ras?
En huskatt.. Finns huskatter eller raskatter inget "mitt emellan"
Dvs långhårig huskatt och ingen "skogkatt" "Maine coon" som många tro sig ha för de är långhåriga
Hon är ju liksom av olika raser ändå? Eller?
Har du stamtavla på båda föräldrarna eller DNA testa henne? DÅ kan du veta vad hon är många personer luras att sälja unika blandningar för att tjäna extra pengar fast kattens är fina unika huskatter.
Hon har inga rastypiska drsg utan är en fin huskatt
Näe de har jag inte, utan ja tänkte mer att en katt eller ja djur har ju raser i sig även om dom är en så kallas huskatt, men tänkte lite att vissa tycker hon är lik en norskskogkatt eller så,
För den delen va mamman ute och kom hem med bebisar, och vi fick henne gratis så att vi har inte blivit öurad av någon:)
Raskatter härstammar från huskatter och inte tvärtom. Alla djur har inte raser i sig.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Då kan man anta ännu mer att hon är huskatt för det är otroligt sällsynt att folk släpper ut fertila raskatter och låter dem para sig hejvilt :) en katt behöver inte ha raser i sig och det är ingen mening att spekulera heller då allt bara blir en gissningslek och utan stamtavla så är katten en vacker långhårig huskatt. Även om ni fick henne gratis så menar jag att folk ändå luras för att tjäna pengar titta på blocket tex där finns det fullt av dom ;)
På blocket så vet man ju inte vad som är på riktigt å inte på riktigt, ska man ha en raskatt så skulle då inte jag vilja köpa den via blocket utan vänt mig till någon uppfödare:3
#11 Många seriösa uppfödare annonserar via blocket. En seriös uppfödare är registrerad i SVERAK.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Som ovanstående säger så finns många seriösa på blocket det gäller bara att läsa i annonsen vad som står ev fråga säljaren om allt inte framgår i annonsen. Testade föräldradjur Medföljer stamtavla från sverak Vaccinerade Besiktigade Chippade Osv :)
Nej, alla katter har inte någon specifik ras bakom sig. Det finns långhåriga huskatter och korthåriga. Bara för att de är långhåriga betyder inte att de har norsk skogkatt i sig. Och nästan alla människor som inte är inriktade på katter direkt säger nästan alltid att en katt som är långhårig ser ut som en norsk skogkatt. Men läser man på om de olika rasernas utseende så lär man sig att se dra efter raser i tex ansiktet och kroppen, och inte på vad för päls katten har. Jag själv tycker det skulle varit "coolare" att ha en långhårig katt som inte har behövt ha "hjälp" från någon ras för att bli långhårig.
Finns ju fleraflera andra raser som har lång päls dom också. Som sibirisk, men den kanske inte är lika "känd", Vaddå coolare?^^ Finns väl hundra tusentals precis som henne?
Tror det var på typ 60-70 talet så kallades dem "angora" då var alla långhåriga katter exklusiva angoror sedan efter det när skogkatter blev Sveriges populäraste raskatt var plötsligt alla långhåriga katter skogkatter/ skogkattblandning och det sitter i än idag. Speciellt om ens katt har små tofsar på öronen då är de definitivt skogkatter! ;) Tycker otroligt synd om skogkattuppfödarna som får kämpa med detta och även det omtalande "S":et folk lägger till i skogkatt (skogSkatt) ;) det går dem på nerverna och mig med faktiskt om jag ska vara ärlig haha :P därav tror jag att de andra långhåriga raserna inte träder fram så mycket i de påstådda blandningarna :). MEN nu har det även blivit mycket "Mainecoon blandningar" de senaste åren.
#15 Jag tror hon menar "coolare" som i att det faktiskt är lite fränt att en katt kan bli så kolossalt vacker helt på egen hand utan hjälp av selektiv avel i generationer.
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six
Det var en väldigt fin katt du har.
Huskatt. Väldigt söt.
En katt kan likna en raskatt men inte alls ha den rasen i sig, så helt omöjligt att svara på.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#18 heh tack:) Men det är ju det att skogkatten har ju "en nos", vilket inte hon har utan hon är mer ihoptryclt, såg även om den sibiriska katten på TV och ungen var en kopia av henne då hon var lika gammal ( utom att min katt var silvergrå) För den delen har inte skogkatten samma päls som henne.. hon är myyyycket lurvigare

Skogkatterna är avlade efter utseende. Samma med Sibirer, Maine Cooner osv. Alla avlas efter trevligt temperament.
Din misse har maffigt ansikte, kraftig haka, kraftig päls m.m. Vissa drag som Maine Coon har, andra drag som andra raser har. Samma drag som de "bondkatter" som man började avla fram vissa raser ifrån har. Folk började ju avla på specifika katter för att få fram ett specifikt utseende. Din katt kan ha långhårig raskatt i sig, men det kan lika gärna vara britt, bengal eller annan korthårig ras bak i leden istället för nån långhårig ras. Det långhåriga kan hon ha ärvt i generationer från annat håll. Sibiriska kattungar är väldigt klassiska i sitt utseende, inte så säregna som vissa andra raser, och alltså väldigt lika "typiska" långhåriga bondkattungar (huskattungar).
Du skrev själv att andra har sagt att hon liknar en norsk skogkatt. Och då sa jag bara att alla som inte direkt kan något om kattraser säger att alla långhåriga katter ser ut som norsk skogkatt. Men nej, jag ser inte heller någon likhet som skulle tyda på att där är sibirisk katt i din katt. Du har en fin huskatt. Och med coolare menar jag, om du har en långhårig katt som har blivit det på "egen hand" istället för att "få hjälp" av en långhårig ras att bli långhårig, tycker jag är "coolare".