Mjau torrfoder?
Jag fodrar normalt mina katter med Applaws Kyckling + Mjau blötmat, men har en katt som inte äter blötmat alls, han ratar det helt o har alltid gjort det. Idag tog mitt torrfoder slut o skulle iväg o handla nytt, men det kom lite emellan så jag han inte in innan dom stängde, o iom att en inte äter blötmat var jag bara tvungen att ha nått så att torrisätaren inte står helt utan mat, sprang in på ICA o köpte en liten påse Mjau torrfoder (jo jag ska in o handla riktig mat imorron), tänkte att han avlider nog inte av det om han får äta det en natt. Men katten blev helt galen i torrfodret o bara kastade i sig, dom andra fick inte komma nära, aldrig sett honom vakta mat innan då han är väldigt låg i rang.
Nu undrar ju iaf jag vad det är i Mjau torrisar som gjorde att hans beteende förändrades så? Katten blev ju som förbytt o har vräkt i sig massor här ikväll, nu hoppas jag iaf att han inte blir dålig i magen o imorron får han ju som sagt "riktig" mat igen. Hoppas han blir sitt vanliga jag igen
Det kan vara för att det var något nytt. Om du alltid ger samma smak på maten så kan de bli så om det kommer något nytt foder. :)
Det kan vara för att det var något nytt. Om du alltid ger samma smak på maten så kan de bli så om det kommer något nytt foder. :)
Många torrfoder spryas med något som doftar/smakar som de flesta katter inte kan motstå. Sen kan vissa katter triggas igång för fodret innehåller spannmål = socker. Problemet du kan få nu är att han kommer att rata det andra fodret totalt när han väl fått smak på Mjau. Men hoppas att det inte är så. Du kan alltid ge Maju som godis, några korn då och då. 😉

I värsta fall får jag väl lägga i lite Mjau i det vanliga fodret o ratar han sitt braiga foder så får han svälta tills han äter
#4 Måste katten ha torrfoder då? Räcker det inte med blötmaten?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4 Det är inte bra att låta katter svälta. De kan drabbas av fettlever om man har otur. Men blanda i lite av Mjau om han vägrar ordinarie torrfoder är en bra idé! Och successivt fasa ut Mjauen.

Han har fått sin vanliga mat idag o äter utan problem
#5 om du läser riktigt i första inlägget så ratar han blötmat o mat måste han ju som sagt ha
Vad bra.