Högkalori foder
Hej!
Min exotic kille på 10 år har börjat magra av lite och hos veterinären föreslog högkalori foder, dock från Royal canin vilket jag inte direkt tycker är ett bra foder. Tänkte därför kolla mer er här om ni har tips på ett annat torrfoder med mycket kalorier, han får idag whiskas torrfoder (skitkasst jag vet men det är sambons katt och han tycker inte att det är så viktigt, men har nu fått honom och inse att katten behöver bättre mat) samt mjau blötmat. Tänker fortsätta med mjau men vill gärna också ha ett torrfoder för att få upp vikten!
Har veterinären tagit blodprover på katten för att utesluta bakomliggande sjukdom som t ex njursvikt?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Enligt seniorkontrollen med blodprov så är han frisk. Ingen diabetes eller liknande utan bara svårt att hålla vikten som gamlingar ibland kan ha :).
Vilket av RCs foder är det som veterinären har rekommenderat?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har ni testat att ge fri tillgång till blötmat?
#3 Royal Canin VEC Senior Consult Stage 2 High Calorie #4 nja alltså han får en skål med blött om dagen och sedan fylls torrfoderskålen på under dagen då det behövs.
Jag har med framgång givit kattungefoder, som är energitätt, till gamla katter. Blötmat, inte torrfoder. Annars kan man ju ge a/d som egentligen är ett konvalescentfoder som tillägg till annat foder. Men skippa allt torrfoder som du kan köpa i dagligvaruhandeln. Innehåller mängder av kolhydrater som en carnivor inte kan tillgodogöra sig. RC, oavsett vilken sort, är bättre än det du kan köpa på Coop/ICA.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#6 vart kan man köpa blötmat för kattungar? :) Ja jag har fått sambon att inse att det är skit mat i butiker haha :) men han tycker fortfarande att RC maten är för dyr.. han kommer såklart köpa den iallafall för att testa men ville se om de fanns andra alternativ också!

RC är ganska så skräp också om man jämför med ex Acana, Applaws, Orijen, med flera. Tänk också på att ett högkvalitativt foder är drygare och blir inte dyrare i längden då katten äter mindre av det….
Kattungar behöver ingen speciell kattungeblötmat, Mjau har kattungeblötmat tror jag och det enda som skiljer då är storleken på bitarna i såsen….
#7 Antingen hos veterinären eller så kan du köpa Mjau Kattungefoder (finns bara en sort) i livsmedelsbutiken. Om inte just din närmaste butik har den i sortimentet, be dem att ta hem. Finns i tetrapack och kostar 11-12.-/st.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Vår veterinär har endast RC :/ är deras blötmat bättre än torrfodret?
All blötmat är bättre än torrfoder. Jag Rekomenderar mjaus blötmat eller bozita. Vår äldre kastrathane brukar magra av under sommaren och då får han större del blötmat med en äggula ner blandat och 1/2-1dl kattungemat. Det funkar jättebra och han går upp relativt snabbt :)
Jag håller definitivt med precis det #11 skriver :) Men vill ni köra RC blötfoder så funkar det också förstås, det finns väl med extra mycket energi. Och även A/D (Hills gör det tror jag?) burkmat som föreslogs häruppe. Det är ju väldigt energirikt och många katter älskar det. Att katten äter det ordentligt (det kan ta tid att vänja in en ny sort - ge någon tesked-matsked per dag och öka successivt) är det absolut viktigaste!
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter
Han är inte kräsen utan äter allt med god aptit oavsett vad det är haha :). Ska testa köpa kattunge torrfoder och komplettera med både mjau och RC high calorie blötmat o hoppas att de blir bättre! Tack för alla tips!