Katt dricker mycket... torrfoder dåligt?
Hej,
Jag har en honkatt på 14 år som börjat dricka mycket sen ett par dagar. Hon har ätit Royal Canin satiety support sedan många år, då hon är överviktig och detta rekommenderades av veterinär. Idag har jag googlat lite och blir lite orolig över att torrfodret kanske inte är optimalt - utan tvärtom riktigt dåligt att bara ge det.
Vad säger ni om att ge detta torrfoder enbart och vad tror ni om det ökande drickandet ? Jag kommer boka veterinärtid på måndag för att kolla upp med blodprov.
Tacksam för era svar.
Hade satsat på blötmat istället om katten är överviktig, många katter som gåttner på samt håller vikten.
RC hade jag inte gett, dyrt och sådär innehåll.
Katter som äter bara torrfoder brukar i regel dricka mer och det behöver dem för bland annat njurarnas skull. Men konstigt att katten börjat med det nu.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vid 14 års ålder är det vanligt att åldersrelaterade sjukdomar dyker upp och flera av dem har ökad törst som symtom, t.ex. njurproblem, diabetes eller sköldkörtelproblem. Detta testas genom blodprov.
Sajtvärd Katter iFokus
Om man undrar om ett torrfoder är bra eller inte så kan man läsa på innehållsförteckningen. Som du säkert vet så ska katter äta animalier och inget spannmål, vilket RC innehåller en del av såvitt jag vet. Bäst är att ge blötmat som helfider, alternativt ett bra torrfoder mer hög kötthalt plus blötmat så att katten får i sig extra vätska. Att hon dricker mycket kan bero på njurproblem tex eller annan sjukdom. Bäst är att ta henne till en veterinär så att de får undersöka henne.
Är förkrossad. Har varit hos veterinären nu och hon har diabetes. Har förstått att behandlingen är komplicerad och det krävs många besök och blodprov för att få fram rätt insulinmängd, sedan sprutor 2ggr om dagen resten av hennes liv, o regelbundna veterinärbesök.Dessutom bör hon inte bli lämnad ensam - svårt när man jobbar heltid.
Känner att jag inte vill plåga henne med veterinärbesök och blodprov / sprutor hennes sista tid i livet. Hon får åka till katthimlen och lattja med mina andra katter Tusse, Smulan och Smurfen som alla blev 18 år. Sigge blir tyvärr bara 14 :(((
Känner med dig- vet hur svårt det är att förlora en familjemedlem!
Åh så tråkigt inget lätt beslut att ta men ibland finns ingen annan väg. Känner med dig vet hur det kan kännas.
😕🤗
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!