Snusan 14 år
har en katt som senaste 6 åren bara haft problem efter kastreringen och gav nog fel mat utan veta…då
Sen har hon inflammatinon i höften, ögoninfektion varje sen-sommar som det blir bölder runt ena sidan ögat, allergi av något slag, naturen efter som hon alltid är ute, så hon får varje år en spruta med morfin tror jag det är.
Nu spydde hon i 3 dagar för 1 månads sen, spruta i henne vatten, tror hon slickat i sig något gift av något slag. Hon gick och la sig på sin favoritplats hon har i en glänta för att hon mådde kasst!! Trodde hon skulle dö där,. Tog in henne spruta i henne vatten och åkte till akuten på Albano, men dom kunde inte göra mer än spruta in vatten i huden också, så vi åkte hem och hon blev faktisk bättre och bättre. Började åka elmoppe med henne så fick hon gå hem sen, hon sitter så fint i knä till hon vill hoppa ner för här vill hon gå och snusa (därav namnet)
Min katt Snusan börjar bli så rund igen så hon inte kommer ut i kattluckan. Hon får en matsked Mjau 2 ggr om dag nästan inget hårdmat som är full av spannmål och kolhydrater eller ris å annat skit,. Men hon blir bara rundare som en fotboll fast hon inte får så mycket mat.
Jag försöker ta en promenad med henne, så hon får röra sig mer men hon är ju ute jämt utom när det regnar.
Och hon leker inne vid taskigt väder ute, jag drar snören och fastnar vid mattan.
Men magen som blir tjockare fast hon gör saker??? vad för mat till en kastrerad äldre dam? Vattenfontänen är det bästa jag köpt som hon äntligen använder!
Morfin brukar man inte ge mot allergier, utan kortison, vars mest kända biverkning är Viktuppgång.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
tycker det låter jättekonstigt att hon blir rundare och rundare fast hon inte får så mycket mat. jag skulle nog höra av mig till vetten i det fallet, skulle ju kunna vara en tumör eller vad som helst😮
ingen tumör kollat med veten som tyckte jag skulle ge henne ännu mindre mat:O men det är ju inte det. Hon är avmaskad, hon leker flera ggr om dan, ute sitter vid fågelbordet (bryr sig inte om fåglarna) vilket dom vet, hon jagar musen som springer där och äter fågelmat som hamnar på marken. Så hon är pigg med som en fotboll………Albano akuten kostade rätt mycket pengar eftersom det var en söndag, dom ville ta in henne för obervation, det hade kostat 10-15,000,- dom pengarna har inte jag som lever på sjukpension sen 18 år, har inte kunnat jobba sen jag var 31 år, så har aldrig kunnat spara en spänn, allt jag fått har gått åt, har egentligen inte råd med katter alls. Men får hjälp av katterna för att tvinga mig röra mig själv i skogen och träna balans, gick långa rundor när jag inte hade ont och vi var som en flock med sambo och katter;)
VildaVittra: kortison var det inte morfin kommer ihåg fel namn när jag har ett ,minnesfel sen hjärnskadan, därför viktigt med mina katter som hjälper med träning så jag kan gå mindre bit utan rusa runt med en hund. Kan sätta mig på sten, stock så klättrar dom träd, äter gräs, jagar råttor;) och jag kan vila innan nästa etapp
#4 Då har du ju förklaringen, hon går upp av sin medicin. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
skrev fel igen kortison ska det vara ska försöka minnas rätt ord
men det är ju bara 1 g om året?
Har ni någon granne som hon kanske går hem till och får mat från?
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Kan hon samla på sig vatten/vätska? Vi hade en kanin en gång som gjorde så
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
hon går inte till någon granne och äter eftersom hon alltid bara går runt vår tomt, , hankatten däremot har 4 ggr större revir och tar stora åkerråttor nere hos grannen…som är jättenöjd med det när dom bor på fd åker. Han lyckas ibland släpa hem dessa enormt stora hemska råttorna för att få lite beröm, sen vill han ha mat;) äter inte någon av dom men får mask ändå till f-bannelse;) men dom mår bra även fotbollen när jag gav henne rätt mat utan spannmål. Ibland blir det lite Royal canin sterilased som hankatten vill ha och Snusan äter det också fast litegrann bara när det är "godisdag" 1 g/v