Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1312 ggr
Mojma
2014-10-23 10:58
0

Billigt torrfoder urinsten?

Jag brukar ge orijen till min katt. Men denna månad var jag tvungen att köpa ett billigt foder att blanda ut med. Nu är jag bara "nyfiken' på vad det är nu igen som tyvärr ofta blir fel på katterna med vanliga billiga foder på vanliga mataffärer? Och är det någon som vet vilka ämnen eller vad det heter det är som är dåliga o i vilka halter alltså mängder i foder? Så man kan undersöka de olika fodren.

Scorpio97
2014-10-23 12:35
2

Billigare foder innehåller oftast mer kolhydrater och vegetabiliskt. Katter är rena köttätare och ska därför bara äta kött, inte grönsaker. 

Sen ökar alla torrfoder risken för urinsten, eftersom katter oftast dricker för lite. Katter är ökendjur som normalt sett får i sig största delen av vätskan genom fodret, så om man ger enbart torrfoder är det stor risk att katter får i sig för lite vätska. Då är det bättre med blötmat, som Mjau eller Bozita.

//Jessie

[cicoccabim]
2014-10-23 12:37
1

och sedan innehåller många av de billigaste torrfodren även färgämnen och för mycket salt.

Mojma
2014-10-23 16:14
1

Okej, men de billiga har inga högre halter av magnesium o fosfor än de dyra? Tyckte jag läste att det är för höga halter av de ämnena som gör urinsten till stor del.

tusira
2014-10-23 21:07
3

#0 Katten ska egentligen ha max 10% kolhydrater. nedan följer en text taget ur ett test som GP gjorde:

"Protein och fett som båda är viktiga energikällor för katten.

Hydroxyprolin som är en indikator på hur stor andel av det totala proteinet som kommer från bindväv. Bindväv innehåller ett lågvärdigt protein jämfört med muskelprotein.

Växtråd som visar hur mycket vegetabilier som finns i kattmaten. Katter behöver inte vegetabilier och växtråden ses allmänt som ett mått på utfyllnad.

Taurin som är en viktig aminosyra för katter. Brist på taurin kan bland annat leda till Blindhet, tand- och pälslossning och reproduktionsstörningar. Taurinhalten bör ligga på minst 1g/kg. Taurinhalten för Eldorado och Friskies låg på 0,8 respektive 0,9 g/kg.

Magnesium som är viktigt i kattens näringsintag. Men halten bör inte ligga för högt. För mycket magnesium kan orsaka njursten. Magnesiumhalten för Kitekat och Eldorado låg på 0,16 respektive 0,15 g/100g vilket är något för högt.

Natrium eller salthalten bör inte ligga för högt. Det kan ge upphov till urinsten och njurproblem. Högst halt av natrium hade Whiskas med 1g/100 g, vilket är för högt.

Kalcium och fosfor. Om en katt får i sig för mycket av dessa ämnen kan det påverka hur kattens skellett växer. Genom att räkna fram kalcium/fosfor-kvoten får man ett mått som inte bör överstiga 1,2. …"

http://www.gp.se/konsument/tester/1.429480-kattmat-test?m=print

Galen i katter. De lyssnar och säger sällan emot Skrattar
http://fiamej.wordpress.com/2014/10/06/vara-karleksbarn/

Mojma
2014-10-23 22:17
0

Är i princip alla dessa värden ok i orijen och acana, är det någon som vet det? Tack för era svar!

tusira
2014-10-23 23:23
0

Galen i katter. De lyssnar och säger sällan emot Skrattar
http://fiamej.wordpress.com/2014/10/06/vara-karleksbarn/

[trazy]
2014-10-25 10:51
0

ja o de biliga inhåller ofta spanmål katen köttätare