En till katt?
Har just nu en hankatt på 15 veckor, bor ganska trångt (ca 30 kvm). Jag skulle vilja skaffa en kompis till honom i ungefär samma ålder som han får brottas med då jag som morsa inte kan tillfredsställa all lek och allt bus han bär inom sig + att jag går sista året på gymnasiet. Vill inte ha dåligt samvete då jag åker hemifrån över att bäbis blir ensam flera timmar…
Så till min fråga; tror ni det blir för trångt att skaffa en till kisse? Ångrar som tusan att jag inte tog en till ur samma kull, och nu är det försent då alla är sålda… Suck.
Vad bör jag tänka på om jag väljer att skaffa en till katt (kön, hur jag tar in den nya katten i hemmet osv)…
MVH Amanda
Katterna kommer komma bra överens då de båda kommer va så pass unga. Det är först när de blir könsmogna då det kan ställa till det om man har två utav samma kön, dom kan bli hemskt osams.
Att kastrera/sterilisera är jätte viktigt för hankatter om de är innekatter, om de inte får utlopp för sina sexuella drifter kommer det innebära trubbel och honkatter kan med bli besvärliga, två okastrerade hankatter kan ha som mål att ha ihjäl varandra hur goda vänner dom än varit under kattunge fasen.
En katts värld är mer 3 demitionell än vad våran är då de både kan vara högt och lågt, kattexperter rekomenderar att man ska ha sitta högt upp möjligheter gjärna runt om i hela rummen, hur som helst så behöver du inte tänka på att lägenheten är liten för katterna kommer inte tänka på det, de är ju trotts allt små djur som kan klättra både högt och lågt :D .
Jag har alltid haft två katter tillsammans och det har varit kanon, dock har jag just nu en ensam gammelgubbe som hatar alla andra katter, den enda katten som dög för honom var våran basse som nu tyvärr är död, så bobo får nöja sig med att va ensamkatt nu.
PS: jag bodde på 35 kvm med två katter, två kaniner och en hund i ett halvår ungefär, det gick jätte bra :)
Har kontaktat kattakuten i mitt län och fick ett svar direkt, de har kattungar som eventuellt skulle passa min buse… "Återkommer med svar imorgon" skrev hon. Spännande så jag tror jag döööör! 😃
Blir väldigt illa berörd då jag bläddrar igenom blocket.se och alla köp & säljsidor som finns på Facebook. Det ligger hundratals kattungar ute till försäljning, "söta och rumsrena"…, men resten då? Varken vaccinerade eller avmaskade.
Alla kattungar är väl söta?…, suck, ingen nytt det här men jag önskar innerligt att människor kunde ta sitt ansvar och kastrera sina katter oavsett om de är inne eller utekatter. Självklart kommer min/mina bäbis/bäbisar också kastreras när de har åldern inne…
Får så dåligt samvete. Hade viljat plocka hem varenda en men det går ju inte, får ont i hjärtat av att veta att det finns så många katter där ute som blir utkastade eller ihjälslagna för att ingen vill ta hand om dem…..
Och tusen tack för ditt svar Tanjis, har flera ikea hyllor som jag planerar att tömma på prydnadsgrejer så katten/katterna kan skutta omkring där 🙂