Julgran och katt..
Detta året blir det första julen som vi firar med Wilda och jag har funderat lite på det här med julgranen. Våran lilltjej är väldigt busig och älskar att busa med precis allt och alla som går att busa med. Därför är jag rädd att hon kommer vara på julgranen då jag kan tänka mig att den blir ganska inbjudande med allt pynt och annat skoj som hänger där!
Så är det någon som har några tips för att göra granen så oinbjudande för bus som möjligt? Hur gör ni som har katter som gärna vill busa med granen eller vara på den?
( Tips som att spreja vatten på henne eller liknande behöver ni inte skriva då det inte kommer hända i detta huset! )

Inga glaskulor i granen.Använd såna i plast istället.
Glitter är väldigt farligt så det bör man skippa. Vill man ha något som hänger kan jag rekommendera serpentiner av papp.
Häng inte upp något som ni inte vill att hin ska pilla ner.
Förankra gärna granen i något ifall att hon får för sig att klättra i den.
Stolt ägare till tre La permer

Inga glaskulor i granen.Använd såna i plast istället.
Glitter är väldigt farligt så det bör man skippa. Vill man ha något som hänger kan jag rekommendera serpentiner av papp.
Häng inte upp något som ni inte vill att hin ska pilla ner.
Förankra gärna granen i något ifall att hon får för sig att klättra i den.
Stolt ägare till tre La permer
Jag kör på:
Plastgran, annars har jag barr i hela huset i minst 1 år -_-'
Plast kulor, ifall dem har ner dem kan dem inte skada sig på dem
Häng sakerna högt upp och väldigt lite långt ner så katterna inte når dem om dem sitter nedanför
Jag har glitter i granen och mina katter har hitintills alltid gett tusan i att klättra i granen och leka med glittret, det är bara dem nedersta kulorna som kan lekas med ibland :)
Jag har helt gett upp det där med julgran sedan flera år tillbaka. Skulle jag dock ge mig på ett försök igen hade jag absolut kört på plastgran. förankrad i taket (ett måste) och sedan se till att bara ha oömma prydnader i granen (inga glaskulor eller dyra porslinsprydnader). Glitter skulle jag skippat då de gärna tuggar i sig det, men om eran katt inte har de tendenserna är det bara att go crazy med glittret.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Vi har haft julgranen (plastgran) inne nu i ca 1 vecka, pyntade den iförrgår. Vande agnes vid själva granen först. Har även sprutat ättika/vattenblandning på stammen. Luktar ingenting nu. Nu är det ju olika från katt till katt hur nyfikna och så dom är. Agnes har varit duktig, hon har bara lekt ett par gånger med en kula som hänger längst ner och en kula som hänger precis intill tvbänken. Glittret har hon låtit bli :) att ha plastdekorationer i granen är självklart här hemma. Men prova med ättika/vattenblandning och se om de hjälper :) man kan få spruta på nån gång i veckan :)
Tack för alla tips. Vi får åka och köpa lite nya julgranskulor då för dom flesta vi har är nog glaskulor. Satte upp en girlang utanför altanen idag och hon har suttit där nu i 30min och försökt få tag i dom små julgranskulorna som sitter i den så vi får se hur det blir sen när vi får in granen. :)
Vi skaffade plastgran förra julen, och julkulor i plast. Eventuellt pynt med glas sätter vi där katterna inte kan få tag på dem. Vi hade glitter, men katterna lät konstigt nog bli det. Var dock jättekul med smällkaramellerna!