Acana eller James WB?
Skrev ett tidigare inlägg men efter jag nu fått lite mer kunskap.. så uppstår nya funderingar ;)
Jag har nu köpt James wellbelowed kattmat (både blöt och torr). Men fick efteråt veta att det finns acana dit jag ska flytta..
Verkar vara många foder kunniga här på forumet, så om ni skulle välj mellan dessa två.. vilket skulle ni ta?
För mig är det väldigt viktigt att fodret är gluten fritt och så naturligt som möjligt. Och då kändes ju Acana som det bättre.. men fick höra att alla örter/frukter/bär den innehåller inte är så bra.. hjälp hjälp hjälp^^
Om jag skulle välja mellan ett foder producerat i Kanada och ett från England, så skulle jag givetvis välja det som inte transporterats jorden runt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
James blötmat för hela slanten skulle jag välja i så fall. 🙂

Varför inte köra bara blötmat? :) Jag skulle dock inte köra JW's blötmat då den innehåller ris helt i onödan. Välj en spannmålsfri stort, t.ex. Mjau eller Bozita.
James blötfoder innehåller inte ris sist jag kikade🙂 Men det gör tyvärr de flesta av deras torrfoder.

#4 Hmm, jag har sett ris i deras blötmat, men det kanske finns olika, då är det ju bra :)
#5 Kollade nyss och det är inget ris i deras mjukmat. Dock potatisbitar, vilket inte är jättebra det heller. Hade för mig att de var helt fritt från både ris och potatis. 😡
Jag använder James Wellbelowed torrfoder för att min ena katt har känslig mage och det funkar på för henne, men det är ris i så det är bättre att köpa spannmålsfritt foder om katten klarar det. Och Acana är väl spannmålsfritt om jag kommer ihåg rätt. Jag funderar själv att testa Carnia Lynx och se om hon klarar det, vill egentligen bort från spannmålsinblandat foder.
När det gäller blötfoder är det billigare att köpa Mjau och eller Bozita som är utmärkta blötfoder. Själv ger jag mina katter både torrt och blött foder. Mjau funkar bra på min katt med känslig mage.
Vi har nu prövat applavs (Minns inte hur det stavas..) verkade som ett bra foder och så har vi prövat att ge mjau blötfoder för att variera.
Några tankar kring det så berätta^^
#8 Applaws (ordlek med paws = tassar) lär vara bra men ganska dyrt och finns inte ens i alla zoobutiker. Mjau blötmat har ju fördelen att du kan köpa det i snart sagt varje matbutik.
Eftersom katten är carnivor är kolhydrater fullständigt onödigt och ingenting som katten kan tillgodogöra sig. Eftersom katten ursprungligen är ett ökendjur så har fisk/skaldjur inte ingått i deras föda av naturliga skäl. De är helt enkelt inte genetiskt anpassade till fisk/skaldjur vilket kan vara en orsak till att många katter är intoleranta.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag har länge ställt mig undrande till påståendet att fisk skulle vara olämplig mat för katter. Att katten för väldigt länge sedan skulle varit ett ökendjur och därför inte bör vara "genetiskt anpassad" till att äta fisk ställer jag mig frågande inför. Jag är född på en ö, där folk fiskade för eget bruk och för avsalu. Som regel samlades katterna när fångsten anlände till bryggan, för att få eller stjäla sig en smakbit. Katterna älskade fisken och föreföll friska och duktiga; man hörde aldrig talas om några sjukdomar hos dessa katter. Att katter gillar strömming och inte blir sjuka av det är inte en myt; fråga folk på västkusten!