Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1255 ggr
jela96
2014-11-22 14:32
0

Hjälp!

Hej! Min katt har lyckats få upp spärren till fönstret och har hoppat ut. Jag bor på andra våningen med mjukt gräs under. Den här katten är en innekatt men är född ute i en koloni. Vad ska jag göra?? Jag har panik! Har inte vart ute med honom i sele än och han är alltså inte van med området. Han är varken id märkt eller kastrerad då han är 4-5 månader gammal. Vad ska jag göra?!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Cindy S
2014-11-22 14:36
1

Anmäl honom som saknad till polisen, tryck upp lappar med info och sätt upp i området, annonsera via lokala facebooksidor.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Rumblebee
2014-11-22 14:46
1

Gå även ut och leta. Kanske prova ta med något smaskigt och en kul leksak att försöka locka med. Leta främst i närheten i buskar och vrår och börja sedan långsamt utöka radien. Är han inte så van vid att vara ute så kan han ligga och trycka någonstans.

MoaLava
2014-11-22 14:56
2

Om katten inte kommer innan kvällen kan du ställa ut en frigolitlåda med en filt i. Det börjar ju bli kallt nu. Lycka till och hoppas att du hittar honom 🌺

Hälsningar Moa =)

kattöga
2014-11-22 16:53
0

Anmäl katten försvunnen på kattpolisen iFokus också. Och läs i trådarna under "Aktuellt just nu!" där. Dom har många bra tips och råd när katten har försvunnit.

Försök att hålla dig så lugn du bara kan och leta och kalla på honom så mycket du kan, locka med mat som luktar gott på det ställe där han landade från hoppet (nedanför fönstret). Leta särskilt i skymning, natt och gryning, då dom vågar sig fram lättare. Sitt gärna still längre stunder i närheten av där han föll och locka. Så klä dig varmt och ha mycket tålamod. 

Lycka till och håller tummarna för att katten visar sig snart!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

cattisa
2014-11-22 21:20
0

Lägg upp ditt inlägg på http://kattpolisen.ifokus.se/ också. Där kan man få bra hjälp och råd när katten har försvunnit.

Hoppas att du snabbt får tag i din katt igen!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

jela96
2014-11-22 21:27
9

Tack för alla svar! Har letat och letat och letat. Ringt polisen och pratat med massa människor på vägen. Min pojkvän öppnade nyss sänglådan och där låg en liten katt. Så han har lyckats hoppa ner den och har inte gjort ifrån sig ett läte. Så skönt att allt är bra med min lilla :)

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Uppkatten
2014-11-22 22:18
4

Grattis! 🎂Vilken tur ni hade!

Snabbt iväg och chip-märk katten nu och se till att registrera honom i SKKs respektive SVERAKs register. Han är inte för ung för att chip-märkas.

Se också till att kastrera katten så snart som möjligt.

I samband med kastreringen så kan man även id-märka katten med en tatuering i örat.

Kolla också alla fönsterspärrar - i preventivt syfte. Katter är fenomenala på att ta sig ut.

Har du gjort polisanmälan samt lappat så se till att dra tillbaka alla efterlysningar (plocka ner lappar etc).

Njut av att ha honom hemma igen!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MoaLava
2014-11-22 22:37
0

#6 Vad skönt att ni hittade honom! 🙂

Hälsningar Moa =)

kattöga
2014-11-23 10:44
0

👍

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

cattisa
2014-11-23 14:39
0

Vad skönt att höra att han är återfunnen! 🏆

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen