Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1014 ggr
[[matvraket93]]
2014-10-08 11:26
0

HJÄLP

Hej! Är en hundägare som är trött på katten i porten där jag bor. Den står mitt i trappan och reser ragg, ser ut som att den ska gå på hunden när som helst. Är svårt att jaga bort den också, så det slutar med att jag får gå ner och koppla hunden utanför medans jag jagar in katten i ett hörn (och hoppas att sen sitter kvar när jag är tillbaka med hunden). Hunden gillar inte katten heller så det blir et jävla liv i porten. Är så trött på detta. Jag skulle aldrig låta min hund springa lös i porten, likaså borde inte katten göra det heller. Vet ni om det finns något förbud mot detta? Tips på vad man ska göra? Jag orkar inte med den här katten något mer.

Fridaaaa
2014-10-08 11:28
2

Tycker inte du ska jaga in katten i en hörna, stackars katt. Den är förmodligen rädd för hunden. 
Prata med kattägaren om du vet vilken som är kattägaren?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[matvraket93]]
2014-10-08 11:35
0

Kattägaren säger att det är en utekatt och tänker inte göra något.

Fridaaaa
2014-10-08 11:37
2

#2 Men den måste ju inte vara i trappuppgången heller, märkligt argument faktiskt. Men nog inte mycket du kan göra tyvärr annat än att hålla dem ifrån varandra. (jaga inte in den i en hörna, om katten är rädd så gör det inte saken bättre)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[[matvraket93]]
2014-10-08 11:39
0

Vad ska man göra i så fall, man kan ju inte be de sitta en bit bort som med en hund..

kattöga
2014-10-08 11:50
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är ganska säker på att katten är rädd för hunden och därför försöker göra sig stor och skrämmande. Jag tycker inte heller att du ska skrämma in den i  nåt hörn.

Prova istället att gå med stora bestämda steg. Står katten i vägen så tar du lite  liknande "john cleese-steg" mot den. Långa överdrivna steg, lugna men inga hastiga steg (utan ganska lugnt), så foten eller fotsulan riktar sig mot katten. Då "motar" du alltså katten utan att röra den. Det mest troliga är att katten backar eller går undan helt. 

Du behöver inte vara arg på den eller säga någonting alls, bara ta dessa överdrivna steg och tänka i dig själv att du inte är rädd och att det är du som bestämmer.
Som det är nu känner både katten och hunden att du är rädd och det signalerar "fara". Så bestäm dig inombords att du inte behöver vara rädd!

Vill du kan du prova att göra så utan hund först. Men det går nog lika bra tillsammans med hunden. Det är också bra för hunden, för att den känner att du har kontroll och bestämmer.

Efter några gånger kommer nog katten att ta det lugnt också när ni kommer! 

Hade katten varit farlig så hade den nog hoppat på någon av er för länge sen. Nu försöker den bara imponera eftersom den själv är rädd. Stackarn.

Lycka till! Jag tror ni fixar de här bra!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2014-10-08 11:56
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

John Cleese, the silly walk

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

vallhund
2014-10-08 12:21
1

Kontakta hyresvärden, katter skall inte vara i trapphusen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Wellcraft
2014-10-08 16:36
0

Tycker du ska göra som #7 Föreslår.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Imasy
2014-10-08 21:41
1

Härlig illustration 😃

[Try_To]
2014-10-11 13:17
2

Vilken jobbig sits :( jag tycker du ska göra som #7 an säger Jag själv gillar katter och bor i ett hus med katt i dock är hundarna bästa kompis med denna katt så inga problem här med det :) Har dock hänt ett antal ggr att mina hundar blivit attackerad av katter när vi varit ute och gått ! Är förbaskat less på detta så nu skrämmer jag bort katter som kommer flygandes mot hundarna ! Tycker faktiskt att om man har katt så ska man ha uppsikt över vad denne gör och inte släppa ut vind för våg ! Som många kattägare verkar göra ?? Det är väl samma regler för katt och hund ? Kan garantera att om mina hundar skulle attackera en katt skulle det bli ett Sju himla liv medans om det var tvärt om så blir det ingenting utav det ! Har faktiskt varit med om en gång när jag var ute med grannens hundar och gick förbi ett hus med två katter på gården ! En tant kommer springandes och tar hundarna då jag inte skulle tappa dom ?? Hundarna brydde sig ej om katterna ! Helt plötsligt attackerar ena katten ena hunden och kattägaren tappar hundarna och helt plötsligt är det slagsmål mellan 2 taxar och en katt ! Och vem fel var detta ? Jo MITT? Jag hade aldrig tappat hundarna då hade dom antingen fått bita av kopplet eller släppta mig vilketdom aldrig orkar ! Ingen av hundarna brydde sig om katterna förens katten attackerade ena hunden ! Som tur var det bara jag som skadades när jag avbröt bråket både katt och hundarna klarade sig med småskador medans jag fick fara och sys ! Och kattägaren skrek både på mig och hundägaren ! Jag erbjöd tom att betala om katten behövde vård men jag skulle minsan inte komma nära henne och hennes Helga katter!