Viktminskning
Viktminskning, eller snarare viktkontroll. Jag vill höra åsikter från er. Framför allt vill jag höra erfarenheter. Tankar om det i största allmänhet. Är det många här som har erfarenhet? Hur bör man resonera? Är kastratfoder vettigt eller ska man prioritera spannmålsfritt? Bara torrt eller torrt och blött? Förhållandet där emellan? (enbart blött är inget alternativ här, inte heller BARF)
@Mpajunen på Instagram
Om min katt fick bestämma mängden mat skulle hon rulla fram. Hon får mat 2-3 gånger per dag, spannmålsfri mjukmat (och BARF). Jag får ge mindre mat än om jag skulle gett kastratfoder, men nu är det helt utan tillsatser och spannmål. Det gör att hon håller sig mätt längre, tillgodogör sig största delen av maten (kring 96% enligt tillverkaren, vilket märks i kattlådan, lite att rensa och luktfritt). Men " att kastrater måste ha kastratmat"……- en del katter klarar fri tillgång av mjukmat utan problem. tyvärr är inte min katt en av dem… Ge hellre mat med hög kötthalt och vattenhalt. Min erfarenhet är att ju mer spannmål det finns i maten, desto större är risken att alla kolhydrater lättare gör katten rund.
Men håll koll på vikten! Om katten ökar i vikt, det kan ske snabbt!, så kontrollera mängden mat, och ge mat på bestämda tider. Jag väger katten varannan vecka, ibland oftare om hon ser väldigt rund ut (eller om någon annan har matat henne), och anpassar mängden mat efter det.
Jag hittat ett torrfoder helt utan spannmål som hon får en gång om dagen, somo lek och mental träning (gömma maten, ge i leksak, kasta matbitar som hon får jaga osv).
Förutom BARF anser jag att blötmat är bäst, eventuellt med en liten mängd spannmålsfritt torrfoder i foderleksaker och dylikt. Gäller oavsett kattens vikt, dock får man givetvis justera mängden beroende på katten. Att väga regelbundet är bra för att märka om man behöver ändra mängden mat, det kan vara svårt att se förändringar i hullet när man ser katten varje dag.
Härhemma ges Mjau blötmat. Ca 200g/katt, men då har vi ganska små katter på 2.5-3 kg. Sen får dom även rått kött när vi lagar mat. Mamma ville ge torrfoder ett tag, men två av katterna började faktiskt kissa blod efter några dagar så det togs snabbt bort. (Sen var det icas, vilket givetvis inte är det bästa direkt). Jag har även köpt torkad kött/kattgodis med högt köttinnehåll att ha i leksaker och som aktivering. Om jag har katt när jag flyttar hemifrån samt har möjlighet för det, kommer jag troligtvis läsa på om BARF och ge det.
BARF är det närmsta man kan komma kattens naturliga mat, men jag tycker att blötmat är ett helt okej substitut. Torrfoder med massa spannmål (light/kastratfoder exempelvis) tycker jag är självklart att det är fel, för det är ju så långt ifrån vad katten är gjord för att äta som det går. Och då blir det problem, som övervikt och/eller diabetes. Att ge bara torrfoder, även om det är ett väldigt bra märke, ger dessutom ökad risk för urinstenar och andra liknande problem eftersom katten för det mesta får i sig för lite vätska. Därför tycker jag att åtminstone en del av dagsgivan ska vara blötmat, sen om man måste/vill ge en del torrfoder så kan man göra det också. Ger man hälften/hälften kan det vara bra att blanda i extra vatten i blötmaten.
//Jessie
Jag tycker BARF och blötmat är det bästa och alla har inte tid och kunskap att hålla på och fixa eget. Sen beror det på katten, nu har jag kört med ett vetrinärfoder för magen med massa spannmål för det var det enda som lillkissens mage klara av.
Men nu efter kastrering blir det nya tag och försöka få in honom på nått vanligt blötfoder och i förlängningen BARF som storkissen äter. Tycker det är väldigt enkelt att minska och hålla vikten på katterna med BARF, de är mer mätta då. Men har också lyckats minska vikten på min stora katt med hjälp av fri tillgång på blötfoder. Torrfoder går inte alls på min stora katt eftersom hon är torrfoder narkoman.