Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 4441 ggr
Louise.e.t
2014-10-12 12:06
0

Scottish Fold

Hejsan!

Då vi i familjen funderar på att få ett litet tillskott här hemma så har vi letat efter en massa olika raser. En specifik ras som alla fastnade för var Scottish Fold, dels för temperamentet men även det speciella utseendet. Tyvärr så har vi ju läst om hur dessa katterna kan få en del hälsoproblem enbart på grund av den genen som gör att deras öron viks. Dock har jag inte riktigt förstått ifall dessa problemen endast uppstår vid en parning av vikta öron + vikta öron eller om katterna inte utvecklar problemen om man parar dem vikta öron + raka. Är det någon är inne som vet hur det ligger till? Vi vill inte direkt köpa en katt och stödja någonting som gör dem sjuka.

[Lilyz]
2014-10-12 12:13
3

Vad jag vet kan man aldrig para två katter med vikta öron då genen är dödlig i dubbel uppsättning, dvs alla kattungarna dör. 😕 Personligen tycker jag inte man ska avla på såna defekter, hur charmiga de än ser ut.

[Lilyz]
2014-10-12 12:22
4

Kolla in Brittiskt Korthår annars, liknande temperament osv men utan defekta gener samt SVERAK-godkänd. 🙂

Hime
2014-10-12 12:32
3

Alla Scottish Fold kan utveckla sjukdomen även de med raka öron. Tycker absolut inte det är en kattras man bör stötta.

fredricakarlsson
2014-10-12 12:54
0

Det är verkligen ingen ras jag skulle stödja! Eller ja rättare sagt avelen på den rasen! Och även om det skulle var så att de bara blev sjuka om man parade två med fold öron så skulle jag ändå inte stödja den avelen!

fredricakarlsson
2014-10-12 12:54
0

Det är verkligen ingen ras jag skulle stödja! Eller ja rättare sagt avelen på den rasen! Och även om det skulle var så att de bara blev sjuka om man parade två med fold öron så skulle jag ändå inte stödja den avelen!

[Emma--]
2014-10-12 17:58
2

Tyvärr så minskas bara riskerna genom att para en med vanliga öron med en med vikta öron. 
Det som gör att öronen viker sig, kan drabba resten av kroppen också, och vad jag förstått så drabbar det alla mer eller mindre eftersom problemet följer med dom böjda öronen. Men dom drabbas olika mycket, men alla med böjda öron kommer att påverkas. 

Håller med #2, spana in brittisk korthår istället 🙂

Louise.e.t
2014-10-14 07:50
9

Tack för alla snälla svar! :) Vi har bestämt oss för en liten Brittisk Korthår här hemma, känns bättre att veta att man inte stödjer någonting som gör katten sjuk. 😊

fredricakarlsson
2014-10-14 09:03
1

#7 vad kul! Lycka till med lilla misen! :)