Schesir Torrfoder
En vän till mig frågade hur bra detta torrfoder var och ska jag vara ärlig vet jag inte riktigt hur jag ska omtolka innehållsförteckningen. Jag vet inte vilken sort hon har köpt,men här ären länk till deras hemsida.
Jag ser att det innehåller potatis och ris, vilket blir kolhydrater, men hur vet jag andelen på det? Det står överst att det är mellan 15%-26% protein från bla kyckling i de olika fodren, betyder det att det bara är den kötthalten?
Oavsett vilket foder hon köpt så skulle jag inte påstå att det är bra.. Då det på alla 3 sorter är ris, potatis och majs i de första 6 ingredienserna.. Helst vill man ha så mycket kött som möjligt på dessa för att det ökar andelen utav just den ingrediensen.
Kycklingsorten verkar vara bäst utav det jag kan tyda:
Kcal/Kg: Protein 33,5%, Crude oils and fats 17%, Crude fibres 2,2%, Crude ash 5,9%, Calcium 0,9%, Phosphorus 0,8%, Magnesium 0,08%, Sodium 0,5%, Potassium 0,6%, Moisture 10%, Omega 6 3%, Omega 3 0,6%. kcal/kg 3.730.
S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo
Stämmer det som jag tror med kötthalten?
Det är även korn i (barley).
Detta är ganska intressant faktiskt, jag tror mig veta svaret men jag är inte helt hundra. På Schesir kyckling står det 28% omvandlande djurproteiner vilket jag tolkar som kött i den bemärkelsen som vi människor ser på kycklingkött. Detta tolkar jag som att det är 28% rent kött. Däremot tror jag att många tillverkare skriver en mycket högra kötthalt på sina påsar, detta är isf sådant som är animaliska produkter och som visserligen kommer från djur men som inte är kött i den bemärkelsen som vi tänker på. Animaliska produkter kan till exempel vara torskleverolja och grisfett som ju absolut är animaliska produkter. Med dessa ingredienser inräknade skulle det innebära att det är mycket högre "kötthalt" än 28%. Det hade varit intressant om någon har definitivt svar på detta.