Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 667 ggr
polgara
2014-11-05 19:54
0

Bli stallkatter?

Tog för nån månad sedan hand om 2 kattpojkar som enl uppfödaren skulle vara 12v men enl veterinären max 9v. Anledningen till att jag tog hem dom var att de inte var friska o uppf ville inte ta dom till veterinären. Jag bor i lägenhet o dessa 2 är så fruktansvärt aktiva o river ner hela mitt hem o eg har jag för många katter för att det ska vara bra i min lägenhet just nu. Tog hem en dumpad hona med 3 ungar för 6v sedan. Tycker 8 katter i en 3a är för många för att alla ska få det utrymme de behöver. Mina gamla katter jag har hemma trivs inte heller när dessa 2 pojkar härjar runt o det är mkt bråk dem emellan. Nu funderar jag på om smågossarna på snart 6 månader kanske skulle kunna trivas som stallkatter, där de kan få utlopp för sin energi o dessutom ta lite möss som det finns gott om nu. Men frågan är bara hur jag ska fasa ut dom från att ha varit innekatter till o bli stallkatter? Vi har inga katter där sedan innan så det är inget problem. De skulle få tillgång till uppvärmd sadelkammare med låda o mat, samtidigt som de kan komma ut genom lucka o leva lite rövare när det spritter i benen. Hade tänkt att de ska kastreras innan flytt i så fall, eller dom ska kastreras snart i vilket fall som helst. Mina gamla katter skulle aldrig kunna trivas som stallkatter, men dom har heller aldrig varit ute, medan dessa 2 har sprungit ut o in hos uppfödaren.

Är man elak om man låter dessa bli stallkatter? Hur skulle ni fasa ut dom om det vore era katter? Vill ju inte bara köra ut dom dit o säga att här ska ni bo nu, vill ju vänja dom succesivt.

Stallmima
2014-11-05 20:04
1

Jag tror de mycket väl skulle kunna passa att vara stallkatter. Ha de bara lite instängda i sadelkammaren de första veckorna så de blir vana att där får de mat och sover. Kan de gå ut och in i stallet obehindrat med katt-lucka eller bara vara i stallet och någon släpper in och ut dem?

VildaVittra
2014-11-05 20:10
1

Det blir nog mer stressande för dom om du åker fram och tillbaka med dom. Jag skulle sonika ta dit dom och sedan kanske sova över med dom ett par nätter. 

Katter hajar snabbt var det finns mat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

polgara
2014-11-05 21:22
1

Dom kan ta sig in o ut till sadelkammaren via lucka, sen står alltid e dörr på glänt i stallet så dom kan även ta sig ut, men den dörren kan ju givetvis stngas helt under en tid så de inte får gå ut första tiden utan bara hålla sig i sadelkammaren o stalldelen om man säger så. Mänsklig kontakt får de oxå då det kommer komma o gå folk mest hela dagarna när de nya inhyrningarna kommer

Stallmima
2014-11-05 21:50
0

Tror säker de skulle må finfint att vara ute och rasa av sig och jaga mössor  😉  Lycka till!