Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1974 ggr
IceTee
2014-11-18 21:59
0

Hemlös?

Hos min pojkvän (som hyr en stuga på sina föräldrars gård för tillfället) kom det en kväll förbi en katt! Den satte sig i fönstret och pep, och brydde sig inte det minsta om att det satt en schäfer på 40kg på andra sidan som tok-glodde! När pojkvännen skulle gå ut med hunden gick den in, varpå han sa "men här kan du ju inte vara, nu får du gå ut igen" och den gick ut. Förbi hunden båda gångerna! Sen har den gått in i stora huset, och blivit utburen och då bestämde den sig för att den minsann ska bo i stallet, och vägrade gå. Efter några dagar gav pojkvännens mamma upp och gav den mat, den hade bott där nästan en vecka och hon kände att det inte var hela världen då den ändå inte tänkte gå hem. 

Katten är en jätte tillgiven hane, kastrerad, rumsren och inte det minsta mager, jätte fin i pälsen men inget halsband. Vi var väldigt förvirrade, minst sagt! Har han gått vilse? Men varför marscherade han rätt in hos dem och vägrade gå trots att han fick kalla handen? Pojkvännens mamma har dock en misstanke, för här om dagen råkade hon trampa på honom (som man gör ibland med katter som springer runt benen och man är lite stressad) och han gjorde inte ett ljud (alla katter jag känner har markerat högt och tydligt att man trampade på dem, och sedan blängt) utan bara sprang iväg till sovplatsen hon gjort och tryckte in sig så långt som möjligt. När hon försökte locka ut den igen sprang han upp till loftet och vägrade gå ner, utan stirrade bara skräckslaget på henne, så hon gav upp och lät honom vara ifred. När han sen kom ner och fick mat fick hon klappa honom igen. Kan det vara så illa att han blivit misshandlad? Och borde han inte tappat all tilltro för människor? Bara tanken på att någon kan ha skadad den här söta lilla katten gör ont i hjärtat på mig… han är så himla snäll och glad i alla och spinner så fort man klappar honom!

Vad tror ni kan ha hänt? Jag är inte så himla bra på sånt här, har liksom aldrig satt mig in i det!

Medarbetare på Skor iFokus

Inkanyezi
2014-11-18 22:33
0

Det är egentligen inte något konstigt med katten. Det händer att katter gör sådär. Flyttar in någonstans, väljer sin plats. Katter har lite egenheter. Det händer att katter flyttar spontant utan att det är någonting som har hänt dem.

Det förekommer också att katter kommer bort när man reser med dem, och då kan de vara på en plats där ägaren kanske inte sätter upp några lappar, kanske inte ens vet var katten försvann. Den kan ha sitt tidigare hem långt bort.

Uppkatten
2014-11-18 22:51
5

Har katten någon örontatuering?

Har ni varit hos veterinären och kollat om katten är id-märkt med ett id-chip under huden i nacken? Det kan kollas gratis hos veterinären. Via en ev. ID-märkning kan man sedan försöka spåra kattens ägare i de olika id-register som finns.

Sätt upp MASSOR av lappar minst 400 meter bortåt i varje riktning där ni efterlyser kattens ägare. Utöka området om ni inte får något svar.

Sätt också upp lappar där ni efterlyser kattens ägare: i affärer, vid busshållplatser etc.

Kontakta polisen på 11414 och anmäl katten som upphittad.

Sätt ut en annons i lokaltidningen där ni efterlyser kattens ägare.

Efterlys kattens ägare på Kattpolisen i Fokus, på katthemmens upphittat-sidor, på Facebook-sidor som Vi längtar hem, Bortsprungna katter  - djur.id, Missing Cats Sweden mfl.

Håller tummarna för att det finns någon som längtar och letar efter sin katt!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

IceJossan
2014-11-19 13:05
0

Jag skulle tro att det är en katt som virrat bort sig hemifrån eller vandrat iväg för att den inte trivs. Möjligt att den är dumpad, men det kan man inte ta för givet.

Lappa och annonsera som #2 skrev men jag skulle lappa på betydligt större område eftersom en katt ofta har ett revir som är ca 400m i diameter, säkert ibland större, och är katten långt hemifrån får du räkna med att lappa inom iaf en mils radie - mataffärer, busshållplatser och skolor brukar vara effektiva.

IceTee
2014-11-19 13:25
0

Örontatuering finns inte, och att se om katten är chipmärkt kostar väl? De har frågat hela kvarteret, vilket är 20 hus, max, sen är det bara åkrar (som ägs av folk i kvarteret) och 112an, så att sätta upp lappar där känns inte som det kommer att ge så mycket… De bor väldigt avsides! Dock kan jag ju sätta ut lite på olika sidor, och de kan ju kontakta polisen! Tack för tipsen!

Uppkatten
2014-11-19 14:02
0

Det är gratis att kolla hos veterinär om en katt är chipmärkt eller inte.

#3 Mitt råd om att börja med att lappa 400 meter bortåt åt varje håll baserar sig på att det är VIKTIGT att täcka upp närområdet ordentligt med lappar. Samtidigt kan man lappa särskilt "viktiga" mötesplatser för oss människor såsom t ex mataffärer, på Facebook etc. Jag uppfattar att det är viktigare att lappa tätt inom ett mindre område initialt än att sätta upp en lapp här och en lapp där. Sökområdet utökas sedan om man inte får "napp" inom några dagar.

Kastrerade hanar kan ha ett revir på ett par km, okastrerade hanar kan ha ännu större revir.

I det här fallet låter det som att man nu bör 1) kolla upp ev. chipmärkning, 2) lappa de närmaste samhällena/byarna lite extra, 3) efterlysa kattens ägare hos polisen och över nätet. Katter kan som sagt ta sig långt för egen tass, och det är inte ovanligt att katter liftar med fordon av olika slag.

Du har inget foto på katten som du kan lägga in här? Många av oss hänger mycket på hittekatts-sidorna och kanske känner igen katten från någon efterlysning?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

IceTee
2014-11-19 14:38
0

Jag har tyvärr inte hunnit ta en bild… beskrivningen är väl mest "pussi", för den ser nästan precis ut så, och den har lite "häng-hud" på magen, men den har inte några saker man kan beskriva såhär, så jag får väl ta en bild!

Uppkatten
2014-11-19 15:09
0

Vore bra, det finns många "Pussi-katter" efterlysta! 🙂

IceTee
2014-11-19 15:14
0

Får be pojkvännen kolla noga på sötnosen och ta en bild! Och prata med sin mamma om att försöka hinna åka och kolla chip! Hoppas verkligen inte stackaren är misshandlad… 😕

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-11-19 16:26
0

Jag tror inte katten behöver vara misshandlad utan blev rädd. Jag har vid tillfälle snubblat på min ena kisse när hon for förbi och hon for in under sängen med blixtens fart och vägrade komma fram utan stirrade bara på mig med stora ögon. Så förhoppningsvis blev kisse mest rädd.

När jag fann en tyvärr påkörd katt som var id märkt dock ej registerad meddelade jag närmaste veterinärer. Kan vara tips att informera er närmst veterinär med.

IceTee
2014-11-19 16:27
0

#9 de kan ju säkert fråga veterinären de har till hästarna, det är samma som fixar hundens kemiska kastrering!