Bedårande Birmor!
Här tänkte jag att vi birmafrälsta kunde visa upp våra sötnosar som hamnat lite i skymundan här på iFokus eftersom de inte har någon egen sajt.
Först ut är min underbara rödmaskade lilla Ruben som nu är 2,5 år och faktiskt börjar bli riktigt vuxen. Bland mina andra dunderklumpar (ragdoll och norsk skogkatt) kommer han dock alltid att vara minstingen med sin blygsamma vikt på inte ens 4 kilo.
Sajtvärd Katter iFokus
En iFokus birma sajt borde verkligen finnas. Skönt att vi nu ändå kan sätta dom iFokus här åtminstone! Mycket bra initiativ.
Jag skaffade min första birma i april. Och på denna tid vi haft med varandra har jag redan blivit frälst. Han är nu nästan 10 månader och är riktigt stor och tung! Borde verkligen ta reda på hur mycket han väger.. Han är mitt uppe i puberteten som jag kallar det, Och en kastrering väntar den 28 november.
Här vilar han middagsvila med bästa vännen myra, 6 månader.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Förresten så är det någonting som är galet med min birma och hans hårbollar. Har era haft problem och hur har ni fått det löst?
Mina fäller inte så galet mycket eller får hårbollar… Än så länge i alla fall. Hur ofta borstar du honom? Kanske behövs ännu mer pälsvård om han fäller mycket?
Jo, han älskar förstårs att bli borstad med den "dåliga" kammen. Som knappt tar upp något hår alls. Jag använder den ändå dagligen för att han gillar den.
I djuraffären blev jag rekommenderad "The furminator" och den tar verkligen upp massvis med hår. Problemet här är att han fullständigt hatar denna.
Han är van vid bad, så detta gjorde jag regelbundet under en tid. Min tanke var att mycket löst hår skulle sköljas bort vid badet. Visserligen gjorde det väl det. Men, efteråt ska han ju tvätta sig i massor för att få tillbaka lukten och då fått i sig ännu mera hår. Så jag drog slutsatsen att det bara blev värre av det.
Även när jag "fuktar händerna" och stryker honom över pälsen för att ta upp hår, så reagerar han med att tvätta sig.
Jag skulle ge kattmalt för att förebygga hårbollar, och träna på borstning med Furminator
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Hmm skulle precis också rekommendera furminator men det sket ju sig 😃. Det finns också en mirakelkamm (från Hindes tror jag företaget heter) som tydligen också ska vara jättebra. Har själv inte testat, bara läst om den på nätet.
Jag försöker träna med furminatorn. Tar fram hans favorit godis som han får i utbyte mot att jag får kamma en liten stund. Har också den borste han älskar till hands, som jag stryker honom med på hans favoritställen när jag får använda furminatorn. Men han ratar ändå kammen.
I matväg så håller jag också för tillfället på att byta foder åt honom till ett som ska motverka hårbollar, han äter 90% av det nu och resterande 10% av det gamla. Inte sett någon förändring ännu men jag hoppas.
Kattgräs verkar inte heller hjälpa, jag odlar det ändå i hopp om att något plötsligt ska ändras.
Kattmalt har jag hört talas om. Jag har dock inte förstått hur man ska använda detta._
Hur mycket, hur ofta, hur ges det? Och vad är det egentligen?_
Hur mycket, hur ofta?
#15 Hahaha det var det roligaste jag har hört idag. 😃 Han älskar den sovställningen, ligger så nästan hela tiden. Har aldrig sett min andra birma sova så dock… Han gör det kanske i smyg!
Så fina katter ni har! Vill gärna läsa mer om dem och om hur denna kattras är.
Åååå så fina :* Nästa kise kommer bli en birma, blir bara mer sugen av alla bilder!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det här är min älskade Cisco, 2,5 år gammal, en chokladtabby maskad birma är han. Har bara haft honom sen i somras men det känns som att vi känt varandra i hela hans liv ändå. Otrolig gosig är han också, har aldrig träffat på en katt som vill kela med en människa så mycket som han. Han har också problem med hårbollar, dock var det längesen(1 månad) han kräktes upp en…peppar peppar… När jag tog över honom fick jag med en karda som han accepterar men den är ändå inte så bra som mirakelkammen(den tycker han är obehaglig). Han är också den renaste katten enligt mig och andra som känner honom och andra katter .
Lille Ruben😃har blivit 2,5 år gammal redan? Han är såååå söööööt❤️
åh Cisco! Detta förgyllde min dag. Att det kan vara såå roligt att sitta och titta på en underbart söt katt som busar med en fågel. Som ett litet barn blir man, måste se filmen igen!
#17 denna kattras är enkelt och väl beskrivet, underbaar!
Har alltid haft en dille för ragdoller och det har varit mitt mål att skaffa en som småningom. Men efter att ha blivit aktiv här börjar intresset väckas även för birman.
Vad är det för skillnad på raserna egentligen? Det jag gillar med ragdollen är att de verkar vara så framåt.. Däremot dras jag nog lite mer till storleken på birman.

Birman är mer en Mellan katt i det mesta. Väldigt behaglig och otroligt tillgiven katt. Följer dig överallt, från rum till rum och tittar på vad du gör. Älskar att gosa och gillar bus även om dom är lugna av sig.
Otroligt framåt är de också. Min birma är nästan för mycket framåt, han älskar andra katter. Alla katter. När vi går koppelpromenader här i området har han allt fått snytingar av en och annan misse som inte velat hälsa på honom, men han ska fram till varje pris om än dom spottar och fräser.
Jag upplever det som att ha en liten hund, det är ens bästa vän. Faktiskt.
Sen älskar jag att dom är så pratglada. Jag brukar hitta min birma sittandes i sängen och jama, då menar han att Nu matte är det dags för gos!
#14 Det står på förpackningen men dagligen har jag för mig att man ger det
#17 För mig är allt hos en Birma mjukt, lätt, smidigt, graciöst och "fint". De har liksom en air av "finhet" över sin uppenbarelse, sitt sätt att röra sig och vara, men utan att för den sakens skull enbart vara dekorativa soffprydnader.
Min förra Birma Miranda tillbringade iofs helst sina sista år prydligt ihoprullad på min huvudkudde (där hon ropade på mig varje kväll när det var dags för mig att gå och lägga mig), men fina sommardagar ville hon alltid gå ut en sväng och ligga och mysa i gräset eller gå på upptäcksfärd. I yngre dagar rejsade hon dock friskt med sin dåvarande och jämnåriga skogiskompis, både inomhus och utomhus.
Att fånga byten skulle dock aldrig falla henne in.
Min unge Ruben däremot är en storjägare i oskyldig förpackning. Hans största byte är en duva(!) som han stolt släpade iväg med innan jag lyckades hejda honom.
Ruben är busig, livfull och (till skillnad mot Miranda) lite kaxig mot andra katter, men han har ändå samma mjukhet, försiktighet och "finhet" i sitt sätt att röra sig. Han har även exakt samma mjuka ton i sitt jamande som Miranda hade!
Birmor är oftast så pass behändiga i storleken att det är lätt att hålla dem i famnen. Ruben kräver att bli upplyft en stund varje kväll innan jag går och lägger mig och då vill han intensivgosa med mitt ansikte. Han har den urgulliga egenheten att försiktigt trycka sin mun mot min, precis som en puss, och på kvällarna ska det pussas många gånger innan Ruben är nöjd.
Min vackra Miranda som gav mig 15 år av underbar kärlek och samvaro:
Sajtvärd Katter iFokus
#25 Jag har tittat och läst på tuben men jag förstod faktiskt inte mer än innan. Kanske var det hos mig felet satt, då jag inte är matematiskt lagd och beskrivningen innehöll _"Gram hit, gram dit, per kilo här och där".
_
Någon annan som vet hur mycket kattmalt man ska ge, och hur ofta?
_Baloo med sina framkilar, här 4 mån. Undersöker vattnet i duschen.
_
Angående rastypiska egenskaper måste jag även få nämna fnysandet, puffandet eller "birmahostan" som det ibland kallas. Det är ett puffande läte som kan låta som en blandning mellan fnys och hosta, som Birmor brukar ge ifrån sig när de är irriterade och upprörda.
Min Miranda blev på äldre dar expert på det lätet (när yngre kattkompisar busade för mycket) vilket passade perfekt ihop med hennes lite förnäma sätt!😃
Sajtvärd Katter iFokus
#27 Hittade denna dosrekommendation:
Ge katten 1-3 gram dagligen (2 cm = 1 gram)
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för era svar, blir helt förälskad i rasen så fint ni skriver!

#27 Angående framkilarna så är det ju nästan omöjligt att få fram perfekt tecknade birmor. Är det inte för mycket vitt på tassarna så är det för lite eller osymmetriskt!
Min första birma (som jag tyvärr inte har på digital bild) hade dessutom en vit prick på hakan, vilket också kan förekomma, men som jag tror var vanligare förr.
Sajtvärd Katter iFokus
#29 Det lät ganska mycket. Blir ju att köpa tuber varje vecka och inte var dom billiga. Men, han är självklart värd alla pengar i världen så jag tar nog en sväng redan idag till djurmagasinet. Man bör väl iofs kunna hålla uppehåll med malten också när han inte löser massvis med hår?
Nackdelen var ju också att det hade en liten laxerande verkan. Detta skulle kunna bli ett problem då han är ganska mjuk i avföringen. Ej lös, men lite mjuk.
#32 Man kan också strö psyllium på maten eller ge torrfoder som innehåller detta, beroende på hur noga man tycker att det är med torrfodrets innehåll (eller om torrfoder öht är aktuellt).
För att underlätta passagen av hårbollar ger jag Royal Canins Intense Hairball, förutom blötmat 1-3 ggr per dag.
Sajtvärd Katter iFokus
prinssesan:)
jag uppfattade aldrig henne som jätte gosig men kanske var ör hon inte kände mig, men däremot var hon väldigt pratglad och hon myte när hon själv kände för det. Hon gillade även att vara själv och följde inte efter mig hela tiden. Men otroligt söt var hon, gick ut med henne i koppel också,gick kanon!
#34 Av bilden att döma kan det mycket väl vara en ragdoll med vitfläcksgraden Mitted. En mitted ragdoll har vita tassar (som en birma), men har (till skillnad från birman) även vit haka.
Sajtvärd Katter iFokus
Vilka uppfödare kommer era Birmor ifrån?:)
#37 Ruben heter SE*Edlings Aramis och Miranda hette S*Champanjekattens Pistage ("Liten gräddbakelse" stod det som rubrik i annonsen när jag köpte henne, och det var precis vad hon var. Ruben annonserade ut som "Kelgris" och det stämde det också).
Sajtvärd Katter iFokus
#31 Jag tycker att man oftast ser birmor som utställningsmässigt har för lite vitt på tassarna. Jag ställer inte ut, I mina ögon är dom alla fina och charmiga precis som dom är. Det hade varit intressant att få se din misse med den vita pricken på hakan. Menar du vit haka som en ragdoll eller endast en prick på hakan? En prick är något jag själv aldrig sett tidigare på en birmas haka, så det bekräftar att det möjligtvis var vanligare förut.
#33 Jag håller för tillfället på att byta torrfoder från royal canin som uppfödaren använde, till porta 21 sensible som ska hjälpa honom med hårbollar. Han är uppe i ca 90% porta 21 och resterande 10% royal canin. Hittills har jag ändå inte sett någon förbättring. Jag kommer inte att byta tillbaka till royal canin, men ändå nyfiken på hur detta fungerar för din misse?
#38 Vad mysiga de låter :) tittar själv hos olika uppfödare, även om det inte riktigt är dags än..
#37 Min Baloo kommer från Nord silvas uppfödning här uppe i norrland. Hans namn var då S*Nord Silvas Mr Imotej.
#39 Min första birmas hakfläck var bara några millimeter i diameter, som en rund vit prick, men eftersom hon var brunmaskad syntes den väldigt tydligt. När jag under samma tidsperiod (på 80-talet) skulle köpa min första norska skogkatt hade den uppfödaren också en brunmaskad birma med hakfläck. Den fläcken var nog minst en centimeter i diameter och ännu mer markant.
På en mitted ragdoll är dock det vita området vitt på hela hakan och sträcker sig längs med hela undersidan av katten.
När det gäller maten och hårbollarna tycker jag att jag har hittat en variant och balans när det gäller foder som fungerar bra för mina katter. De kräks fortfarande upp hårbollar ibland, men de kommer också ut med avföringen utan några märkbara problem. Ruben som tidigare hade tendenser till förstoppning och väldigt hård avföring har numera nästan aldrig sådana problem.
Sajtvärd Katter iFokus
#37 Mina kommer från Holygateway (Caius, Holygateway's Urd) utanför Simrishamn och Backkara (Figaro, Backkara's Fettucini) utanför Landskrona och kul nog när jag kom hem med nr 2 och såg hans stamtavla så visade det sig att de är kusiner!
#28 jag hade ingen aning om att detta fnyssande/puffande var typiskt för birmor. Har hela tiden trott att min birmahane helt enkelt var för dramatiskt med hans suckande som jag brukar kalla det. Har faktiskt aldrig sett sådana reaktioner hos andra katter, men jag tycker att det är lite roligt varje gång han suckar eftersom det verkar så mänskligt på något sätt. Han gör mest så när han är irriterad, inte får som han vill eller blir retad av min perserdam som gillar att bråka med honom på lek men blir själv arg och örfilar honom ibland när han försöker leka med henne.
Nää nu går inte detta hårbolls problem längre..
Igår kväll spydde birman upp en hårboll vid kl 10 på kvällen. Samma sak ikväll igen, samma tid. Hur mycket hår kan det finnas i en katt egentligen?!
Förutom det nya fodret som ska hjälpa honom att få ut håret i lådan istället, så har han fått kattmalt i 6-7 dagar nu. Vid klockan 12 varje dag. Hur länge ska det behöva ta innan det hjälper! Om det nu hjälper?!
Jag börjar bli orolig på riktigt nu.. Han har en tid för kastrering om 8 dagar, så tänkte rådfråga med läkaren då. Men det är ju länge tills dess om kattstackaren inte mår bra, vilket han uppenbarligen inte gör!
Nu åker föregående inlägg upp i en egen tråd om någon över huvudtaget ska se det
#47 Vilken fin dam hon är! Älskar det där typiska rufset bakom öronen, min birmagumma hade också som små rufsiga tofsar där!
Bengal och Birma var en ovanlig kombination! Hur fungerar det?
Sajtvärd Katter iFokus
#47 Så vacker! Har du helkroppsbild med? Är nyfiken på hur pälsen ser ut på en chokladmaskad vuxen birma :)
#48 Öronrufset blir ståtligare för varje år. Denna dam är förövrigt verkligen en birma med birmafnys, ryggålande, divalater och ett självförtroende stort som solen!
Det blev bengal av en slump, Madonna var runt två då och svårt deprimerad när hennes lilla blåtabbykompis hade dött. Bengalen fick sig en REJÄL uppfostran från början. Dagen han kom hem tvingade Madonna ner honom i en kartong som hon sedan vaktade i nästan ett dygn. Det var eldprovet, efter det hjälpte hon honom till lådan och vaktade när han åt. När jag hade två birmor sov de ihop, det gör inte birman och bengalen men de kommer bra överens. Det är tydligt att deras diverse rastypiska egenskaper smittat av sig. Birman är vild för sin ras och bengalen lugn, fungerar utmärkt, min svenska lapphund accepterades också väldigt fort av både katterna.
#49 Jag har minst ett par hundra bilder på Madonna. De flesta ligger dock på en extern hårddisk, följande bild är den enda jag kan frambringa just nu där större delen av katten är med. Ska ladda upp ett bättre helkroppsporträtt till helgen.
#51 Vilken fantastisk utfällbar kattbädd ni har installerat åt henne!😃
Sajtvärd Katter iFokus
#52 Haha! Vilken härlig bild!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Ja det är hon som är diskmaskins kontrollanten 🐱
Detta är Pepita 12 år. ❤️ En ganska bestämd dam som gärna bevakar dörröppningar och köksregionen. Då får min 30 kg hund se till att passa sig. 🙂
Hon fick tidigt i livet dåliga njurar samt FORL men är trots det pigg och i fint hull. Hon och kattkompisen går in och ut som de vill via en lucka i balkongdörren.
Får man tipsa om andra sidor här?
Om inte så ber jag admin plocka bort mitt inlägg.
Men det finns en sida på fb om Helig Birma som behöver hjälp att bli aktivt igen, välkomna.
Här är Raushöjdens Samir, som kommer heta Ralf hos oss! :) En brunmaskad birmakille som flyttar hit till mig, min sambo & vår 8-månaders ragdoll Enzo nästa vecka! Bättre bild kommer när sötingen kommit hem. Han var den enda pojken i två kullar och fick extra uppmärksamhet av mammorna, som noggrant putsat hans päls omvartannat. Därför är Ralf för tillfället inte så pälsig, men den kommer igen :)
#57 Vilken sötplutt! Angående tvättningen är han kanske inte bara enda pojken, utan även den busigaste? 😉
Sajtvärd Katter iFokus
#58 Haha jo, det stämmer bra det!;) Vi tänkte egentligen vänta på en annan kull men när vi träffade Ralf föll vi pladask. Han är precis vad vi söker: en framåt och tuff kattunge, med mycket bus i sig. Kontaktsökande och en riktig knäkatt som flera gånger under tiden vi var där krälade sig upp i våra knän och spann :) Han busade för fullt med de fullvuxna katterna och gav igen när någon var lite dum! Kan nämnas att uppfödaren hade kattungarna på övervåningen så att de skulle få lugn & ro från husets övriga katter och att kattungarna bara haft tillgång till hela huset och alla katter sen 3 dagar.
#60 & #61 Ja jag såg att du hade från Raushöjden du med. Så otroligt sociala & kontaktsökande katter. Direkt när jag fått av mig skorna i hallen och satt mig på huk så hade jag två i knäet! :D Så fina dina katter är! Väldigt tråkigt att höra att hanen inte finns med längre :/ sånt är ju så jobbigt!
#62 Jag kommer ihåg det som igår då jag hälsade på Madonna hos fodervärden i Ramlösa för runt nio år sedan. Hon hade bara bröder men var störst i kullen. Totalt galen och under tiden vi var där brottades hon tufft med både bröder och mamma, skrämde bort syskonen och tog mitt knä i besittning.
Lennon var mildare men första gången jag lyfte upp honom somnade han i min famn. Hans mor var en enormt vacker lilamaskad dam som trots att hon nyligen fått en kull var en av de vackraste katter jag någonsin sett!
Birmorna är en fantastisk ras och även om jag numera har Madonna, bengalen Aldo och snart kommer bli med sibirisk katt vet jag att det någon gång i framtiden blir ytterligare en liten birmahane, gärna en blåtabby!
#63 Jag får nog också hålla med om att efter dagens besök så är nog Birman rasen som ligger mig närmst om hjärtat. Hade kunnat ta med alla hem! :) idag var där 3 små pyttiga kattungar, resten lite äldre - vuxna. Ralf var ett litet yrväder han med som gav sig på de stora hannarna. Blev det för mycket fräste han till, gick undan i 3 sekunder och sen skulle han vara med i leken igen :) #64 bomba du med bilder, de är så vackra så! :) Ralf är brunmaskad. Förutom blå så spelade färgen minst roll (Enzo är blå och det kändes kul med en annan färg även om jag älskar blått också), även om brunt, choklad och tabbymönstret är favoriter. En väldigt liten skrutt:
#65 Vilken söt kille! Tydliga färger har han redan ser jag, brunmaskade hanar brukar se ståtliga ut när de blir vuxna.
Härligt med en så aktiv, tuff liten katt. Det är alltid bra med kattungar som är framfusiga, alla mina katter var det och blev riktigt härliga personligheter när de blev äldre.
#64 Oj, så fin han var Lennon… Jag förstår att han är saknad.🌺
#65 Och där var den lilla Ralf-skrutten igen. Sötaste birmatassarna! Hans uttryck på bilden påminner om Lilla My, hon med den starka personligheten i Mumindalen!😃
Sajtvärd Katter iFokus
#66 Ja han kommer nog bli rejält utmaskad som stor. Hans pappa är jättefin! Ja, det är min uppfattning också. Och samtidigt så var han en riktig myspropp som klättrade upp i våra knän och spann som en hel motor! #67 Ja hans små tassar alltså, hela han är en sån liten pyttekatt till skillnad från Enzo som var en stor klump när han kom :) Haha ja, lilla My! Envis är hon va? Det verkar Ralf också vara, han la beslag på alla leksaker och tussade runt efter de stor katterna när någon snodde dem :D
#67 Han var fantastiskt vacker och hade en härlig personlighet, som i princip alla birmor jag träffat! Han dog för runt sju år sedan, jag har fortfarande inte kommit över det och tittar på foton av honom varje vecka.
#68 Härligt! Hoppas att du kommer fortsätta lägga ut bilder under hans uppväxt. Det är så kul att kunna följa tillväxten och hur färgerna utvecklar sig. Min Madonna förändrades färgmässigt under många år, nu är hon ganska typiskt chokladmaskad efter att ha varit ganska ljus som ung.
Det är ju det som för mig kännetecknar birman som ras, full av bus och lek men alltid nära till mys! Precis så har mina båda varit även om Madonna som birmahona naturligtvis är divig till tusen och knappt accepterar att bli klappad när hon själv inte vill. 
#69 usch, förstår att det är jobbigt! Förlorade själv vår första katt bara 4,5 månad gammal i FIP. Det går rakt in i hjärtat. Javisst, jag kommer uppdatera med bilder på sötnosen! :) på onsdag hämtar vi honom. Ska bli så roligt, är nervös och jätteglad på en och samma gång! Hon är väldigt fin Madonna, jag är väldigt svag för choklad. Uppfödaren hade en liten chokladhona med, men Ralf var katten för oss! :) han la sig tillrätta ganska snabbt i mitt knä. Uppfödaren sa "han måste verkligen gilla dig, han brukar inte vilja mysa när han är mitt uppe i bus" :)
#70 Skulle vilja ställa ut Madonna någon gång men hon har lite svårt för både burar och andra katter.
Din lilla kisse kanske är släkt med Madonna, har inte koll på Raushöjdens alla avelshonor men omöjligt är det inte. 🙂
Raushöjdens I'm a tabby tiger är pappa till min lilla blåtabbymaskade Caius!
Jag måste rota fram Madonnas stamtavla, hennes syskon kan ju vara föräldrar eller mor/farföräldrar till någon av era katter. 🙂
Jag har några fler från raushöjden på Caius sida och en på Figaros. 😃 Det visade sig att även mina två pojkar är släkt även om de kom från olika uppfödare. De har nämligen samma morfar!
Nu har jag absolut inte stamtavlan i huvudet och kanske gör bort mig totalt men jag tror att Scotte är Madonnas pappa och Kishti är hennes halvsyster.
Är inte alls säker men dessa namn ringer en klocka. Ska kolla stamtavlan imorgon då jag inte har den här, kan vara kul att se om det finns några släktingar här!
Vad roligt detta blev :) Ralfs pappa är Raushöjdens Ludwig, mamma är Selene/Selena men finns inte med på sidan. Mormor är Raushöjdens Melwina och morfar vet jag inte. Farmor är Raushöjdens Lucy Lou och Farfar är DK von Frey's Asterix.
Figaros sida: Figaros pappas gammelmormor (tror jag det blir) Raushöjdens Agnes. Hans mammas gammelmorfar Raushöjdens Tabby Willis.
Caius: Hans pappa Raushöjdens I'm a tabby tiger, farmor Raushöjdens Silke, och sedan massa gammelmödrar och fäder Raushöjdens Christian Dior, Lady Joleen och Curry.
Många rausisar i släkten!
Idag får jag tag i Madonnas stamtavla, kommer skriva in några av hennes släktingar här så får vi se om det finns något släktskap med era kissar.
Madonna har en ny Lennon att leka med nu, inte samma art som katten Lennon men det går rätt bra ändå. Bengalen Aldo, svenska lapphunden Lennon och Madonna på den tiden då hon fortfarande var chef över hundstackaren:
Som jag trodde är Madonnas pappa Raushöjdens Scotte, hennes mor är Raushöjdens Lilac Princess. Både dessa katter är födda 2003.
Tråkigt att syskonen inte står med i stamtavlan.
Det är ingen som har Nordsilvas i släkten på stamtavlorna? :)
Min Madonnas släktingar kommer från följande uppfödare (förutom Raushöjden):
- S*Bakkara
- S*Ullstrumpan
- S*Moberga
- S*Remiz
- DK*Con Meo
Hon har även några brittiska släktingar långt bak.
Min Figaro är fån Backaras😃 Och Caius mormor är också hon från Backaras… Så har nog säkert släktingar någonstans i leden!
#83 Världen är liten!
Madonna är som sagt nio år och Bakkara-släktingarna ligger några generationer bakåt. S*Bakkaras Ferrari är hennes gammelfarfar, född år 2000.
Kul att släktforska åt katterna. Tyvärr hittar jag inte Lennons stamtavla, det kan hända att jag inte orkade med att ha kvar den då han dog.
Kishti är Ralfs gammelfarmor. Även Scotte finns med i stamtavlan på Ralfs pappa. :)
#85 Otroligt kul att höra! Då är Madonna och Ralf släkt i flera led! 😃
#84 Ferrari finns med i Figaros träd fast rätt långt tillbaka som hans pappas farfars far.
#87 Kul, då är det några besläktade katter här. Det är säkert inget ovanligt oavsett ras men ändå kul att konstatera släktbanden.
#4 Vad hette Lennon i stavtavlan? Är det en Sverak-stamtavla hittar du den här:
Sajtvärd Katter iFokus
#89 Tack så hemskt mycket för den länken, visste faktiskt inte om att man kunde söka i stamboken på nätet!
Här är Lennons stamtavla (han hette Jim Morrison på papperet):
http://stambok.sverak.se/Stambok/Visa/139461
Jag kom ihåg fel, han var bruntabby inte blåtabby, den mörkare teckningen hann tyvärr aldrig utvecklas…
Haha känner igen sista bilden! Vilken underbar text du kom på till den! ❤️
Jag håller med dig, det borde det verkligen finnas!
#94 Nu får du sluta lägga ut bilder på Ralf! 😃
Jag går i kattungetankar och meningen var att det INTE skulle bli en birma den här gången men det är ju svårt hålla sig borta när man ser en så tjusig liten karl!
Tycker också ett birmaforum hade varit kul! Birmorna är speciella och helt klart värda rasspecifika diskussioner.
#96 Kan säga att jag är väldans nöjd med vårt Ralf-köp;) Tillgiven, busig & otroligt go. Låter som det blir en birma även för dig!
#97 Sluta påverka mig!!! 😃
Seriöst så har jag och fästmön pratat ganska mycket angående rasval senaste tiden. Vi har två katter på deltid och ska utöka familjen med två till sett över lite tid. I nuläget är det en sibirisk katt som gäller men eftersom jag blev av med min birmakille så tidigt är tanken att skaffa en liten tabbyherre inom 1-2 år inte alls främmande!
Tycker verkligen om birman som ras, den har det mesta jag söker hos en katt, men när man blir av med en så tidigt i hans liv blir man orolig och rädd och det är rasbetingad och kommer hända igen. Helt grundlöst men oron finns där…
#98 Näe, förstår dig! Vi hade först en huskatt som dog 4,5 månad gammal, därför kommer jag aldrig mer köpa en huskatt då det skrämt mig. Såklart är inte alla huskatter sjuka, men jag garderar mig med att jag åtminstone vet att katten jag köper är avlad på friska linjer & besiktigad.
#99 Visst är det så!
Jag ska dock komma över min "birmafobi", min föredetta sjuka dam är 9 år och mår bättre än någonsin så för mig har det bara blivit ett hjärnspöke.
Men först en sibirisk liten kille sen blir det birma igen!
Nog om det, fler bilder på Ralf! Vill gärna se helkroppsbilder där han står upp.
#104 Vilka fina "brorsor"! Att ha birma och ragdoll är roligt eftersom de liknar varandra utseendemässigt, trivs bra ihop och räknas som "lagomkatter" båda två, men samtidigt är så olika. De rastypiska egenskaperna blir ännu mer personliga och tydliga tycker jag (som ju också har både ragdoll och birma).
Sajtvärd Katter iFokus
#103 Vilka härliga bilder!
Ralf är i en härlig ålder där han i både färg och päls framtill ser hyfsat vuxen ut men han har kvar den där bedårande lilla kattungesvansen. Njut av kattungetiden, den är härlig även om de flesta katter kanske är än mer givande som vuxna då personligheten verkligen blommat ut.
Efter att mina katter varit hos mina föräldrar några dagar var det återigen dags för Madonna att ta hemmet i skogen i besittning.
Alla soffor samt sängen i gästrummet är hennes, där finns ingen plats för varken annan katt eller hund.
Birmor har en tendens att välja märkliga sovplatser. Jag har haft samma gamla väska till datorn i många år, i flera olika bostäder har denna väska legat på alla möjliga platser. Är Madonna i närheten spelar det ingen roll om väskan ligger inklämd mellan en soffa och en vägg, hon SKA ligga där. 😃
#105 tack!:) ja, jag håller med. Det rastypiska kommer fram mer. Otroligt glad för mina båda herrar & att de fungerar så otroligt fint tillsammans! #106 njuter absolut av kattungetiden fastän jag längtar lite grann tills han blir stor. :) Haha den där Madonna låter som en bestämd dam!;) vi trodde Enzo skulle vara den som bestämmer men Ralf kör ofta över honom ;) #107 Hon är så fin den där Madonna! :) #108 vilken rolig historia! Vad sött med katten där i bakgrunden.
#108 Jag har också rådjur runt husknuten, vilket Ruben tycker är vansinnigt spännande. När rådjuremamman hade två små kid var hon dock inte road av att ha en nyfiken birmakille i smygande efter sig. Hon blev jätteirriterad och arg, men Ruben lät sig inte skrämmas utan var där igen så fort hon vände ryggen till, så just under den perioden blev utevistelsen ganska kortvarig för Rubens del..
Sajtvärd Katter iFokus
Kul med rådjurshistorierna, har en egen sådan:
Efter Lennons död, när Madonna blev ensamkatt blev hon svårt deprimerad och jag tog med henne precis överallt för att hon skulle aktiveras och må bättre.
Vi brukade åka upp till mina föräldrars stuga mitt ute i skogen där vi gick timslånga skogspromenader. Hon gick alltid precis jämte mig, var otroligt duktig och följde stigarna.
En vacker dag hade jag satt mig på en sten med vy över ett kalhygge, Madonna la sig jämte och solade.
Vi satt där tysta och stilla i runt en timme, helt plötsligt dök en råget upp bland slyn på fällan. Madonna flög upp, nosade och stirrade, sen satte hon efter rådjuret i full fart! Rakt på bara, som tur är blev rådjuret skrämt då jag sprang efter. Denna katt som i stort sett låter småfåglarna landa i pälsen utan att bry sig ville visst jaga rådjur. 😃
#111 Jag tycker det är en härlig bild du lagt upp!
Men så härligt! :) Min birma måste absolut ha koppel på sig ute, eller rättare sagt ett långt snöre hängandes efter sig.. För han ääälskar att springa så fort han bara kan, och långt!
#116 Min Lennon var sån, antingen låg han i gräset med kopplet liggande jämte eller så kände han sig lite mer fri och sprang precis rakt fram så långt han orkade. Vilket som tur var oftast inte var så långt. 🙂
#117 Så fint! Mina nuvarande katter ligger sällan sådär. Kanske blir det lite mer sällskapligt när jag fått upp min kattgård som håller på att byggas.
#118 Ralf ser ut att bli en tydligt färgad, bastant liten herre.
Madonna har varit ute och gått en hel del hemma på tomten sista tiden. Då jag skaffat nu optik till kameran blir det en del bilder.
Först skulle den gamla damen testa det stora, 70-80-åriga körsbärsträdet.
#117 så mysigt de ser ut att ha det! #121 Häftiga kontraster med två så olika raser. Ralf är 7 månader, väger 2,7 kilo. Ännu en liten plutt men lite mer bastant. Har tyvärr drabbats av en rätt envis ögoninfektion & en svullen lymfkörtel vid halsen, förmodligen immunförsvaret som reagerar på infektionen. Men vi tvättar & smörjer och kämpar på! Förutom det så mår Ralf hur fint som helst. En riktig vilde & tuffing och ett matvrak som storebrorsan. ;) En rolig parentes; hela lägenhetshuset vi bor i har fått badrummen omgjorda. Alla dörrar på vårt våningsplan har varit öppna till och från pga byggjobbare, men vi har spärrat av så att katterna inte skulle kunna komma ut i hallen… Trodde vi ;) igår kom en grannfru och sa att hon visst hade en liten katt i sovrummet… Och där var Ralf, nöjd som få ;) Lite nya bilder kommer här!
#117 Visst är det kompostgaller du har? Hur fungerar det till missarna? Vill de inte hoppa/klättra över?
#119 Haha ja, rakt fram springer min baloo också. Men tyvärr så orkar han ganska mycket och inte tittar han sig för heller. Då är det bra att han har ett långt snöre efter sig så att man får tag på rackaren.
Sommaren har inte kommit hit till norrland ännu men här är en sommarbild från ifjol när min baloo tittade på igelkottarna :)
#124 Jo precis, har bundit ihop två kompostgaller på varandra så det blir lite högre. Det har faktiskt fungerat förvånansvärt bra, det har varit en nödlösning då jag bor i studentlägenhet och ändå ska flytta om 2 månader. 😃 De har inte försökt klättra alls i det tills mammas gubbe satt på andra sidan gallret, och då kan förstås inte Figaro vara still så han slängde sig upp i gallret och försökte klättra över! Det gick dock inte så bra så han slutade försöka, men det tog några gånger. De har lyckats smita några gånger genom hörnen men har nu stora säckar jord i varje hörn så det går inte att rubba! Till nästa lägenhet blir det dock inte kompostgaller utan något sorts nät.
#127 Haha, jag känner igen det där "De har inte försökt klättra alls i det tills mammas gubbe satt på andra sidan gallret". Jag undrar om inte det är lite typiskt birman, att de ska vara precis där man själv är. Jag har inglasad balkong där mina katter får vara, men själv vill man ju sitta utanför och sola och det tycker min baloo inte alls om. Han krafsar och jamar och så fort jag kommer in är han nöjd och glad igen. Då vill han inte ut längre :P
Skulle också vilja hitta någon lösning för att de skulle kunna vara ute samtidigt som jag ligger och solar. Just nu har jag dem i varsitt långt band men man får ju springa upp stup i kvarten när de trasslat in sig i varandra…
#128 Haha ja, ligger jag och solar utanför gallret jamar båda tills jag kommer tillbaka. :D
Kompostgaller kanske kan vara ett alternativ då? Lätt att flytta undan och är du med hela tiden så finns det ju ingen risk att de hinner klättra över och sticka!
#129 Tror inte kompostgaller skulle fungera något vidare här hemma :/ När katterna är utomhus bli de väldigt busiga med varandra och jag har svårt att tro att de skulle låta gallret vara ifred då 😕
#122 Ralf är en riktig liten snygging! Härliga färger! Ögoninfektionerna har Madonna dragits med också, tur att den gula, dyra salvan finns.
Ja, snart droppar det in en liten sibirisk hane här hemma också. Då blir det birma, bengal, svensk lapphund och sibirisk katt. Det ska bli väldigt spännande! 😃
#125 Klassisk birmareaktion! Madonna och katten Lennon hade också en igelkottkompis som för många år sedan. De var försiktigt nyfikna men det hela slutade i en fräsmatch som det taggiga djuret vann.
#126 Fler bilder, tack!
#130 Han ser inte riktigt ut att trivas på bild, synd då han är en stilig katt!
#132 ja han har verkligen fantastisk ögonfärg & fina kontraster i pälsen :) Den gula, dyra salvan körde vi i en vecka. Sen blev det veterinären för antibiotika salva (chloromycetin, bredspektrum) i 10 dagar. Det är bättre, ingen svullnad eller rodnad idag. Dock kommer det ännu lite grann segare sekret ur ögonen, genomskinligt och ibland ljusgult. Vi fortsätter med tvätt några dagar, annars blir det tillbaka till veterinären igen. Ralf igår :) fina ögon. Kanske matte som nojar lite mycket.
#133 Jag som har en nioårig dam känner igen det där alltför väl. Ungefär 1-2 gånger om året drabbas Madonnas ögon av det ljusgula kletet. Oftast går det över på 1-3 dagar av försiktig tvätt. Har bara besökt veterinär för det en gång, då var båda ögonen drabbade ganska kraftigt.
Annars är det det sedvanliga svarta i ögonvråna men det är ju otroligt vanligt på katter i allmänhet och birmor i synnerhet.
#134 Så snygg!
#136 Längtar lite tillbaka till tiden då två birmor huserade hemma hos mig. En vacker dag ska jag ha en liten blå- eller lilatabbyherre igen!
#134 vilken söting! Tabby är ju bara så fint :) det ska jag ha i framtiden :) #136 så gosigt :) vad stora de ser ut att vara! #137 ja, ögonen är ju fina för övrigt. Det är bara det genomskinliga-ljusgula sekretet som hänger kvar i små mängder. Det konstigaste av allt är att kompisen Enzo inte blivit smittad! De leker, sover & tvättar varandra hela tiden.
#137 Har "problem" med Figaros ögon med. Eller tja inte så mycket med själva ögonen, men mycket brunt klent i ögonvrån. Ingenting han stör sig av alls, mest matte som tycker det är fult! Vettis tycker jag ska tvätta och lägga i någon ögondroppe, men han är varken irriterad i ögat eller stör sig av det… Känns onödigt att bråka om det då! Har varit så sen han var jättedålig i kattsnuva (i höstas), så antar att det är något som fortfarande sitter kvar.
#138 Haha ja, Caius (blåtabbyn) ser grymt tjock ut på den bilden.
Här ser man rätt bra hur kletig han kan bli!
#139 Fantastiskt vacker katt!!!
Så där ser Madonnas ögon ut när hon har en av sina sämre perioder. Det har faktiskt blivit bättre med åldern, när hon var 2-3 år hade hon betydligt oftare mycket kladd i ögonen. Nu är det oftast som "sovsand" i ögonvrån, inget som verkar påverka henne alls. Förutom när jag ska ta bort det, tur att hon vant sig någorlunda efter nio år. 😃
#138 var helt inställd på att skaffa en med solid-täckning, men så valde Milton mig istället så det vart en tabby!:p men nästa gång så!
Det har varit mycket utevistelse för katter och hund här hemma i sommarvädret. Madonna går lös varje dag, lämnar aldrig tomten och söker skugga när det blir lite varmt.
Hon har ett klassiskt birmahumör, vissa dagar ska hon absolut inte gå ett enda steg ute men tar jag upp henne blir det morrande.
Då är det bra med en upphöjd, sval plats som trappan till vår gäststuga. Där har hon ju bra koll på hund 1 och katt 3 som rullar i gräset. 😃
Åh så härligt hon ser ut att kisa med ögonen i solskenet!
#143 Hon är nio år och jag har nog aldrig sett hennes ögon helt öppna. 😃
Just den dagen skulle hon prompt sitta på trappan, jag försökte få henne att promenera lite men nej. Direkt tillbaka till trappan för lite sittande och kisande.
Idag gick hon en långpromenad runt vår tomt på drygt 3000kvm, det blev lite varmt så hon gick och la sig med under fiberduken som vi täckt växthuset med. Där låg hon nästan en timme, naturligtvis blev hon förbannad när det var dags att gå in…
Hon verkar riktigt fin, det låter som att Madonna passar henne :)
Här är en till bild på underbara Cisco, 3 år gammal. För ett år sedan var han en "väluppfostrad" katt som visste att man inte fick sitta på soffan eller sängen, sen flyttade han till oss och nu är han som vilken katt som helst så ibland vill han ligga mysigt med oss. Idag på eftermiddagen ville han det, så då såg han ut som på den här bilden. Vill ni se fler bilder av honom så är ni välkomna att titta in på ciscoyoko på instagram.
Det skulle va kul att se fler bilder på sommarbirmor, dvs birmor utomhus. Lilla cisco går som en hund med koppel och jag vet att det finns fler birmor därute som går omkring då och då speciellt nu när sommarn e på väg :)
#145 Ja, hon är en riktig liten madonna. Otroligt bestämd, retlig, oberäknelig, lat, finurlig men också världens bästa sällskap. Absolut ingen knäkatt men väljer verkligen sina tillfälle. Igår hade jag bullar stående i ugnen, då passade Madonna på att lägga sig i mitt knä. Behöver jag säga att bullarna blev brända? 😃
#146 Stilig herre!
Här kommer lite dagsfärska bilder på min sommarbirma. Först testas stenläggningen där kattgården kommer att stå.
#149 & #150 Hon är ju alldeles bedårande! Tar nog ut min Birma-prins i eftermiddag. Ragdollkompisen tycker det är spännande att vara ute, men hatar selen. Släpar sig runt på marken mest och jag vågar inte ha honom löst då vi bor mera centralt. Vi har dock en stor fin innergård med enorm gräsmatta & träd. Här är även lugnt och stilla. Birman Ralf tänker jag inte ens tanken på att släppa. Han blir sjövild ute och är inte heller kastrerad ännu, så han får fint gå i koppel. :) (Han skulle kastreras imorgon men efter som att ögoninfektionen inte är helt borta än, men på bättringsvägen, så avvaktar jag tills allt känns bra)
Era birmor verkar ha så tjocka vackra pälsar, och för att inte tala om svansarna! Så burriga och härliga. Långt ifrån pälsen min Baloo har.. Hm. Tidigare var han också väldigt sträv på ryggen och ut en bit på svansen. Pälsen där var ganska hård men ändå flottig. Den lade sig liksom platt. Nu har det däremot helt plötsligt försvunnigt och han har blivit så mjuk och skön :)
Detta är min första birma och han är året gammal. Kan detta ha något att göra med hans päls och att den kommer fluffa ut senare?
En bild på hans päls, här syns det vita som går ut lite på svansen.
#157 Jag känner igen den där ryggen. Man ser att den ligger ner på vissa ställen och ser lite flottigare ut, exakt sådan hade min baloo också innan han plötsligt ändrade på sig för någon vecka sedan. Jag gjorde ingenting annorlunda, han fick samma gamla mat.
Därför undrar jag om andra har haft detta "problem" med sina birmor i tidig ålder och om det har varit övergående?
#152 Ralf är så fin! Den mörka svansen som kontrast till den ljusa kroppen, fantastisk snyggt!
Kul att se alla vackra birmor men ständigt jobbigt då jag längtar efter en tabbyherre!
#159 Min Lennon som inte hann bli så gammal hade också en sådan päls i unga månader. När han blev närmare ett år fluffade pälsen till sig ordentligt, svansen var gigantisk. Det verkar som att birmahanar har en tendens till lite grövre päls som då blir mer liggande intill kroppen. Baloo ser ut att ha fantastiskt vackra färger men lite klen päls. Han är ju fortfarande väldigt ung och pälsen kan säkerligen utvecklas. Den tunna svansen hade även min Madonna som ung, nu ser det mer ut som en dammvippa av rekordstorlek. 🙂
#160 Ja, Madonnas svans är imponerande! Min Ragdolls svans ser lätt fjantig ut till hans stora muskulösa kropp. Jag hoppas den återhämtar sig :) Förövrigt vaknade matte upp till en liten hårboll prydligt placerad på hallmattan. Av storleken gissar jag att det var Ralf, men å andra sidan är det en chansning. Ingen av dem har haft en hårboll förr och jag kammar dem regelbundet. Ska köpa en kruka gräs och ställa på balkongen iallafall.
Haha, ja klen för att vara birmapäls kan man verkligen säga att han har😃
Jag hoppas det är som du säger att pälsen blir bättre med åldern, det ska bli spännande att se om det tar sig ännu mer. Just nu ser han ut att ha en stor fluffig klarvit lejonman, och där den slutar lägger den sig platt, grå och trist, ser verkligen inte sammanhängande ut🤦♂️
Jag får ta och lära honom hur man ska klä sig…
#161 Förut fick Baloo mycket hårbollar. Han spydde upp flera stycken varje vecka. Trots all pälsvård jag gav honom. Jag var orolig för att någonting skulle vara fel och postade ett inlägg här på sajten. Till svar fick jag av någon att det bara var bra att han spydde upp dem så att de inte lämnade att skvalpa runt i magen. Att jag skulle vara orolig istället om inga alls kom ut varken fram eller bak. Och det är ju faktiskt sant..
Numera berömmer jag honom istället när en hårboll kommer upp.
(ger också kattmalt varannan dag och nu spyr han högst en gång i månaden, knappt det :) )
#162 Haha känner igen det där med lejonmanen! Får se om Figaros päls fluffar till sig eller inte.
#163 Mina har aldrig spytt upp en hårboll. 🤔 Det måste komma ut där bak då…
#163 Stackars kise. När jag läste om ämnet hårbollar så fick jag dock intrycket av att hårbollar inte är något naturligt för katten utan att de ska komma ut med avföringen. Läste även att om kosten innehöll mycket spannmål så kunde den medföra till att håret inte åkte med i matsmältningssystemet utan kräktes upp. Hur pass det stämmer vet jag inte. #164 Min ragdoll som är ett år har aldrig haft hårbollar heller, det kommer ut andra vägen ;) Skaffade en kruka kattgräs igår, Ragdollen har knappt lämnat dess sida. Man kan både äta och leka med det ;) Även Ralf har ätit en del. Pratar era Birmor också mycket? Ralf pratar högt och ljudligt ofta och mycket! Ragdollen Enzo har också börjat ta efter det beteendet, pratar mer nu än förr. Vi har en hel kör här hemma nu ;) (Enzo, som somnade bredvid sitt gräs)
#165 Hah,a jo det märks när man ska plocka upp det från lådan. Ibland hänger alla bitarna ihop med lite hår emellan. 😃 Men tycker det borde komma ut så mycket mer med tanke på all pälsen. De har börjat fälla rätt rejält också så undrar vart allt tar vägen.
Oja, här pratas det väldigt mycket, fast inte speciellt högt. Det är en hel del "prrrt" "mmmmm" "prrraau" och så lite mjukt mjauande.
#165 Min birma Ruben pratar faktiskt väldigt sällan, framför allt jämfört med mina skogisar, men även jämfört med ragdollen Oberon.
När Ruben gör sig hörd jamar han med ett enstaka mjukt och tyst "mjau". Han har precis samma ton i sitt jamande som min förra birma Miranda hade, även om hon varierade ljudstyrkan i jamandet mer: Otroligt högt och uppfordrande när hon t.ex. ville gå ut, och tyst och skrovligt när hon ville mysa.
Sajtvärd Katter iFokus
Ja mänsklig som man är så kan man ju inte låta bli att tycka lite synd om honom när det inte vill komma ut andra vägen och att han då måste spy upp dem. När han äter gräs spyr han direkt men kattmalten fungerar faktiskt bra så den är jag noggrann med att ge honom. Har jag vart på väg att glömma bort den någon gång så ställer han sig vid kökslådan där malten ligger gömd och krafsar :)
Jag har också märkt att sedan han började få malt så kommer en del hår ut i lådan.. Skönt! :)
Min Baloo pratar också. Jag tycker det är väldigt trevligt och uppmuntrar honom att prata med mig genom att svara, hälsa godmorgon och diskutera vardagliga saker. Han har ett väldigt högt jamande och en mycket stark, klar röst. Det låter "mmJAAAo".
Han låter också väldigt rolig när han blir gnällig, t.ex när man måste gå in från promenaden. "MjaaaUuUuUuuuuuUUUuuu…uu"
Ralfs jamanden är väldigt kattunge-gnälliga & uppfodrande och handlar oftast om att han vill ha sällskap (tänka sig, går man iväg till ett annat rum där ingen är så blir man ensam i det rummet! :o) eller keeeeela. Vi svarar alltid våra katter & uppmuntrat ju dom därmed till prat. Mysigt tycker jag för det mesta, förutom 05 på morgonen ;)
Apropå prat, kom jag på en sak som Ruben gör ibland, precis som min förra birma, och det är "jama" med stängd mun, så att det låter sådär lite smågnälligt och missbelåtet (inget knorr, kvitter eller kutter-ljud). Gör era birmor också det? Ingen av mina andra raser låter så, så för mig är det ett typiskt birma-läte.
Sajtvärd Katter iFokus
#170 Ja! Det är framförallt det jag syftar på i #169 ! :)
#170 Det var nog det jag menade med "mmm". 😂 Båda mina låter sådär i princip dagligen.
Ja! Så låter Baloo också. Jag upplever att han gör det mest i samband med att han är kelig och vill ha uppmärksamhet.
#171 och #172 Vad roligt, då är det kanske ett typiskt "Birma-läte"!
Sajtvärd Katter iFokus
Madonna har varit ganska tyst i några år, hon har väl insett att det inte är någon idé att försöka överrösta bengalen…
Dock har hon sista året börjar prata mer och mer. Hennes gamla birmaljud börjar höras dygnet runt igen, precis som jag vill ha det!
Madonnas mest använda låter "mmmmrAAUU" "mrrrraOOO". Ni förstår säkert hur jag menar. 🙂 Hon följer ibland upp det med ett kortare "mmm" med stängd mun.
Sen har hon ett kort "EH" eller "AH" som hon stöter ut, ganska högt. På nätterna eller andra tider när hon skriker efter sällskap är det ett högt "AOOOOO" som hörs.
Sen är det så klart kul att sitta högt, utom räckhåll för hunden, illglo på densamma och testa lite olika ljud för att se om hundstackaren reagerar. 😃
Madonna var likadan som ung, mycket tveksam till hela utegrejen. Jag började ta ut henne i skogen när hon var något år. Där slapp hon trafikljud och människor men upptäckte växter, fåglar och andra djur. Efter en sommar med många långa skogspromenader fick hon smak på utelivet.
Nu är hon mer än gärna ute en stund även om hon oftast bara vill sitta på en sten och se ut över sina ägor (=hela världen, hon är ju birmadam).
Bengalen och den svenska lapphunden leker oftast mitt på gräsmattan medan Madonna smyger i trädgårdens kant och biter på gräs eller kisar åt de barnsliga pojkarna.
Men det är klart, att en solig dag vandra runt bland maskrosorna är aldrig fel!
#181 alldeles slut :)
#183 Det ser ut som att Ralf har mycket päls kvar?
Madonna har börjat fälla ur på riktigt nu. Som vanligt fälls "vinterpälsen" mitt i sommaren. Borstade ur päls nog för 3-4 katter igår. Efter pälsvården blev hon som en kattunge, skuttade runt, retade hunden och var allmänt galen.
Det är kul när katterna åtminstone verkar tycka att omvårdnaden gör resultat. 🙂
Jag önskar att min baloo också ville fälla päls efter årstid. Som det har varit hittills så verkar han tro att det alltid är säsong för att byta klädsel..
Min ragdoll fällde i februari, då flyttade vi och nya lägenheten var betydligt varmare än den förra som var gammal & kall. Ingen av dem fäller alls för tillfället, dvs inte mer än vanligt ;) Ralf älskar att bli borstad, Enzo tycker sådär men en rejäl genomgång fick båda idag oavsett :)
#187 Oj, det var en stor pälshög han hade fällt ur! 😃
Madonna fäller knappt alls längre efter några rejäla borstningar. Hon blir totalt galen när pälsen försvinner! Idag har den gamla damen jagat sädesärlor på tomten, vält ner brorsans hus och sig själv rakt på ett gäng kristallvaser, slagits med hunden och klättrat i plommonträd. Självklart äter hon därefter, hundblötmat, kräftstjärtar och en stor portion blötmat från Applaws har gått ner förutom det vanliga torrfodret.
Vi har alltså en två år yngre bengal och en 2.5-årig svensk lapphund, dessa två hänger inte alls med den 9.5-åriga birman när hon har sina ryck. 😂
Nu ligger hon tätt intill mitt ben i soffan, ihoprullad med tassen för ansiktet och sover otroligt tungt.
Söta Ralf :)
#195 & #197 ååå så fina dom är! :)
Birmabilder måste vara det absolut sötaste av alla bilder!
Såg precis denna tråd, gud så fina bilder och missar ni har :) Är birma en utmärkt innekatt? Eller är det ragdollen kanske? Blandar ihop dom ibland ;)
||My Love For Animals Is Immortal||
#201 har en av varje, båda funkar lika utmärkt som innekatter ! :)
Teoretiskt sätt har birman ett behov av mer sömn än ragdollen och därför tycker jag också att rasen lämpar sig något bättre även om de båda är goda alternativ. Trots att birman sover mycket så är det en lekfull och mycket sällskaplig ras som vill vara med överallt.
#203 har dem? Har jag aldrig hört talas om, har du en källa/länk? Hos oss sover Ragdollen oslagbart mer än Birman.
Det är vad jag läst och det stämmer bra enligt mina erfarenheter. Ska se om jag kan hitta någon källa.
#205 ja gärna, för detta har jag aldrig hört. Stämmer inte alls med mina erfarenheter, inte allas. Snarare överlag tycker jag att aktivitetsnivån känns likvärdig, även om min Ragdoll är en slö typ. Hur mycket mer sömn menar du att en birma kräver?
Jag kom över informationen för ca 1 och ett halvt år sedan. Dumt nog kommer jag inte ihåg vart jag hittade den. Jag är säker på att det stod hur många timmar om dagen en birma sover överlag, men hur många det var lade jag heller inte på minnet.
Jag har sökt runt lite men det gav ingenting. Typiskt! Nu när jag själv blev nyfiken på mer fakta om ämnet 🤔
Däremot är jag helt övertygad om att det är en korrekt information, det lilla vi nu vet. Men givetvis finns det alltid dem som skiljer sig ur mängden när det rör sig om olika individer, jag tänker på din ralf som du säger sover mindre än ragdollen. Ett typiskt birma beteende som inte stämmer på min baloo är att rasen har en lågmäld röst. Baloo jamar så det hörs i hela byggnaden! 😞

Nån som har en S*Knutbäckens? :)
#207 jag håller inte riktigt med dig i ditt resonemang. Jag hävdar att om det var ett välkänt fenomen att Birmor är behöver mer sömn än Ragdollen så borde denna information dyka upp vid en sökning. Att en Ragdoll eller Birma överlag är lugnare katter som sover en del är det inget snack om, men skillnaden ligger nog snarare hos individen än att det är rasbetingat tror jag. En Birma, eller annan långhårskatt, sover säkert mer än en aktiv Bengal, det kan jag köpa. :) sen håller jag inte riktigt med om att en katt är en bättre eller sämre kandidat som innekatt beroende på hur mycket den sover. Det tror jag handlar helt om hur ägaren kan anpassa boendet, hur mycket tid man tänker lägga på sin katt och vilken aktivitetsnivå man själv har. :) Två killar som båda passar lika utmärkt som innekatter :)
Alla resonerar vi olika och här kan vi konstatera att du och jag tror olika. Däremot förstår jag inte hur du inte kan tycka att en lugnare katt som sover mer passar bättre än en mer aktiv katt med mindre sömnbehov. Jag tycker det säger sig själv vilket som lämpar sig bäst, tycker du inte? :) Nu påstår jag inte att ragdollen är en olämplig innekatt, fakta visar ju markant tvärtom att det är en ypperlig kandidat.
Jag håller med dig om att det borde påpekas i faktabaserade uttalanden om birman. Att jag inte kom över någon information om det vid min senaste sökning får mig däremot inte att tvivla ett dugg. För visst finns det information som är mindre känd än annan. Jag skulle också vilja påstå att det rör sig mycket om mer eller mindre kopiering när ett faktabaserat uttalande skrivs. Detta p.g.a att informationen på många olika sidor är snarlika varandra i både upplägg och formulering. Många länkar leder även till uppfödningar där det kort berättas vad en birma är för en ras. Sömnbehovet faller mellan raderna.
Visst skiljer sig individer åt i sina behov, men jag tror utan tvekan att det är rasbetingat. Precis som du säger så är bengalen motsatsen till birman i ämnet och att det skulle vara en slump tror jag inte på.
Förresten är det vackra katter du har :)
Jämför man endast birman med ragdollen så kanske det inte är någon markant skillnad på deras sömnbehov, men det finns många fler raser än så att ta hänsyn till.
#210 Ja & det är bara intressant med olika åsikter, tycker jag. :) Nej, jag tycker fortfarande inte att en katts sömnbehovet definierar hur väl den passar eller inte passar som innekatt. Jag tror de flesta raskattsuppfödare säljer sina katter som innekatter med tillgång till kontrollerad utevistelse, oavsett aktivitetsnivå/sömnbehov. En Bengal med ett större aktivitetsbehov kräver kanske mer av sina ägare, men inte blir den väl mindre lämpad för ett liv som innekatt pga att den kanske sover färre timmar än en lugnare långhårskatt? Mina föräldrar har en aktiv korthårsras som innekatt och inte tycker jag att hon är en sämre kandidat än mina två slöfockar ;) Snarare kräver hon mer stimulans vilket hon får. Jag tvivlar fortfarande på ditt uttalande om att Birman är en ras vara sömnbehov skiljer sig från andra rasers, även Ragdollen som är besläktad med Birman. Vi får väl vara överrens om att inte vara överrens ;) Ralf hälsar :)
Idag har baloo på eget initiativ lärt sig hur man öppnar mattes byrålåda.
Trots att den är fullproppad med kläder och därmed väldigt trög och svåröppnad så banne mig att han lyckas! Varje gång jag stänger den så är han där och öppnar den igen. Och inte stänger han när han går därifrån heller..
Helig birma i ett nötskal!