Kommer detta att funka?
Ta bort kattluckan katter gillar inte att luckorna sitter där då de blir sån lukt för dem där inne
Vet att många katter inte gillar den där luckan som sitter på såna men den kan man bara ta bort isf :)
Ta med en filt att ha i transportburen.
Ta bara bort luckan till lådan om du köper en sån. Det är inte en fördel för katterna utan luckan finns enbart till för oss människor.
Sen kan det ju vara bra att ha två lådor så kan du ha en sån låda och en som är öppen så ser du också vad katten föredrar. 🙂
Jag brukar lägga en filt i transportburen. Är det långt?
Så dörren ska alltså bort, nemas problemas! Är bara lite nervös, tänk om den inte tycker om kattlådan och börjar göra sina behov någon annan stans? :O
Ja, det kommer ta 1 timma att åka dit för att hämta den och 1 timma tillbaks. Så katten kommer vara i transportburen i 1 timma. Filt ska jag se till och få med, något mer?
Jag lägger en eller två handdukar i transportburen. Ibland kan det hända en liten olycka, speciellt om man är en liten ensam misse på äventyr i stora världen!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
5# Hehe, det ska jag tänka på! Tror du dock det finns en chans att katten börjar göra sina behov utanför denna kattlåda? :)
Jag vet inte om du missförstod min kommentar en aning men en handduk i transportburen är bra under resan hem. Din kattunge kanske aldrig har åkt bil förut och nu är den ensam utan sin mamma och syskon. Det är väldigt vanligt att kattungen är lite otrygg och rädd under färden och råkar kissa på sig.
Är kattungen rumsren och van att gå på låda så brukar det inte vara några större problem i det nya hemmet. När du släppt ut missen och den fått undersöka kan du lyfta den till lådan så den får se vad lådan finns. Du kan uppmuntra genom att krafsa lite i sanden försiktigt med kattungens tass eller med en spade. Katten brukar då sätta sig och kissa.
Börjar en katt kissa utanför lådan så finns det många olika faktorer som kan orsaka beteendet. Är den rumsren och du har en låda katten gillar så kommer det gå fint :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
När jag får hem en ny katt brukar jag fråga vilken sorts Kattsand katten har i sitt gamla hem. Det kan vara en bra idé att använda samma sort och märke den första tiden. Då känner katten igen lukten av sanden och vet att det är en toalett.
Om man vill ha en annan sorts sand kan man byta lite senare när man är säker på att katten hittar till toaletten.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
7# Jag missförstod inte, men tack! Ska verkligen göra det när jag får hem kattungen! :)
8# Smart ide! Får se till och fråga det, tack! :)
En annan bra idé är att fråga vad katten har ätit för mat (märke/sort) och ge den samma första tiden. Vill man byta foder kan man långsamt fasa ut det sedan mot ett annat. Så slipper lilla kissen bli dålig i magen av att byta från ett foder till ett annat för snabbt. Lycka till!
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
10# Smart! Ska se till och göra det, tack! :)
Bli inte allt för orolig om missen gömmer sig i början. Är ju jobbigt att flytta från sin familj till ett nytt ställe. Så om det händer (säger inte att det kommer att hända, alla katter reagerar ju olika på flytt), så ta det bara lugnt. Försök inte att tvinga fram ungen. Vågar katten sig inte fram under natten ens så kan du alltid flytta både mat, vatten och låda närmare.
12# Åh, hoppas inte det händer. Får se till och göra det! :)