ofarlig kattsand
Jag har en herre som ständigt är lite klumpig och tampar i sitt eget kiss för att sen trampa i sanden. Jag studerar så har hittills alltid löst situationen när den händer nån gång då och då. Men nu har jag börjat min praktik. Fann en liten klump i sängen så nojar över att det hänt en olycka medan jag varit borta och han slickat i sig det där när han tvättat sig. Finns det någon Kattsand (eller annat ) som är mer naturlig och inte skadlig för katten att få i sig. Tips tack/ orolig
https://animail.se/cats-best-oko-plus-10l.html
Använder alltid denna om jag inte använder vanligt eldningspellets.
/Elisa
#1 tja de beror på hur man ser de.."bara lera" är inge bra ifall katten äter sanden då de blir som cement i magen. Är man orolig att katten äter sanden bör man välja icke klumpbildande. Men jag uppfattar iaf inte som att TS katt äter sanden så jag skulle inte byta bort den klumpbildande sanden
Vilken sand har du idag? vissa märken klumpar sig sämre än andra. Hur mkt sand har du i lådan? Är han långhårig?

De flesta katter som rycker fastkletad sand från tassluddet rycker bort och spottar ut den. Jag tror inte att de får i sig något, inte mer än lite damm möjligen.
Har EC aqua breeze idag. Har en brittisk korthår. När han lyckas med sina bravader innebär det en totalt ner kletad baktass. Detta har dock inte hänt när jag inte varit hemma för då hade jag sett sand/ketspår. Däremot har han ju långt hår på magen där det ibland hamnar sand. Antar att det var det som hände när jag inte var hemma. Kanske nojar men han är ju min lilla bebis och man vill ju alltid det bästa. Skulle heller inte säga att han har för mycket sand för har fått används betydligt mindre än vad jag brukar till katter då han är lite klumpig och har sina egenheter som att stå lutad mot väggen när han gör nr 2.