Hur mkt vatten?
Hur mkt vatten är det normalt att en katt dricker per dag? Vet att det är väldigt individuellt men på ett ungefär, när ska man reagera på att dom dricker onormalt mkt/lite?
Det är nog svårt att säga hur mycket de oftast dricker då det, precis som du skriver, är väldigt individuellt. Däremot bör de få i sig en halv dl vätska per kg katt om dagen men då katter har dåliga törstreflexer är det sällan de dricker så mycket.
Min katt dricker aldrig ur vattenskålen, men jag ser i kattlådan att hon får all vätska hon behöver. Hon får mjukmat och BARF, och maten innehåller så mycket vatten att det blir några klumpar per dag i kattlådan.
Jag skulle börja bli orolig om du märker i kattlådan att du sällan hittar kissklumpar (vid klumpande sand vill säga) eller om du ser att katten aldrig kissar utomhus (vid ex koppelpromenader). Om du tror att något är fel- kolla först med vet!
Min 12-årige Moritz har jag aldrig sett dricka någon gång.
Han får bara blötmat och jag häller ibland lite vatten i maten och mosar med gaffel för att han ska få vätska.
Jag har provat vattenfontän och han har tillgång till vatten på flera ställen.
/Maria

Jag tänkte mest då min dumpekatt, med 3 ungar på snart 4v dricker 2 skålar om dagen minst, dvs minst 5 dl om dagen