Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4557 ggr
korpklippan
1

Mjau kattmat dosering?

Hej! Vi har haft katten i snart sex veckor. Det är en hankatt på 9 månader som inte är kastrerad. Nu har han börjat se gravid ut. Så han äter för mycket. Vi ger bara mjau konserv till honom. Eftersom jag är hemma så funkar det inte att ge honom en redig dos med mat på morgonen o en på kvällen. Så fort jag närmar mig köket ska han vara där se om det är matdags. I början sitter han fint o gör konster vi lärt honom. Hjälper inte detta börjar han gå runt fötterna o kloa lite på vaderna. Funkar inte detta klöser han mig och biter så man ska förstå att han vill ha mat. Så vi får ge honom små portioner över hela dagen. Hur mycket mat ska man ge en katt? Katten väger 4.4kg med mage., på konserven sägs det att man ska ge 500-600gr. Men samtidigt så växer han fortfarande o vi vet inte hur stor han kommer bli. Han är innekatt som ska vara med överallt. Leker gärna både med oss o för sig själv. Alltså, hur mycket mat tror ni man ska ge honom? Svaret kan man ju dela det i doseringar över dygnet. Eller behöver vi ens bry oss o tänka som så att tonåringar växer? Med vänlig hälsning, Korpen

Fridaaaa
0

Katter är gjorda för att äta flera gånger/dag 🙂
Nej det är alldeles för mycket på en dag.

på min konserv med mjau står det 300-400 gram för katt på 3-4 kg och 400-500 gram för katt på 4-5 kg. Jag hade satsat på 300-400 gram på en dag om den bara får blötmat. Mina 2 katter (kastrerade, en på 4 kg en på 6 kg) fick ca 550-600 gram tillsammans nu under sommaren (tetra & konserv mjau & bozita)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
2

En katt som växer och är aktiv ska ha fri tillgång tills den är kastrerad. Om du inte ska ha kissen i avel ser jag inte någon orsak till att inte kastrera honom omgående.

Det som står på förpackningarna är väldigt tilltaget. Här http://kattstatus.se/sida97.html kan du räkna ut hur mycket en dagsgiva bör vara. Finns mycket att läsa på kattstatus utöver mat. Sen får man justera utifrån hur aktiv/inaktiv och vilken ämnesomsättning den har. Mina katter skulle rulla runt om de fick utifrån anvisningarna på foderförpackingen, de får dessutom mindre än uträkningen säger. Så det gäller att hitta vad som fungerar för ens egna katter.

Scorpio97
0

Vi har tre kastrerade utekatter på 2.5-3 kg och dom äter ungefär 200g/dag var. Vi delar upp det på två gånger, sen brukar dom även få någon liten (rå) köttbit eller så när vi äter.

//Jessie

korpklippan
0

#1 Ja, så var det. Hade inte burken framför mig så jag höftade från minnet. #2 du motsäger dig själv. Först säger du att han ska ha fri tillgång till mat fast jag har skrivit i inlägget att det inte funkar för han börjar bli fet, sen säger du att man inte ska ge dom den doseringen det står på mjau för då skulle dina katter bli feta. Hur vill du ha det? För övrigt tack för länken. Har kikat på den o räknat. Katten används i avel och kommer inte kastreras på ett par år. Enligt informationen om rasen blir en hane mellan 5 - 9 kg så han kommer nog växa en del till. Men vill inte han ska vara överviktig just för utställningssyfte… Svår balans med maten just för han växer men kan inte ha mat stående framme för han äter sig fet. Vad rekommenderar ni? 300gr mjau per dag eller fri tillgång för han växer?

Fridaaaa
0

#4 Kör på det som passar er bäst. en 9 månaders växer inte direkt mycketmer, hade gett regelbundet under dagen istället för fri tillgång om det vore min katt 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sagan
0

#4 Ber om ursäkt att du tolkat mitt inlägg som motsägelsefullt. Det var inte min mening. De angivna måtten på förpackningarna är för vuxna katter och då är det väl tilltaget då de inte gör av med så mycket energi som de får i sig. Hoppas den förklaringen var bättre. 

Om katten ska gå i avel och inte kommer kastreras på ett par år får du nog räkna honom som vuxen nu och räkna på hans vikt och hur mycket kcal han ska ha per dag. Men även hålla koll på aktivitets nivå. Han kanske behöver mer utifrån att han rör sig eller mindre om han inte rör sig. Så  det är bra att väga honom en gång i veckan för att hitta en mängd som fungerar för din katt kan vara bra. För att se om kissen är överviktig, mager eller har bra hull kan du dra fingrarna över revbenen. Du ska känna dem utan att behöva trycka eller att de sticker ut allt för mycket. Lagom helt enkelt.