Njurfoder utan fisk/fiskolja?
Min katt på tio år äter Bozitas blötmat och rått kött och tycker väldigt mycket om sin lilla matsedel, men nu har det upptäckts att hennes kreatininvärde är förhöjt (~300) och veterinären rekommenderade därför att övergå till ett njuranpassat torrfoder.
Jag är inte förtjust i tanken på att ge torrfoder, men vet inte hur jag annars ska utfodra henne nu när hennes njurfunktion är nedsatt. Men, det fisk i alla njurfoder jag hittar och det är mitt största problem; för hon har reagerat allergiskt på fisk och ska undvika det. Finns det inget njurfoder utan fisk, tro? :(
Läser på flera ställen att man kan fortsätta med Bozita blötmat vid njursjukdom, men jag undrar: är inte protein- och fosforhalten för hög?
Det finns njurfoder i blöt form så du behöver inte börja ge torrfoder. Det går dessutom att beställa till mer förmånliga priser över nätet istället för att shoppa hos veterinären. Purina NF i våt form innehåller inte fisk i någon form.
Torrfoder bör du nog verkligen inte gå över till för en njursjuk katt! Finns som sagt som blötmat också :)
men däremot har jag inte hittat nånstans på nätet sen animail höjde priserna på njurmaten, som är billigare än hos vet just nu .
och inte utan fisk/fiskolja hlr, det finns väl i Purina också?
Är det inte så att fiskolja i fodret inte är farligt (allergent) men att däremot fiskkött och fiskmjöl kan vara det? Så har jag uppfattat det men kan förstås ha fel…..
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Det beror på oljans kvalité. Är den ordentligt renad så att det inte finns några proteiner kvar i den ska det går bra, men man kan ju aldrig veta vad det är för kvalité på ingredienserna.
#4 Jaha, då hade jag förstått delvis rätt då :) Tack Silvestris. Det verkar logiskt det du skriver att man inte vet om den är ordentligt renad…..
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
4 stämmer fint och den oljan har då inte vi hittat i något foder eller ren fiskolja katten får allergi trots att dom säger det är fin fiskolja 😐
Först vill jag tacka för era svar ❤️
Sen vill jag fortsätta med att jag nu är så ledsen och smått förtvivlad, för jag hittar inget foder till henne som passar. Alla njurfoder vi kollat upp innehåller fiskolja. Letar jag på fel ställen? Jag har kollat hos alla veterinärkliniker med butik och på de stora sidorna på nätet som säljer foder.
Vi har på veterinärens inrådan testat ett foder ändå, Royal canins torr och blötfoder, eftersom det ska vara väldigt bra kvalité tydligen, men katten reagerade direkt på något i fodret 😭
7 Tror tyvärr inte det finns ett foder utan fiskolja som är ett njurfoder till katter. Själv får jag köpa kattungefoder till våran katt men han är förutom fiskallergin helt frisk, men inte så ultimat att köpa kattungefoder. (Han ratar mjukmat helt) Finns en RC variant som är fiskfri men den finns sällan i butiker jag vart i. Jag skulle ge mjukmat till katten för att se om inte det är det bästa att ge mat som katten reagerar på är ingen höjdare.