Problem med katterna!:(
Vi har ju fått hem tre kattungar, hela kullen då. Och de är helt galna när de ska få mat. Iaf två av dem. De hoppar upp i och tar tag i matskålen när man ska lägga ner den och det går inte att hälla i mat direkt när skålarna är på golvet. De blir helt galna och alla ska fram och börja äta ut samma skål och puttar bort varandra. När en av de ätit klart så gå den fram och puttar bort en annan av katterna och börjar äta sena mat. Det är mest hanen som är sån här. Hur ska jag göra för att han och de andra ska lugna sig? Det är riktigt jobbigt för de blir helt galna när matskålarna kommer..
De verkar inte blivit uppfostrade ordentligt från hemmet de kommer ifrån.. Och de är 15 veckor gamla
Och hur ska jag få de att skuta hoppa upp på diskbänken?
Och hur ska jag få de att skuta hoppa upp på diskbänken?
Varför vill du ha dom på diskbänken? 🤔
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Sluta ska det stå. Inte skuta ;)
Jag tycker att det låter som helt normala kattungar. Om dom får en varsin skål att äta ur så löser det sig med tiden, de blir lugnare. Typ alla kattungar hoppar upp på diskbänken. Ignorera eller lägg något dom inte gillar därr, typ folie eller citron.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Mina katter har jag nästan fått bort från diskbänken genom att säga nej och lyfta ner dom. Det gäller att vara mer ihärdig än katterna!
Har du fri tillgång på mat brukar de lugna ner sig då vet att maten inte tar slut. Annars kanske du kan stänga in dem på toan medan du lägger upp maten och sen när du ställt ut tre skålar med mat så släpper du ut dem från toan. Vet inte om det funkar men kanske.
Varför har du inte maten framme hela tiden då minskar hungern och de går lugnare till vid matskålen? Har de fått tillräckligt med mat hos uppfödaren och hur ofta ger du mat?
Så unga kattungar ska fortfarande ha fri tillgång till foder. Det kommer lösa problematiken när de inser att skålen med mat aldrig tar slut. De blir självreglerande när de får bestämma när de ska äta. Katter är jägare och letar ständigt efter mat när de lever i det fria. Beteendet är nedärvt via generationer, så vill man att det ska vara lugnare är det ständig tillgång till föda som gäller. Då 'jagar' varje unge när den själv är hungrig och inte när 'bytet' = matskålen äntligen dyker upp.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Kattungar ska väl ha fri tillgång så länge de inte blir tjocka?
Kattungar ska väl ha fri tillgång så länge de inte blir tjocka?
Åtminstone ska de ha fri tillgång till de är 6-7 månader. Sedan kan man börja vänja in dem vid mer ordnade matformer om de blir tjocka vilket jag aldrig noterat att de blir så snabbt.
Aha, hajjade inte det med tillgången. Jag skulle också rekommendera att du har fri tillgång på mat, tills dom är ett halvår i alla fall. Men viktigt att om dom inte har fri tillgång nu, inte ösa upp hela dagens måltider på morgonen första dagarna/veckan du ger fri tillgång. Då är risken att dom äter upp allt på en gång och spyr eller blir dåliga i magen.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Hur ska jag göra för att de ska ha fri tillgång då? Eller alltså att de ska vänja sig vid det. Tror inte se fått fri tillgång till mat under hela uppväxten och jag kan inte mkt om katter alls :/ jag tror bara de kommer äta upp allt direkt om jag häller upp massa mat. Hur ska jag göra? Fylla på matskålen igen när de ätit?
Vad är det för foder du ger? Torrfoder går ju att skaffa en foderautomat till, även blötmat fungerar i vissa automater. Istället för att använda en matskål hetsätaren så kan du sprida ut maten på en bricka eller något så det tar lite längre tid för honom att äta.
Jag har inte varit med om att de har orkat äta upp allt de får om de har tillgång till mat konstant. Stressen lägger sig och de dämpar ätandet ganska snart. Om de hetsäter senare i livet kan jag rekommendera olika typer av aktiveringsskålar eller att man helt enkelt serverar maten direkt på en bricka för då är det inte så enkelt att sluka stora mängder utan att tugga.
Du häller upp när det är slut. Ger du blötfoder så kommer de att lära sig att det kommer mer mat. När de är så där små så äter det väldigt mycket då de gör av med mycket. Så det är så klart hungriga om du bara ger lite mat två gånger om dagen. Jag skulle nog tippa på att tre kattungar på 15 veckor äter uppemot en burk på 900gram om dagen. Är du inte hemma häller du upp i flera skålar och ställer ut i lägenheten. Dels finns det och så får ungarna gå på jakt vilket också är bra😉
Tack för alla tips! :)