Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1288 ggr
Idihs
0

Akut hjälp!

Och så va vi där igen……..

Vår lilla skogistjej har efter ett par månaders uppehåll börjat kissa inne IGEN. 

Har varit hos veterinären med henne och ingenting var fel. Fick massa råd och tips av vet men ingenting har hjälpt. 

Vår andra katt har aldrig gjort utanför lådan, och skogisen har vi haft "problem" med i omgångar sedan start. Hon är 1,5 år, kastrerad och som sagt fullt frisk. Dem får gå in och ut som dem vill, äter RC foder. Dessutom kissar hon inga mängder utan släpper ett par droppar liksom och aldrig när vi är i närheten. 

Sambon börjar bli måttligt irriterad nu och överväger att lägga ut henne till försäljning, vilket jag ser som absolut sista utvägen men detta börjar bli väldigt tradigt.

Snälla ni.. vad har ni mer för tips? Dessa tipsen har vi fått av veterinären och dem har inte fungerat:

- Flera lådor som töms dagligen.

- Placerat ut små matskålar där hon har kissat

- använt Feliway

-ordnat platser där hon kan vara ifred från barnen. 

- lagt ut plast där hon kissat.

Anita N
1

Släpper hon några droppar är det absolut inte normalt utan de ska verkligen kissa annars är det något som är fel. vanligaste problemet är då uvi men kan även vara mycket annat. jag hade absolut kontaktat veterinär igen för som sagt det är lika farligt för en katt att springa och småskvätta som för oss mänskor. Kan bero på överaktiv blåsa. Sen är ju rc-foder inte det optimala fodret att ge. 

Äter hon blötmat så lägg på extra vatten när du serverar henne det.

Glad Skåning

annzoo
0

har du använt feliway i spray eller i eluttaget?
Förstod jag de rätt (läste tidigare tråd) att de började ett tag efter kastreringen? är felkissningen i perioder med perioder där hon sköter sig? Jag hade faktiskt testat att ge p-piller ett tag för att se om de hjälper. Hjälper de beror det mest på att veterinären inte fick bort allt vid kastreringen.

Idihs
0

Det är inga riktiga urinmängder såsom det blir när hon går på lådan, utan mer en pöl knappt stor som en enkrona. 

Kattsand har vi bytt i omgångar och har aldrig upplevt det som problemet.  I dagsläget har vi klumpe och det har ju funkat i flera månader. 

Hon kissar enbart i tre olika hörn. Har skurat ordentligt, spritat efteråt, använt piss off. använt Feliway i både eldosa och spray. 

Urinprov, avföringsprov, blodprov, lever och njurprover är tagna samt att vi låtit röntga henne och det har inte visat något fel. 

Ska genast testa med ppiller.

IceJossan
1

#3 Då är det inte någon form av protestkiss iaf, för då hade det varit större mängder.

Jag tror på idiopatisk cystit.

Felin idiopatisk cystit (FIC) innebär att en inflammation uppstått i blåsväggen. Detta kan vara lokalt utlöst (p.g.a. en retning i blåsan) eller centralt utlöst (p.g.a. stress). Det är viktigt att utreda grundorsaken till FIC, det vill säga om den med medicinsk eller psykisk.

En katt med FIC kissar lite och ofta, många gånger blodblandad urin. Katten skriker ofta i samband med urinering och kan kissa på flera olika ställen.

Behandlingen görs med glukosaminglykaner (Cystease) och antiinflammatorisk medicin (Metacam). Vid stressutlöst FIC används feromoner (Feliway) och vid svåra fall även antidepressiva medel (Saroten) för att sänka kattens stress. Det är även viktigt att öka kattens vattenintag.

MonicaLagerquist
0

Jag tror också på FIC.

Stolt ägare till tre La permer

Idihs
0

#4 Är detta något som kan komma och gå i omgångar? Då jag tänker att inget visades när vi var hos veterinären + att hon gör det ju inte ofta utan det händer en två gånger på en vecka sedan kan det dröja alltså flera månader som det gjort nu och då kissar hon igen, på två ställen under samma dag. Urinen var inte heller blodblandad. 

Är detta något som veterinären ska konstatera att hon har?

IceJossan
0

#6 Japp, det är inte alls ovanligt att det kommer och går. Vissa katter är känsligare än andra.