Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 688 ggr
Saffran0Spice
0

Er katt och flytt

Satt och funderade på min flytt som kommer i dec, det slog mig då att mina katter jag har nu är riktigt lätta att ''omplacera''.
Vi har flyttat ett par gånger innan, och de är inga som helst problem - jag släpper ut dom ur transporten bredvid kattlådan och sedan får de undersöka. Det tar oftast bara ett par minuter så är de som om de aldrig varit någon annan stans.

Min kompis katter däremot pinkar överallt första 2 veckorna och ligger under möbler och trycker.

Hur reagerar era katter på flytt?
Protesterar dom, gömmer dom sig eller finner dig sig till rätta direkt?

Caifig
0

Min ena kille brydde sig inte alls men den andra däremot var lite feg i början och gömde sig, men efter några dagar då allt var på plats var det inga problem. Nu har jag bott här i ca 3 månader och de susar runt som om de äger stället 😂

ScarletMajesty
0

Mina katter bryr sig inte alls om att flytta, de har flyttat ofta med mig, när jag fick hem min första katt då han var 14 veckor så ägde han stället redan första steget ur transportburen, hans syster låg kvar i buren och skrek på mamma i en timme. När han och jag sedan flyttade tillsammans med min andra katt som jag skaffade sen så har ingen av dem brytt sig. Hemma för dom är där matte bor.

SuperLimm
0

Mina katter är väldigt nyfikna men dom varken gillar att åka transportbur eller är vana vid det. Min hane kissade ner sig när han flyttade till min lägenhet för två år sen. Honkatten tycker inte det är lika otäckt. När dom kommit till nya lägenheten var det dock inga problem, dom gick runt och nosade och undersökte.

Mvh Linn

ElinLindberg
0

Nu har vi inte flyttat men vi har åkt till landet med dem å första gången var det inga problem alls utan bara att dem måste undersöka ALLT;) dvs ingen tid för mys med matte och husse på två h. Sen har vi haft kattvakt en gång då dem fick bo hos dem å då var det heller inga problem utan bara att dem måste undersöka varenda liten vrå. Däremot hatar ena katten å åka bil få han tyvärr blir åksjuk:(

[Emma--]
0

Nu har inte yngsta katten hunnit vara med om en flytt, men dom andra två har då lätt anpassat sig direkt.

Proktologi
0

mina är ju vana att åka på utställningar osv, så det är ingen större problematik där inte.
Min huskatt har hängt med i 9år och är född i skåne, sen bodde vi på gotland 2 olika ställen, sen växjö och nu norrland. 

har aldrig haft problem med flyttande katter :)

www.cuntcat.blogg.se  //kattblogg// ~pågående tävling~

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se

Marvel-lous
0

Mina katter har flyttat ett par gånger och det enda de hatar är själva flytten, dvs. sitta i buren och åka bil.
Väl framme på det nya stället brukar de ta en dag eller så till att bara sniffa på allting. De har aldrig kissat på fel ställe eller gömt sig någonstans, får se dock hur det blir när vi flyttar till ett radhus på två våningar nästa år (de har ju bara bott i en etta eller tvåa). 

Något som funkar för att lugna dem i det nya hemmet är att först och främst packa upp/ställa fram saker som de förknippar med trygghet. 
Här brukar det räcka att jag får upp sängen, deras lådor och matskålarna så brukar de kolla att de finns där (och luktar "hemma") sedan är de lugna och fokuserar på att lära känna det nya stället. :)

Bellbooh
0

Båda mina katter, 2 resp 3 år, anser jag hantera flytt hyfsat bra. Den äldsta omplacerades till mig för något år sen och efter det har vi flyttat en gång till allihopa. När den här katten omplacerades till mig i mitt förra boende hände det under de första dagarna att någon av katterna lämnade en bajskorv mitt i vardagsrummet, enligt mammas utsago då jag inte var hemma när det hände. Vi vet inte vem som gjorde det men om det var den nya katten så var det väl för att han kände sig osäker, och om det var den andra katten berodde det nog mest på rädsla då den nya var dubbelt så stor som henne…

Sen när vi flyttade dit vi bor nu hände det en till incident då någon av katterna(vi vet inte heller vem det var i det här fallet) kissade mitt på sängen och detta märkte vi inte förrän några dagar senare :) Någon av katterna kan ha gjort detta för att den kände sig otrygg eller osäker i den nya miljön, tror vi. Förutom det har vi inte haft några olyckor och bägge katter är vana vid transport då dessa får bo hos mina föräldrar(där jag o katterna bodde förut) varje gång vi är borta i mer än 3 dagar o då brukar de få stanna över i en vecka eller två. Och när katterna e borta tillfälligt i samband med att vi reser händer det inga olyckor vilket jag är väldigt glad för :)