Äter inte!?
Hejhej! Fick hem min kattunge igår, som rubriken lyder så har han inte ätit sedan igårkväll tills nu. Han har ätit lite men verkligen lite. Har torrfoder för kattungar sedan gav jag den vårfoder på burk. Han har gått på toa och leker som vanligt. Men vad ska jag göra?
Köper en burk med makrill i tomatsås. Äter han inte det så kan man börja fundera sedan.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Det är ganska vanligt att katter äter "onormalt lite" till att börja med när de kommer till ett nytt hem. Ger du kattungen mat som den är van vid och som den brukar tycka om? Annars ska du ringa uppfödaren och fråga vad kattungen är van vid för foder + ge det fodret. Ha koll på ungefär hur mycket den får i sig, det är viktigt att den i alla fall får i sig något. Kolla också så att den dricker/kissar/bajsar och att den fortsätter göra det. Mina katter kom igång efter några dygn med att äta mer ordentligt. Men du måste ha koll eftersom en katt som inte äter snabbt kan bli allvarligt sjuk. Något måste katten få i sig varje dag, den bör komma igång med att äta allt mer inom några dagar, och den måste få i sig vätska.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
ger du samma mat som uppfödaren? Jag fick med mig en rc kitten påse då jag köpte senaste katten och blev väldigt orolig då hon inte åt. Hon var separerad från de andra till en början så vi hade full koll. Hon åt som besatt då vi blötte upp maten, pratade med uppfödaren och då visade sig att katten aldrig ätit de fodret :(
Hon är vid skålen i 10s sedan går hon bort. Jag fick inte med någon mat.
Då måste du ringa och fråga vilken mat hon är van vid och snabbt köpa hem samma sorts mat. Det är väldigt viktigt att hon kommer igång med att äta!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Han går på toa som vanligt.
#6 Du ska ändå se till att få hem mat som kattungen är van vid, annars är risken stor att kattungen får i sig för lite mat just nu + att kattungen kan få problem med magen av mat som den inte är van vid. Många katter är känsliga för foderbyten och kan t ex få diarré, vilket man inte vill ha på en liten kattunge.
Har ringt och ska ut just nu och köpa fodret. Håll tummarna!

vad är katten van vid för mat hos uppfödaren?
9# Kattungematen från lantmännen. Köpte det idag men den åt det inte, fick blanda ihop torrfoder och våtfoder då började han äta! Men ska nog försöka sakta men säkert få honom enbart att äta torrfoder och våtfoder en gång varje dag. :)
#10 Har du en kattunge så bör du låta den få fri tillgång till mat tills den blir ca 10 månader gammal. Behåll det foder den är van vid nu i början, sedan kan du successivt föra in ett annat/bättre foder, men var försiktig så kattungen inte får ont i magen (öka mängden nytt foder långsamt alltså). Många anser att blötfoder är bäst för katter, t ex Mjau blötfoder eller Bozita.
11# Den har en skål med mat framme hela tiden. Just nu har jag blandat burkmat och torrfoder. Kattungen går fram och äter när den känner för det men nu så dricker den inte så mycket. Dock kan det ju vara för att det finns vätska i burkmaten(våtfodret). Men än så länge har han gått på toa som vanligt!
Precis som du skriver så får katter i sig mycket vätska från blötmaten.
Nu blir jag lite frustrerad. Just nu blandar jag blötmat med torrfoder men kattungen struntar i torrfodret och äter endast blötmaten. Är det någon som har tips på hur jag kan göra så att kattungen endast äter torrfoder(han kommer på blötmat någon gång varje dag men fokus i torrfoder)?
Fokus på torrfoder? Varför? Torrfoder är sämre än blötmat. Det är bra om han vill äta blötmat. Jag ger enbart blötmat då de är bättre. Torrfoder kan innebära en rad olika sjukdomar och innehåller (oftast) för lite kötthalt.
#14 Ge blötfoder om katten helst vill äta det. Det är dessutom bättre för katter att äta blötfoder. Kika här http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf så kanske du ändrar dig och kan tänka dig att ge blötfoder som huvudföda och torrfoder som komplement istället.