Matplats
En lite knasig fråga kanske men…. Jag väntar på att min kattunge ska bli leveransklar och fixar och donar, så allt ska vara klart till dess. Ingalunda min första katt, då jag har haft många. Men detta blir min första innekatt, då jag bor i stan numera. Så på den punkten är det helt nytt. :)Jag har hundar och går och klurar på hur jag ska lösa kattens matplats, då jag vill att den ska få äta i lugn och ro för hundarna. Mina senaste katter hade en matplats uppe på köksbänkarna (en bit bänk), men jag har tyvärr idag dåligt med bänkplats, så den lösningen är omöjlig. Golvet går inte heller, då det troligtvis skulle bli uppätet av hundarna vid obevakat ögonblick. Den enda lösning jag har är att den får helt enkelt en matplats på köksbordet, då jag använder den rätt sällan då jag är mest själv. MEN, då kommer jag till problemet hur gör jag när barnen med respektive hälsar på eller gäster? Katten är ju van vid att få vara på bordet även fast jag försöker hänvisa den till att bara vara på ett ställe? Är det någon annan som har något smart tips?
Min ena katt har maten på matbordet, med egen "bordsduk" under. När vi äter så flyttar jag hennes "matbord" till golvet, eller på en bänk, och det har aldrig varit nåt problem. Efter att vi har ätit färdigt och dukat av, så lägger jag fram hennes "matbord" på vårt matbord igen.
Det är väldigt sällan hon kommer för att äta samtidigt som vi äter. Men om hon gör det så kan vi alltid trixa till det lite.
Det har också varit suveränt när vi fick hem vår omplaceringskatt. Då har dom kunnat ha varsitt matställe. Även fast……. honan är mest pigg på att äta från samma ställe som han sen han flyttade in…….
Så gör vi. Kanske inte så smart, men det har funkat bra för oss, jättebra t o m.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Vad bra! Har köpt ett stort underlägg som kanske kan vara en signal då att det är ok att vara på bordet… Då kör jag på det jag tänkt om jag inte hittar en annan lösning.
På blocket så brukar det finnas annons från ett företag som gör klösträd med matbar. Så det är skyddat från hundar och katterna kan fortfarande nå maten lätt och få äta ifred. :) ska se om jag kan hitta en länk. Om man inte vill köpa ett så kan man ju om man är händig bygga en själv. :) Edit: hittade länken efter lite letande http://www.birklanders.se/store/category/klösmöbel-matbar-201010
Annars kanske du kan hitta nån plats på en hylla i bokhyllan eller nåt liknande. Eller varför inte prova 2-3 olika platser. Jag har märkt att mina katter gillar att få mat på lite olika ställen också. Det verkar va lite kul eller spännande med det hela. Så ibland lägger jag fram maten på nån oväntad plats (det kan va golv eller andra ställen som dom normalt inte äter på). Det kan också vara bra att vänja dom vid detså att det inte blir "fixa" platser som kan bli problem just när man har gäster eller ska äta där katten brukar äta.
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Rätt så smart, men ingen bra lösning för mig just nu i alla fall.
#4 Ja, det kan jag nog fixa, lite variation då och då. Ska ju Barfa kissen så han behöver lite större ytor att "lägga maten" på medan han äter.
Jag tror du hittar en eller flera bra lösningar! Spännande och lycka till med din nya familjemedlem! Gosigt! ❤️
Meeow!
vi har två hundar och tre katter, samtliga äter på golvet. Lär hundarna att det inte är ok att äta kattmaten. Kan bli en del "ligga på vakt och spana på hundarna" i början, men de flesta hundar lär sig fort.
Eller lär hundarna att inte vara i köket alls.
Vi har ett stort kök så alla djuren äter här inne, på var sin sida av rummet. Men även när katterna lämnar mat så går hundarna inte dit och snor. Vi har större problem med att katterna snor hundmat om hundarna lämnar =/
#8 Så kan man också göra, men mina hundar är lite konstiga…;) De vill äta på samma fat. Så allt jag ställer på golvet med mat på är deras. Eftersom jag Barfar hundarna och ska barfa kattungen också så småningom, så vill jag ju ha dem i köket när de äter. Jag vill heller inte att kattungen ska bli störd av att jag "härjar" med hundarna om jag ska lära dem att inte gå in i köket helt plötsligt…
Hur stora är hundarna? Tänkte om du kanske kan fixa en låda eller till och med en bur som du ordnar så att katterna kan gå som dom vill men inte hundarna?
Har inte läst hela tråden, men för oss funkar en fönsterbräda som matplats. Vattenskålen på golvet får de dela på.
om du tittar i trådar för lösning för kattlåda i möbler kan du kanske hitta någon som passar att ha matskålarna i. Jag har tex Hol från Ikea till mina lådor för att den kommer det in både luft och ljus i även om det blir privat för katterna och det skulle funka bra att ställa mat och vattenskålar i istället.
Om du inte har väldigt små hundar som kan komma igenom hålet som sågas ut för katterna kan det vara en lösning
# 10 # Har tre olika modeller på hundar och den minsta är i storlek - mellanstor katt (katten blir nog förmodligen större än honom) Har också funderat i de banorna men det fungerar inte då "lillskiten" kan komma igenom en lucka. Ett annat sätt är att ha en liten hage med kompostnät, men hur roligt är det på en skala att ha uppe jämt…
Ett litet tips för långa loppet är att införa måltider istället för att ha mat framme hela tiden. Då kan katten äta på köksbordet och när den ätit upp kan du ta undan matskålen/brickan eller vad det nu är du har :) mina katter får mat 3-4ggr per dag, och har ingen mat framme imellan. Det gör det jättelätt för mig att hålla koll på vem som äter vad då båda äter upp på en gång.
Kattlucka med chip avläsning