Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1219 ggr
Aswetzen
1

Dräktig honkatt ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Jag har aldrig haft en honkatt innan, utan när jag själv var barn så hade vi hankatter. Jag tycker att vår honkatt har börjat och äta extra mycket, gott upp i vikt, sen har hennes tuttar börja växa och ändra färg ( se bild ) behöver lite hjälp om det kan vara så att hon är dräktig och hur långt gången kan hon vara, ungefär ?

Wellcraft
6

Ultraljud hos veterinär?

Så kan du passa på att ev abortera samt kastrera samtidigt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Aswetzen
0

Adoptera bort ? Nej nej det vill jag verkligen inte göra. Detta var bara en fråga

Wellcraft
4

Abortera bort ev. ungar 😉Katten ska du såklart behålla.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

MonicaLagerquist
0

När är hon parad?

Stolt ägare till tre La permer

Aswetzen
0

Ja det är ju det som är lite dumt för hon är både inne och utekatt så vi har ju inte parat henne. Det kanske är väldigt dumt av oss eftersom hon är norsk skogskatt och nu vet vi inte vem som är far

[[pimey]]
9

Tycker det är väldigt oansvarigt att släppa ut sin huskatt fertil klart hon letar upp en hane och parar sig? Är det så förvånande?

[[pimey]]
6

SkoGkatt med stamtavla eller utan? Utan så är hon en huskatt och ingen skogkatt.. Många tror att långhåriga katter med tofsar är skogkatter eller blandningar men till 99,9% är de långhåriga huskatter

Rumblebee
6

I och med att hon blivit parad av en främling så tycker jag det bästa är att abortera bort ungarna. För hanen som parade henne kan ha vilka genetiska sjukdomar som helst som kommer att smittas till ungarna. Sedan dilemmat med att det finns ett överskott av huskatter, såvida du inte planerar att behålla alla ungarna? Men tycker det är konstigt att ni låtit en skogkatt få gå fritt ute. Säker på att det verkligen är en riktig skogkatt ni har? Många oseriösa / okunniga säljer långhåriga huskatter som Norska Skogkatter, alternativt som Norska SkogSkatter, med ett extra s.

annzoo
5

#5 hur gammal är hon?
Ni bör hålla henne inomhus från och med nu då ni inte vet när hon blev parad. Annars kan hon föda utomhus och kattungarna dör  kylan.

I och med att du inte kan något om honkatter bör du redan nu läsa på om förlossning och vad som kan hända.