Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 890 ggr
[sorbel]
0

Byter över till blötmat

Jag ska byta mina katter över till blötmat och har valt Bozita. 

Skulle det räcka med en burk/låda per dag till två katter, tror ni?

Maria
1

När mina får Mjau eller Bozita så får de dela på en "burk" på morgonen och en  på kvällen så att bara ge en till två katter tycker jag verkar lite.

/Maria

Fridaaaa
0

Den stora eller lilla tetrapacken?

Beror helt på hur aktiva katterna är osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Mina har alltid fått den stora tetrapacken.

/Maria

Evelina!
0

Tycker också det verkar lite med en tetra/dag oavsett om det är den stora eller den lilla. Jag har torrfoder stående framme till mina kattungar (4 st) samtidigt som de får en tetra att dela på varje dag. Skulle nog ge en tetra på morgonen och sen en på kvällen om jag hade två katter och bara gav blötmat.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
0

#3 Syftade på TS 🙂
2 stora tetrapack hade blivit för mycket för våra två katter om de enbart hade fått det.

Maria
0

#5 Aha.

Mina har fått det i många år och de är ändå mest innekatter och har aldrig blivit tjocka.

/Maria

Fridaaaa
0

#6 Våra är både ute & innekatter, men skulle bli för mycket med en stor tetrapack per katt på en dag för mina i alla fall 🙂

[sorbel]
0

De är innekatter och väger 4,5 - 5,0 kilo där mellan men det skulle vara bra om de gick ner till 4,0-4,5 istället. Jag måste mata de mindre än rekommenderade på torrpåsen annars skulle de bli tjocka väldigt lätt. Jag tror de är överviktiga på grund av torrmaten men också att de inte får nog aktivering, så jag ska jobba på det också. De är lite över 1 år nu.

På morgonen brukar de trivas med 1/4 av den stora tetra och lämnar även lite kvar men det är kanske eftersom de får fortfarande lite torrmat. Jag tror att det blir att jag behöver testa mig fram till mängden de är nöjd med.

#5 Hur många tetrapack äter dina katter per dag?

elli-kleo
0

#0 TrådSkaparen!
Jag utgår ifrån att du använder Bozitas Stora Tetra på 380 gram.
Om de endast ska äta mjukmat blir det för lite.
De behöver nog ca 300 gram var. Så räkna med 1½ tetra per dag. :)

Mina katter äter Mjukmat (Bozita och Mjau) och har fri tillgång på torrfoder.
De delar nästan på en tetra per dag, men knaprar även i sig lite torrfoder.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Fridaaaa
0

#8 Ger torrfoder också, köper ibland tetrapack (370 grams) och ibland på burk. När de får torrfoder äter de max 1 tetra (370 grams) på en dag.
Gav enbart blötmat i sommar och då gick det åt runt 1½ tetrapack på två katter. Och de höll hullet kanonbra.

[sorbel]
0

Tack så mycket alla. Om någon annan har tips - skriv gärna!

Scorpio97
1

Våra väger 2.5-3 kg och får ca 200g var, uppdelat på morgon och kväll.

//Jessie

Niiinah92
1

Mina två får ca 1-1½ tetra om dagen och det verkar räcka mer än väl till dem.

Evelina!
0

Man får också ta i beräkning om det är en ute/innekatt. Våra som går ute och tar möss äter betydligt mindre mat än motsvarande katter som inte har möjlighet att gå ut.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Fridaaaa
0

#14 Mina katter är utekatter, men bara ena som tar möss och sånt (andra är för lat/bekväm av sig)

Caifig
0

Även mina två får 1-1½ tetra på 380g när de väl får blötmat. De väger runt 5kg.

[sorbel]
0

Nu har jag kört ett litet tag med blötmat med katterna och det verkar som de blir rätt nöjd. Jag kör med Bozita Extra kyckling gelé. Inga mage problem och de äter ett paket per dag tillsammans. De verkar bli mätt på det iaf. Jag ska ha koll på vikten så de inte börjar tappa för snabbt.

Jag tänkte också på det här mat: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_vatfoder/catessy/404513

Inget spannmål.

Borde jag bara köra med Bozita? Tyckte det skulle va lite roligt att ge de en blandning av smak och påsarna är ju så smidiga.

Caifig
1

#17 Blir lite smyg på "inulin" som är en kolhydrat som inte bryts ner i mag- och tarmkanalen utan fungerar som kostfiber. Men många blir väldigt lätt dåliga i magen av detta. Hör inte hemma i kattmat! Dessutom är det "Made in Germany" så jag hade enbart använt mig av Bozita. Svenskt och bra! Samt att du vet att deras magar fungerar på den sorten. Bozita har väldigt många olika smaker du kan köpa :)