallergisk men det är dumt att riskera något). Funderar på att åka med henne till veterinären då hennes trampdynor såg väldigt såriga och uppslitna ut och hon fattades en klo och såret var infekterat. Men problemet är att jag personligen inte har ekonomi till det, då jag just nu är arbetslös och har inget sparkonto för mina grannars katter liksom, samt jag är mitt inne i en flytt och har lagt rätt mycket pengar på mina marsvinskillar som snart flyttar hit. Så jag ska prata med grannen och be dem ge pengarna till mig så att hon säkert kommer till veterinären.
Under dagen är hon inte längre lika skygg, i alla fall mot mig. Hon följer efter mig överallt och låter mig klappa henne. Dock förmodar jag att hon har ont i vänster sida av magen då jag absolut inte får klappa henne där, men höger går bra. Hon slickar och kliar sig på stället och jamar om jag råkat nudda henne.
Vad ska jag göra? Hon ska få vara kvar hos oss idag om hon själv inte väljer att gå ut då det är storm. Men imorgon måste jag komma på en lösning.
Åk till närmaste vette och lämna in katten som ''upphittad''
Så kan de ge vård och se till att ägaren tar ansvar för den biten, lämna de uppgifter du kan och rådgör även om vetten tycker att djurens hälsa är tillräckligt illa för att blanda in LS
Det är ett förslag =)
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
Om du kontaktar grannarna men de inte gör något åt saken så kan du ju alltid anmäla grannarna för brott mot djurskyddslagen.
http://www.djurskyddet.se/se/vart-arbete/tips--rad-om-djur/nar-djur-far-illa/
Vad säger lagen?
I djurskyddslagstiftningen står hur djur ska vårdas och behandlas. Djur ska bland annat behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande, ges tillräckligt med foder och vatten, hållas i en god miljö som ger dem möjlighet att utföra sina naturliga beteenden. Djur får inte överansträngas eller hållas bundna på ett plågsamt sätt. En djurägare som inte respekterar dessa regler kan dömas för vanvård eller djurplågeri.
Straffet för djurplågeri är böter eller fängelse i högst två år. Straff för brott mot djurskyddslagen är böter eller fängelse i högst två år.
#1 Mjo, men sånt fungerar inte i staden där jag bor. Hade gjort det direkt, men av alla 13 katter jag och mamma tagit hand om för ett tag sedan, var det EN som vi fick lämna in som upphittad där de tog hand om den. Alla andra fick vi betala. Då hade vi ju pengarna till det dock.
Men ska ringa och prata med dem genast!!
#2 Jag har pratat med länsstyrelsen och anmält dem. :-)
Var även uppe och pratade med grannen, han kom med klöddiga och schattiga anledningar till att det var så här - och som jag misstänkte, det berodde på hunden. Det var en icke så givande diskussion.
Stackars katter! Tur att du finns, bra att du anmält ❤️
Vad bra att du kämpar för dom små katterna! Så bedrövligt av ägarna att bry sig om hunden (jag hoppas den får bättre omvårdnad!) men inte om katterna!
Bra också att du har anmält dom hos Länsstyrelsen! Jag hoppas att dom gör ett besök och får grannarna att skärpa sig lite!
Annars undrar jag vad man kan göra…….? Jag följer tråden!
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Uppdatering: Grannen kom ner och hotade med att anmäla mig på grund av stöld. Jag förklarade att katten var inne hos mig, men hon får gärna gå ut när hon vill. Hon satt på stolen när jag skulle gå och hämta henne för att visa såret, hon var helt lugn i min famn. Han tog över henne och hon sprattlade, skrek och rev honom, han släppte taget och hon sprang in i vår lägenhet igen.
Jag frågade om det inte kändes bättre att hon var i min lägenhet istället för att vara ute i den väntade stormen och ösregnet. Han hade inget bra svar på det. Jag sa åt honom att ge mig 150 kronor så jag kan köra och handla mat till henne och fylla på matskålen till den rädda katten som fortfarande är ute. Han sa då att han "tänkt fylla på häromdagen men maten var slut". Häromdagen????????? Mat VARJE dag, svarade jag. "Dom får ju mat när dom är ute! Möss och sådant". Jag blev riktigt förbannad och förklarade för honom att det är han som tagit på sig ansvaret för dessa djur och då ska han också ge dem mat och husrum.Kan han inte ha dem på grund av sin hund finns det många som hade kunnat ta sig an och hjälpa dessa djuren och som har möjlighet till det, eller så skulle han tänkt på detta innan han skaffade hunden. Detta hade han inget bra svar på och jag gick in igen och sa åt honom att han får gärna ta med katterna men då ska dom få komma in och han ska ha mat till dom. Då vände han på klacken och smällde igen dörren. En vuxen människa som gör såhär?!
Nu ligger hon bredvid mig och kurrar och har precis ätit blötfoder som hon nog aldrig fått innan - och hon gluffsade i sig. ❤️
#7 Så bra gjort, sagt och svarat!!! ✨Guldstjärna ska du ha för det! Och katten ger tydliga signaler…..!
Tråkigt att din pojkvän är allergisk till råga på allt! Vet man att han är allergisk mot katter? (Jag antar att det är kollat, men frågar ändå……..)
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
#8 Tack! Ja det känns skönt i hjärtat att få göra något sådant här och märka på henne hur mycket hon uppskattar detta. Det värmer verkligen! 🙂
Jag lyssnar på kattens signaler och märker vad hon vill och inte vill. Hade inte kunnat ge tillbaka katten till honom efter det hon visade när han försökte hålla henne. En trygg katt gör inte så mot sin ägare!
Ja, det är jättetråkigt. För annars hade de gärna fått bo hos oss (i alla fall till jag får hem mina marsvin), men då hade jag fått tid på mig att hitta ett bra hem till dem också, samt de hade fått växa till sig lite och blivit mer trygga förhoppningsvis.
Hur allergin ser ut i dagsläget vet vi inte. Han var väldigt allergisk som barn men det har nog växt bort, men när han varit hemma hos min syster som har 3 katter har han känt lite - dock inte så som han kände av det som barn. Känns ju så dumt att riskera något! Nu är hon ju dock i vår lägenhet och får vara det för tillfället (man får ju prioritera 😉), så får vi ta det som det kommer.
Tänker dock INTE ge tillbaka henne till ägaren mot hennes vilja, då får han blanda in vilka han vill. Jag har bevis på hur läget har varit och är, samt har andra grannar som kan intyga att de springer här ute på parkeringen där bilar kör, inte har någon mat och aldrig får komma in.
Så härligt att läsa om ditt engagemang och din viljestyrka!
En hel del barnallergier växer man ju ifrån, så kanske det kan vara värt för din pojkvän att kolla upp sina allergier med tester på vårdcentral? Jag tänker, oavsett om ni skulle vilja behålla katten/katterna eller skaffa djur längre fram…… ;)
Meeow!
#10 Vad gör man inte för dem små…..❤️🐱
Ja, han ska kolla sig :-) Vi har pratat om att skaffa katt ett längre tag men då kan varken min mammas pojkvän eller hans mamma komma och hälsa på då de är extremt allergiska mot katter (och hans mamma även hundar). Så nästa månad ska vi hämta två tingade marsvin!
Jag personligen är ju verkligen en kattmänniska och har haft 4 katter hos oss sen har det kommit upp emot 20 utekatter inkl. deras kattungar som har sökt hjälp hos mig och mamma som vi började mata sen omplacerade. Så det är väldigt tråkigt att det kanske inte blir någon kise i framtiden… :-(
Ja usch, det är så trist att en del drabbas av allergier! Särskilt tråkigt om man är allergisk, eller lever med någon som är allergisk, mot just det som man faktiskt vill ha.
Förhoppningsvis lyckas ni hitta en bra lösning för grannens katter och att dom också är med på den lösningen!
Och jag tror ni kommer att få världens lyckligaste marsvinsfamiljemedlemmar! 😉
Meeow!
Först måste jag börja med att säga att jag alltid blir lika glad när man hör om människor som orkar reagera sig för de flesta tänker att ''äsch någon annan kommer nog reagera''.
Jag tycker att du ska kontakta ett katthem. De tar ständigt katter från ägare som missköter sig och vet nog exakt vilka ''verktyg'' man använder och vilka lagar man drar i och deras röst kanske kommer fram snabbare samt ''låter'' högre än din. Bara gissning men kontakta iallafall ett katthem för de är ju experter kring detta området och kan hundra procent ge dig tips och råd.
Säg till hur det gick sen! ❤️
#12 Ja det är tråkigt.. Men ibland blir det som det blir!!
Aaaw tack ska du ha vad sött sagt av dig och vad glad jag blir ❤️ jag hoppas verkligen de kommer trivas hos oss.
#13 Man får vara djurens röst när ingen annan bryr sig och eftersom dom själva inte kan tala. Ingen trivs av att vara ute i denna kylan utan mat och tak över huvudet… 😕
Hur går det för er?
Och här kommer en liten uppdatering:
Igår tog jag bilen och åkte till affären och handlade ännu mer kattmat, både blötfoder och torrfoder. Två temporära matskålar samt vattenskål. Hade även tur för i 10kronors-lådan fanns det faktiskt två små bollar som det plingade i som jag köpte som leksak till henne. Köpte även Kattsand och kattlåda, även om jag visste att det var chans att det var meningslöst och att hon inte skulle använda den. (Utekatt hela livet, vet ej vad hon lärt sig).
Kom hem och en väääldigt hungrig katt åt snabbt upp sin mat! Jag undersökte hennes päls, mun och öron, såg att hon hade skräp i örat och att det nog kliade och gjorde ont i höger öra - snabbt hem till pappa som har sådant medel till hans hund men fungerar även på katt. Tog det i örat på henne, kändes nog skönt för henne. Ska ta droppar i 3 dagar morgon och kväll (ringde vet. och rådfrågade om detta idag).
Har lagt en filt i soffan där hon ligger och sover och hon är inte heller lika rädd för min pojkvän längre - det är ju vi som ger henne mat.
Grannen har inte visat så mycket mer intresse och han sa inget när han såg mig gå förbi med all kattmat. Har en vän som bor på en gård som jättegärna ville ta hand om kisarna, så jag ska gå upp och prata med ägaren imorgon tänkte jag. I så fall lockar vi in den andra katten också - åker till veterinären med henne då jag tror hon är mer illa däran och sedan får de bo hos mina vänner. Där har dom tillgång till att springa både ute och inne. =)
#16 Allt guld i världen till dig för detta arbete! 🌺🤗
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!

först och främst, du gör ett grymt jobb. en tanke bara, innan du skickar iväg katterna till någon annan. prata med grannen och försök få honom att skriva över katterna på dig, eller föreslå att du säljer dem vidare för en liten peng som han sedan får. säljer du iväg katterna utan hans tillåtande kan han anmäla dig och du råka illa ut. att sälja av annans egendom, oavsett om det är befogat eller ej (som man ju kan tycka i det här fallet) är straffbart. trist om du skulle råka illa ut. bryr han sig inte så mycket om katterna kan jag inte tänka mig att han har något att bråka om gällande att du omplacerar dem. spar ju honom jobbet.
#17 Tack!! Ja det känns så bra att ha möjligheten att finnas till och hjälpa de som inte själva kan =)
#18 Som jag skrev i mitt andra inlägg ska jag givetvis upp och prata med grannen idag. =)

#19, men dåså :) missade det och ber om ursäkt :) grymt jobbat hur som helst!
OM du bara visste hur mycket jag älskar människor som dig! Jag blir så tagen och SÅ varm i hjärtat av varje liten sekund du lagt till dom små viktiga liven! Tänk om människor vore mera som dig, då hade vi inte haft stora problem här i världen! :) Tusen tack för allt du gör och för att du bryr dig om dom! Dom behövde verkligen dig i allt som hänt! Kom ihåg att du verkligen gör HELT rätt :) Låt ägarna inte få dig att tro något annat. Lycka till med allt! Det är spännande att få höra hur det går! <3
Hej mina vänner!
Tack ska ni ha för alla fina kommentarer ang min insats. Det värmer och höra att det uppskattas från er - och det värmer även att jag märker att det uppskattas av katterna.
För japp, ni hörde rätt! Katterna - i plural. Vi fick in den andra katten igår morse. Otroligt rädd och skygg katt, jag fick dåligt samvete för att jag "tvingat" in henne men det var det enda rätta. Hon var otroligt mager och hade skabb i öronen. Jaha… En söndag och jag kan inte göra någonting. Gav dem mat och katt 2 (som vi kallar Mira) gav snabbt förtroende till både mig och pojkvännen. Båda sov inne hos oss och Katt 1 (som heter Vira.. Japp, snacka om fantasi ;-), sköter kattlådan helt OK. Vilket inte Mira gör. Hon har så smått börjat ta efter sin kompis dock.
Under kvällen hade jag tur - min moster som är kattuppfödare ringde mig och frågade hur det gick då min mamma berättat om läget. Jag sa att allt gått helt OK men att Mira hade problem i öronen. 1 timme senare var hon där och kollade på det och "turligt" nog hade hennes ena utekatt haft samma problem bara någon månad tidigare och hon hade då fått någon typ av droppar av veterinären som jag fick ta över.
Avmaskningen fortsätter också. Mira hade otroligt mycket mask i magen så det blir en ordentlig kur för henne. Annars går allt bra. Dom trivs, busar och leker men har fortfarande lite svårt för hastiga rörelser och har inga problem med att springa och gömma sig. Men det går verkligen framåt snabbare än jag ens kunde drömma om. Vilket får mig att tro att det är många under deras dagar som heltidsutekatter som har klappat dom och försökt ge dom mat.
Men den där förbaskade grannen - ja! Den karlen har inte många rätt i skallen säger jag även om det låter otrevligt. Jag mötte honom nere på parkeringen igår kväll och passade då på att prata med honom. När jag förklarar för honom att jag fixat ett hem där de kan få den kärlek de förtjänar och behöver. Då säger han till mig att han tänkt avliva dem, för han kan inte ha kvar dem.
Jag blir helt paff! Och samtidigt GLAD att jag tog hand om dem i sista sekund när han ändå tänkt avliva dem. Jag sa åt honom att han sparar pengarna på avlivning om han bara låter mig ta över dem. Jag kan till och med betala en summa. "Det kostar inget att avliva dem hemma", sa han.
Nu får det vara nog. Jag sa åt honom att jag går upp och ringer polisen. Sedan tar jag hand om dem. Visar han ett bättre beteende kan vi gärna ha kontakt och tala om hur de mår. Nej… Det ville han inte!
Men imorse plingade det på dörren. Där stod han med ett kuvert och sa förlåt för sitt beteende. Och att han gärna ville lämna över dem till den andra ägaren. Jag var skeptiskt till det väldigt snabbt ändrande beslutet och sa (utan att verka misstänksam) att han gärna fick följa med mig när jag lämnade över dem. Och han skulle fundera på det……
Nu till "problemet" - min kompis kan inte ta hand om dem förrän efter nyår. Rätt länge med en pojkvän där man bara väntar på att allergin ska bryta ut. Men än så länge är det OK så vi får hoppas det håller i sig.
Fler uppdateringar om hur det går för katterna kommer!! :-)

Allergi är ju induviduellt för människor OCH katter. Förra året vid den här tiden hade jag tre katter. Två av de klarade jag av galant allergimässigt, de två har jag kvar nu. Den tredje hade jag svår allergi för, allergi från dag 1. Jag ignorerade det eftersom hon var född och uppvuxen ute och förmodligen i ett kostall eftersom hon stank koskit i tre månader efter att hon flyttat hit. Fram till den dag hon kastrerades hostade jag i princip blod(smakande slem), var snuvig och så vidare. Efter kastreringen blev det bättre men inte helt bra. Det var enbart henne jag var allergisk mot. När vi flyttade till lägenhet så sålde vi henne eftersom det inte hade gått annars. Har som sagt kvar de två andra och jag har aldrig varit det minsta allergisk mot någon av dem.
Det bör vara rättså chill, men är man allergisk bör man undvika att peta i ögonen efter att man klappat katt, helst inte ansiktet alls utan att först ha tvättat händerna innan. Bannlys katterna från sovrummet och du som icke allergiker bör vara den som städar kattlådan. Har det inte brutit ut ännu, och dessa saker följs så bör det fungera tycker jag.
#23 Problemet där är att vi bor i en etta. Att inte ha katterna "överallt" är nästintill omöjligt… Tyvärr… Men vi får ha dem så länge det går helt enkelt. Men den 2 januari kommer mina marsvin och då går det ju inte längre i vilket fall.
Tråkigt det här, har redan fäst mig så mycket vid dem. ❤️
Hoppas allt fortsätter gå bra! Alltid värmande att läsa om människor som engagerar sig för att andra (både djur och människor) ska få det bättre. 🌺
Vad underbart att läsa om ditt engagemang hela tråden igenom, TS! Det värmer i mitt hjärta att höra någon som värnar så om dessa katter! Grannen låter ju inte helt klok i huvudet! Jag hoppas att han bestämmer sig och går med på en omplacering! Har du pratat med katthemmet något, som en annan i tråden tipsade om? De brukar ju kunna ha lite grann att säga till om, och kan ryta till högt något snabbare än länsstyrelsen. Det är skrämmande att höra hur denne hanterat situationen med ny hund och katterna! Det är tur att det finns människor som du, som tar tag i saken och bryr sig om de små kissarna! ❤️ I min bok får du en jätteguldstjärna! ✨✨✨
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Vilket fantastiskt bra jobb du gör, om de ändå fanns fler som du!! :)

Fantastiskt arbete du gör för katterna. Jag blir mäkta imponerad! ❤️
Jag blir mycket glad över att läsa denna historia. Självklart blir man även arg på den där så kallade djurägaren. Hoppas verkligen att han sköter hunden rätt! Ska bli kul att följa och se hur det går med katterna. Jag hoppas verkligen att din pojkvän klarar av det. Jag har en katt här hemma som jag reagerar mycket milt emot. Men så har min pojkväns familj en katt som kan få mig att reagera väldigt mycket. Så det kan vara så olika.
Du är helt fantastisk! Jag blir så himla glad när jag ser att det finns personer som dig. Jag hoppas verkligen att det löser sig och att din pojkväns allergi inte bryter ut innan katterna kunnat flytta till sitt nya hem.
Seeing isn't believing, believing is seeing.
/Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus
Fint gjort av dig för katterna! 😍
Det är ju fantastiskt att det finns människor som kämpar för djuren här på jorden! Hundra tusen guldstjärnor till dig!!
c'est la vie, you muggle
Först och främst vill jag tacka för all fin respons jag fått - både i tråden, PM samt som gåvor! Tack tack tack! Det värmer att veta att så många uppskattar vad man gör. Legat hemma med influensa och mycket saker o tänka på så har därför lagt iFokus lite på hyllan men är nu tillbaka och tänker uppdatera er om hur det går. Dock skriver jag på min mobil nu och väljer därför att återkomma imorgon om en uppdatering! För det har hänt en HEL del här hemma ska jag tala om för er. Tack återigen till alla för denna fina responsen! ❤️