Försäkring
Ska skaffa försäkring till min lilla unge, men undrar nu hur långt tid det tar innan den börjar gälla? Är det när man tecknat en eller först man betalt in osv?
Tacksam för svar! :)
Börjar gälla samma dag. Om du t.ex inte fått hem kattungen kan du sätta att försäkringen börjar gälla det datumet du får hem kattungen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En veterinärvårdsförsäkring har 20 dygns karenstid, dvs den gäller inte under den tiden och skulle katten drabbas av någon åkomma dessa dygn så kommer den diagnosen att exkluderas ur försäkringen. T ex katten får urinvägsproblem, då kommer urinvägsproblem anges som ej försäkringsgrundande diagnos.
Om uppfödaren har en stamförsäkring så kan däremot försäkringen gälla omgående eftersom katten då redan är försäkrad och du flyttar från en försäkring till en annan.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#2 När jag kollade upp på Folksam började det gälla direkt, inga karensdagar om man försäkrade kattungen innan 4 månaders ålder tror jag det var.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hon är kullförsäkrad fram tills dagen hon flyttar till mig i ett annat försäkringsbolag än det jag tänkt använda mig av. Kommer den nya gälla omgående då?
Det ska den göra, men kolla för säkerhets skull med det bolag du tänkt använda. Bra om du har tillgång till kullförsäkringens nummer.
Medarbetare Hittekatter iFokus