Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1712 ggr
Rafflan
0

Tips på kattras tack?

Tips på kattraser som inte fäller/fäller väldigt lite?

Aktivering spelar ingen roll, finns ingen allergi i familjen :)

Cahira
2

Sphynx, peterbald, cornish rex, devon rex och la perm är katterna jag tänker på sådär spontant.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Rafflan
1

fäller la perm lite? dem var väldigt söta :)

jag har en brittisk korthår, en långhårig huskatt och en korthårig huskatt, och dem korthåriga enligt mig fäller vidriga mängder -_-'
Långhåriga fäller mest tussar.

Rafflan
0

Hur är det med sibirisk katt? dem ska ju vara lite allergivänliga så då borde dem väl ha annorlunda päls eller? :)

ElinLindberg
0

#3 vet inte hur mkt dem fäller men att de är allergivänliga har med avsaknaden av ett protein i saliven

annzoo
0

#2 ett tips jag fick till mina bengaler var att borsta korthårskatter med furminator men max 5 min om dagen. det fungerar =)

katter so inte fäller tänker jag på nakenkatterna i första handmen de kräver med hudvård

OberonsMatte
3

Vill man ha en katt som inte fäller päls bör man skaffa en katt utan päls.

Sajtvärd Katter iFokus

[Emma--]
1

Mina devons fäller inte så farligt med päls. Svärmors cornish fäller lite värre. Men det verkar variera en hel del inom raserna och hur man upplever det förstås. 

Dom sibiriska katterna har jag hört fäller precis som vanligt.

Rafflan
0

#7 + #6 katter som inte fäller/fäller väldigt lite ;)

Rafflan
0

#7 okej, ja jag är van vid mina 2 husisar och 1 britt och där fäller dem korthåriga mycket enligt mig :P

[Emma--]
0

#9 Jag har ju träffat en del katter, många vänner har huskatter i blandade pälslängder och alla fäller värre än mina devons i alla fall :P Jag skulle bli galen av så mycket päls som vissa fäller haha.

OberonsMatte
2

Ja, vill man ha en katt som inte fäller alls väljer man en katt utan päls. Vill man ha en katt som fäller lite får man välja en katt med lite päls, t.ex. en devon rex.

En vanlig normalpälsad korthårskatt fäller lika mycket som en långhårig katt, det är bara hårlängden som skiljer.

Sajtvärd Katter iFokus

Bizi
1

Sphynx fäller inte alls :-) men kan istället smutsa ner litegranna :-)

Rafflan
0

#12 med smutsa ner menar du då stökar till eller hur menar du då? :)

Cahira
0

#13 Dom får en beläggning på huden som kan lämna spår på tyger. Man bör därför ge rasen täta rengöringar. Vissa badar, andra använder wet wipes, andra använder kokosnötolja, osv. 

I överlag, man sköter huden som man sköter sin egna. Håller den ren, håller den återfuktad, och håller den varm. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Rafflan
1

#14 okej :)

Ja jag har fallit lite för la perm 😍

tyvärr kollar sambon på raser som helig birma, maine coon och norsk skogkatt, så nu är vi inte riktigt på samma plan här 🤔

haha men men, det är plan att först till våren ev skaffa en katt till, så vi har tid att komma överrens om en ras ;)

fredricakarlsson
0

Jag kommer in här med en fråga jag undrar över, och hoppas någon vet ;) hur är det att ha en somali? Fäller dem mycket och hur reagerar allergiska mot dem?

fredricakarlsson
0

Jag kommer in här med en fråga jag undrar över, och hoppas någon vet ;) hur är det att ha en somali? Fäller dem mycket och hur reagerar allergiska mot dem?

Bizi
0

#13 jag menar att sphynxen fortfarande producerar pälsolja vilket gör att deras favoritplatser gärna blir smutsiga av den. En brun fläck blir det där :-)

Linika
0

Jag tycker att min bengal fäller ganska lite. Men det kan också vara så att hon har typ 10ggr kortare hårstrån en ragdollen, och 5ggr kortare hårstrån än den gamla huskatten jag växt upp med… :p