Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2419 ggr
Suskiv
1

Vad är det foder som gäller numera.

Är 6 år sen vi hade katt. Då gav vi Royal Canin Indoor till katterna. Gissar att en de har hänt på fodermarknaden så vad är bäst numera? 

Tanken är torrfoder som bas och som sen kompletteras med blötfoder. Tänker jag rätt? 

Katten är en sjuårig kastrerad hona. Innekatt. Äter idag Pussi och Friskies.  (vi får hem henne och ca 1 vecka)

Kan ju även passa på att fråga om Kattsand. Då använde vi Pussi kompakt och Eldorado klumpbildande. Fungerade bra på det sättet att Det blev bra klumpar som var lätta att städa, men jag tycker att kattlådan luktade. En läskig blandning av Kattsand (tycker inte om lukten av det) och urin trots att den gjordes rent två gånger per dag. Nån som kan tipsa om en bra luktfri (så bra det går) sand som ger bra klumpar.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
4

Spannmålsfria med hög kötthalt som t.ex orijen, taste of the wild, applaws är bra torrfoder. Nej RC är inget vidare foder, dyrt med.
Blötmat går bra att ge som bas också t.ex Bozita eller mjau (enbart deras blötmat, inte torrfoder).

Hade bytt från de fodrena sakta men säkert. 

Vi har haft icas premium, gillade den

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emmisen92]
1

Som Kattsand kan jag rekommendera everclean, vi har den gula. Luktar ingenting om lådan och då tömmer vi 1 gång/dag. Spanmålsfritt torrfoder är bäst. Vi ger torrfoder till vår kisse och blötmat som komplement då hon än så länge inte är överförtjust i blötmaten och har en krånglande mage. Men det funkar fint på henne, hon har glansig fin päls och är pigg. :)

[HundochKatt]
5

Själv skulle jag inte rekommendera torrfoder alls till en katt, utan hålla mig enbart till blötfoder utan spannmål och socker eller Barf.

Anita N
1

Ska du e torrfoder välj i första hand spannmålsfritt i andra hand ett med låga salthalter och högt köttinnehåll. det finns många bra kattfoder och många rätt ok. Ibland måste även plånboken få styra men låt dig inte luras av enbart kilopriset för titta även på hur mycket animaliskt protein du får för priset.

Jag använder Nutram, James wellbelowed, Bozita, Sanabell, Orijen och Applaws. Jag har alltid flera märken eftersom de kompletterar varandra och några har jag stora bitar från för att katterna ska tugga lite mer när de äter.

Mina får dessutom blötmat och Barf med både kött och ben för att få jobba lite med maten.

Glad Skåning

Fridaaaa
3

#4 Fast spannmåålsfritt och hög kötthalt tycker jag är lika viktigt. Finns spannmålsfria med lågkötthalt som är utfyllt med massa potatis t.ex (bilanx är ett exempel). Bozita har inte så bra torrfoder, enbart blötmaten är bra.

Belimas
0

Jag skulle rekommendera blötmat (Bozita eller Mjau) som bas och sen komplettera med torrfoder om man nu vill eller enbart köra på blötmat.

Jag ger min tjej Bozita som bas och sen har hon lite Applaws torrfoder framme hela tiden om hon vill knapra lite på natten.

[Sandi92]
0

Rekommenderar

Torrfoder: Acana, Applaws

Blötmat: Mjau, Bozita, Sheba Classic, Icas portionspåsar

Kattsand: Ever Clean, Extreme Classic

[HundochKatt]
0

Tänk på att Mjau burkmat innehåller nitrit, som är har jag för mig ett cancerframkallande ämne. Tetrorna innehåller inte det däremot.

Fridaaaa
0

#9  Innehåll: Kött och köttbiprodukter (gris 34%, kyckling 11%, nöt 7%), mineraler. står det på min burk jag har.

[HundochKatt]
0

Klicka på bilden
om du vill se den större

Mjau Kalkon

Användning: Helfoder för katter, färdigt för utfodring. Serveras rumstempererad tillsammans med en skål färskt vatten. 
**
Berikande tillsatser per kg:** Vitamin A 2000IE, vitamin D3 200IE, vitamin E 12mg, taurin 150mg, koppar 2mg (Koppar(II)sulfat, pentahydrat), mangan 1,4mg (mangan-II & -III oxid), zink 14mg (zinksulfat, monohydrat), jod 0,1mg (kalciumjodat, monohydrat). Tekniska tillsatser per kg: nitrit 12mg, cassia gum 3675mg

[HundochKatt]
0

Läs ovan under tekniska tillsatser per kg: nitrit 12 mg.

Alla på burk har nitrit tillsatt….

Fridaaaa
0

#10 Finns ingen bild.
Men ger på burk ibland då de finns i stora bra burkar.

Är väldigt mycket idag som är cancerframkallande som de kommer ut med. Ett tag var ju potatis/chips cancerframkallande t,ex

[HundochKatt]
0

Men texten ser du väl? Och det var den som huvudsaken. Annars kan du läsa mer under: http://doggy.se/sv/katt/produkter/mjau/

Fridaaaa
2

#13 Ja texten ser jag.
Behöver inte läsa där för redan läst eftersom jag ger mjau som sagt till mina kissar och ger dem inget skit så läst på 🙂

[HundochKatt]
0

Sant, men nitrit är helt och hållet onödigt ämne och är som sagt var cancerframkallande. De danska röda korvarna innehöll nitrit förr, men numer är det bara oskadligt färgämne.

[trazy]
1

😴den eviga debbaten  jag ger själv oriens spanmålsfritt torrfoder tänk om du fick äta knäckebröd jämt! Desutom ger jag mjau med mjukmat eller som min uppfödare säger gossemat inhåller mycket vatten då får katten i sig vaten på ett bra sätt

Fridaaaa
1

#16 Fast är ingen skillnad på orijens torrfoder och till exempel friskies när det kommer till att det är som att katten äter knäckebröd, gäller alla torrfoder oavsett innehåll 🙂
Varför säger uppfödaren "gossemat"? Vad menas med det?
Blötmat är ju toppenbra för en katt, allt en katt behöver. (bra då)

[trazy]
0

17 hanen blir så gosig o vill blir klappad när han får blötmat.

Ang torrfoder jo frikes inerhåller grönsaker o spanmål 

jag bara poängterade dtta med torrfoder och liknelsen med knäckebröd ursäkta om jag otydlig

[Emma--]
0

Eftersom katten är van med friskies kan du nog få vara försiktig med övergången om det blir hög kötthalt. 
Själv gillar jag blötfoder som grund just för att det är närmare deras naturliga kost än torrfoder och man behöver inte oroa sig över om dom får i sig tillräckligt med vatten. Just nu äter mina torrfoder under deras allergiutredning men målet är blötmat eller barf sen. 
RC är överskattat då det är så dyrt trots att innehåller är sådär. Men sen finns det ju förstås katter som fungerar bra på det. Mina var bara dåliga i magen när dom åt RC.

Om du söker runt på sajten finns det många olika fodertrådar. 

Kattsand har jag varit superpetig med och tycker att everclean är det enda som varit tillräckligt bra. Extreme classic verkar också helt ok.
Nu har vi testat tigerino och det kommer vi byta permanent till mest troligt. Fungerar i princip lika bra som everclean, men dammar betydligt mindre.

Fridaaaa
0

#18 Ja det vet jag om att det gör skrev inte motsatsen heller. 
Men om man läser det du skrev kan det tolkas som att det är skillnad på spannmålsfritt och icke spannmålsfritt just det med "knäckebröd. Vad det jag syftade på att det inte är skillnad vilket torrfoder man väljer just ang det.

[trazy]
0

håller helt med 19 ang foder 

vad är rc aldrig hört. Jag skrev den eviga fodertrådarna då menade jag att det fans masor. Katsand kan jag inget om

brukar ge mina  märg ben kykling vingar ris med mald lever

Fridaaaa
0

#21 RC  = Royal Canin.

[trazy]
0

20 jag håler helt med dig bara bekräftade det som du sade

Anita N
0

#17 Jo det är skillnad i hårdhet mellan olika torrfoder vilket du enkelt kan kontrollera genom att krossa det. Katters tänder är skapta för att krossa ett byte inte för att sörpla i sig geggamojja. 

#5 Nej det är inget optimalt med Bozita och några av mina andra foder men deras stora bitar ger bra tugg för katterna.

Mina får torrfoder som komplement och Barf som grund respektive blötmat som godis och vätsketillsats.

Glad Skåning

Fridaaaa
1

#24 Skillnad i hårdhet ja men var inte det jag skrev något om. Alla torrfoder är som "knäckebröd" eller vad man ska säga. Visst vissa lite bättre än andra kanske men hjälper fortfarande inget för tänderna och alla är som "knäckebröd" för tänderna.
Torrfoder hjälper inte mer för tänderna än vad mjukmat gör.

Anita N
0

#25 Konstigt att då tandläkare som forskar på katters tänder på en föreläsning jag varit på säger något helt annorlunda. Dessutom är det inget fel med knäckebröd däremot är det farligt om katten inte dricker tillräckligt. 

Dock kommer jag att fortsätta ge mina barf så de får jobba på och tugga i sig ben och rent kött.

Glad Skåning

Fridaaaa
0

#26 Ja det är märkligt skulle jag säga.  Forskning som visar att torrfoder inte hjälper för tänderna också. Är råa ben som gäller för tänderna, samma för hundar. En katt kan lätt bara äta blötmat och sedan då något för tänderna, behövs egentligen när de får torrfoder.
Ang det man säger om knäckebröd är just att det inte hjälper för tänderna och fastnar dessutom lätt i tänderna, lite som för oss människor.