Nedsatt njurfunktions foder?
Är det någon som kan hjälpa mig lite. Har en sjuårig kattkille som fått diagnosen nedsatt njurfunktion i tidigt stadium. Ger honom nu royal Canin renal. Behöver tips om andra märken då han inte är så himla förtjust i det och dessutom måste han gå ner i vikt också. Behöver råd och tips
Mina katter föredrar Royal Canin Renal men det finns även Hill's och Specific för njursjuka katter. Hos min veterinär har man smakgaranti och får byta ut fodret om de inte gillar det, kan vara värt att fråga kanske? Har du testat blötmaten med? Mina ena "pojk" tycks fördra den och den av samma fabrikat som torrfodren, tyvärr ännu dyrare men vad gör man inte?
Ett tips, som jag har tjänat flera hundra kronor på, är att beställa hem maten från zooplus.se. Man får det dessutom hemkört om man handlar för över 499 kr och det är ju lätt gjort om man köper på sig ett litet lager. Hittade även andra fabrikat på blötmaten där, som också ska vara för njursjuka katter. Ska prova dem för de var ytterligare något lägre i pris.
Lycka till!
Det verkar även vara för överviktiga katter.
Men torrmat och nedsatt njurfunktion går väl ändå inte ihop.
Det har ingen betydelse om det är våt eller torrfoder. Det är innehållet i fodret som är viktigt. Njurfoder har ett annat innehåll än vanligt foder för att hålla det under kontroll.
Det är i alla lägen viktigt att en katt får i sig tillräckligt med vätska och speciellt när det finns problem med njurarna. Äter katten torrmat blir det svårt för katten att få i sig tillräckligt med vätska. Katten ska ha cirka 0,5 dl vätska per kg kroppsvikt.
Man ska också vara medveten om att dessa foder som säljs mot/för det ena eller andra inte har någon effekt som botemedel. Påstås något sådant bryter producenten mot lagen.
Hur har den nedsatta njurfuntionen diagnosticerats och hur mycket av njurfunktionen finns kvar? Varför kom veterinären att tänka på att det kunde vara problem med njurarna?
Dom tog blodprov och såg att värderna var förhöjda. Inte så mycket men dock förhöjda. Han dricker bra så det är inga problem. Jag vet att det inte går att bota men med rätt foder kan det hållas i schack.
Kisse hade kräkts i tre dagar och det var det som fick Vetrinären att tänka på det.
Jag är ingen nybörjare på att ha katt, men det är första gången jag har en katt med njurproblem.

Happy cat diet kidney innehåll:
Majs, fågelköttmjöl, grevar,fjäderfäfett, nötköttsfett, fiskmjöl, leverhydrolysat, sockerbetmelass, torkad lever, pressrester av äpple (torkade, 1%), linfrön, pulvriserade hela ägg, natriumklorid, jäst (torkad), kaliumklorid, korn (fermenterade, 0,06%), alger (torkade 0,05%), jäst (extraherad), cikoriarot (0,04%), kronärtskockor, maskros, ingefära, björklöv, brännässla, salvia, koriander, rosmarin, timjan, lakritsrot, kamomill, älgört, vild vitlök.
(Örter totalt: (0,12%). 38,5% kolhydrater.
Tillverkas i Tyskland av tyska råvaror.
Det står ingenstans hur stor del av fodret som är kött men jag hade inte gett det här fodret. Och vad är grevar för nåt?
Skynda långsamt så går det fortare.
Tack då gör jag inte det.
Vill ju ge honom ett bra foder
Jag tror det viktigaste du kan göra är att se till att hitta ett foder som din katt accepterar, och som är avsett för njursjuka. Mina är magra, pga att deras primära problem är sköldkörteln. Varför inte jämföra innnehåll med det foder du harmed Happy Cat? Eller prata med din veterinär? Katter ju har sina bestämda åsikter om vad de vill, och inte vill, äta så man kan ju få prova sig fram. Hur länge har din katt haft njurproblem? Har läst att de brukar gå ner i vikt av det.
Han fick diagnosen i början på juni. Jo han är väldigt bestämd om vad han gillar. Det är synd att han inte äter mjukmaten för det hade varit bäst. Har ju fler katter och han stjäl ju mat från dom andra så jag måste ha övervakade måltider så han får torrfoder flera gånger per dag. Har tyvärr ingen möjlighet och ekonomi att ge alla samma foder som han äter. Njurmaten är ju inte billig heller, men vill ändå ge honom ett bra foder. Han har då inte gått ner i vikt. Han är överviktig sen tidigare. Han var utekatt då jag bodde på landet och då jag blev tvingad att flytta till lägenhet så började han gå upp i vikt. Är nu ute och går ned honom i skogen varje dag i koppel.
Jag frågade en gång en veterinär som jag hade förtroende för (han är nu pensionär) om man skulle tänka lika för människor och katter när det gäller njurar som inte längre fungerar som de ska. Anledningen till att jag frågade var att jag hade gamla katter och att jag lagade all mat till min mor under hennes sista år när hennes njurar inte längre fungerade så bra. Veterinären svarade ja på min fråga.
Av en dietist hade jag då lärt mig att när njurarna har tagit stryk gäller det inte ge mer protein än vad kroppen behöver, dvs inget protein som går till energi. För kompensera kaloriintaget när man minskar på proteinet ska man ersätta det med fett.
När jag läser innehållsförteckningen är det flera saker som jag reagerar mot. Det är väldigt mycket kolhydrater och kolhydrater bidrar lätt till viktökning hos katter. Jag har bara en gång tidigare sett att kattmat innehåller salt, natriumklorid är vanligt bordssalt. Kaliumklorid är ett annat salt. Katter behöver inte salt över huvud taget. Den andra kattmaten som hade salt i sig var avsedd att motverka bildningen av en sorts urinsten varför den innehöll en speciellt ämne som just motverkar en slags urinsten men som kan göra att en annan sort lättare bildas. För att motverka urinsten är det viktigt att katten får i sig mycket vätska vilket är omöjligt när katten får torrmat. Därför tillsatte man därsalt för att katten skulle bli törstig och därför dricka mer. Helt vansinnigt tycker jag.
Så till TS. Kolla vad den mat som katten vill ha innehåller. Är den fri från spannmål och konstiga saker som äpplen mm och har låg halt kolhydrater samt att kött och animaliskt fett står först i listan kan du nog fortsätta med den om du ser till att katten dricker mycket. Ge katten lite laktosfri grädde så får den både lite vätska och animaliskt fett. För att få den att dricka kan du koka t ex vitfisk, strömming i rätt mycket vatten och förhålladevis länge så kan u få i katten 1 dl/dag iaf.
Men läs på själv så att du själv tror på vad jag skrivit ovan. Jag är inte veterinär. Kolla också på www.kattstatus.se
Hälsa katten och lycka till.
Förstår dilemmat med katternas olika behov. Gjorde så jag med, övervakade måltider alltså, tills det visade sig att min andre gosse led av samma sjukdomar. Nu har jag samma foder till alla, deras mamma får, trots kostnaden äta specialkosten hon med. Dock får hon mindre portioner av blötmaten eftersom hon är lite knubbig, så det blir inte så mycket dyrare för mig ändå. Tack och lov!
Kattmamman45, det var intressant! Har funderat mycket över om man inte skulle kunna ge vanlig mat som komplement. Men att ge animaliskt fett, menade veterinären att de var ok? Har för mig jag har läst att man ska undvika det så jag har alltid tagit bort det när mina har fått smaka rått kött t ex. Är det någon som provat det "medel" eller vad ska kalla det, som binder fosfater, om man någon gång vill ge "vanlig" mat? Överväger att testa det, vid lyxigare tillfällen. Har lite svårt att motstå tiggande ögon…

#17 Katter är strikta köttätare och har mycket svårt att använda näring som kommer från vegetabilier. Hellre ge animaliskt fett och mindre mängder isf än att ge vegetabiliskt fett. Rått kött är det bästa du kan ge. Besök gärna barf.ifokus om du vill veta mer om det.
Har du fått veta varför njurarnas värden är nedsatta? Njurar kan återhämta sig i vissa fall. Det beror på vad som är orsaken.
Min 7-årige hankatt hade jättedåliga njurvärden när han kom in till djursjukhuset pga att han inte kunde kissa. Han hade en stenhård urinblåsa och hade dött om han inte fått akut vård. Det var en proteinpropp i snoppen som orsakade det dåliga njurvärdet. När proppen spolades bort återhämtade sig njurarna och fick normala värden inom 2 veckor.
Till en början trodde veterinären att det var en parasit som orsakat de dåliga njurvärdena och han testades för det, men det var ingen parasit, utan detta stopp i snoppen som pågått en längre tid och påverkat njurarna. Lever och järnvärden var också dåliga, men de återhämtade sig också.
Min katt hade under lång tid gått med en proteinpropp som till sist orsakade totalstopp i urinröret. Om din katt kissar små kisspölar kan det vara en början till propp. Det var svårt att veta för oss eftersom vår katt kissar utomhus. Känn regelbundet på urinblåsan under magen. Är den mjuk och inte för stor är det ingen fara. Om den är stor och hård kan det vara urinstopp.
Drickfontän kan göra att katter dricker mer. Det funkar för en del katter, men inte för alla. Blötmat är bäst. Katter ska inte äta torrfoder som huvudföda. Som godis ibland, men inte för mycket.
Tillägger. Veterinären sa att katten kunde fortsätta med Bozita blötmat och torrfoder någon enstaka gång. Det var den veterinär som verkade mest insatt.
Vid återbesöket var det en annan veterinär som rek urinfoder. Jag köpte en påse Hills Prescription diet Urine Tract Health med kyckling och katterna älskade det. Det ska vara bra för njurarna och katterna drack mer vatten är de åt det. Båda åt av det, men det är inget jag kommer att fortsätta med. Det är till för katter som har problem med vikten, men det har inte våra katter. Jag tror mer på den första veterinären som tyckte att vi kunde fortsätta med Bozita blötmat.
Katter är helt klart rovdjur som helst äter råa smågnagare. Genom att åta jaktbyten får katten i sig över 70 % av sitt vätskebehov. Detta ändras inte av några generationers avel. Evolution tar myckket långa tidsperioder.
Så småningom kom det sig att det började finnas mer eller mindre tama katter som utvecklades till tamkatter. Fram till för 50-60 år sedan fick katter äta matrester som nog inte var så bra mat men katterna gick ute i det fria och skaffade bra mat själva.
Men så började det finnas något som kallas kattmat att köpa. Denna mat är gjord av billiga biprodukter, helt enkelt ett sätt för köttindustrin att göra sig en vinst även på det som kvar efter att man gjort köttfärs och korv med tillsatser av diverse märkliga produkter som spannmål, rotfrukter, äpplen, tagetes etc.
Ja, snart nog dök torrfoder upp. En hårt processad industriprodukt. Bekvämt för ägaren men knappast bra för katten. Sjukdomstillstånd har så börjat dyka upp av torrmaten men de skrupellösa multinationella tillverkarna slutar förstås inte att tillverka och marknadsföra sina produkter. Nej, man tillsätter i stället salt till maten för att katten ska bli törstig och dricka mer när den enklaste lösningen vore att inte ge katten torrmat alls. Men vad gör inte producenterna, leverantörerna, veterinärerna, zooaffärerna för att tjäna pengar på kärleksfulla och oroliga kattägare.
Jag vill uppmana alla som köper kattmat att läsa innehållsförteckningarna med kritiska ögon, googla på vad konstiga ord betyder och tänk efter vad som vore bäst för era katter. En mycket billig försäkring.
Mina katter lever gott på 100 g rått kött per dag men på blötmatsförpackningarna står det att katten behöver 200 g-300g per dag. Skillnaden är till viss del vatten men resten är skräp som katten inte kan tillgodogöra sig eller kolhydrater som bidrar till övervikt och ökar risken för diabetes.
Jag ger han nu lite rå kyckling också för han gillar det
Nä dom sa inte varför. Förmodar att det är en kombination av övervikt och ålder. Jag vet inte annars
Sju år är ingen ålder för en katt. Försäkingar ändar på villkor när katten är nio år och veterinärer anser att en katt som är över nio år ska ses som att den börjar bli gammal. Men många katter blir ju gott och väl över 15 år och mer.
Det är förstås med katter som med människor att en del av oss drabbas av sjukdom reletivt tidigt i livet medan andra har hälsan upp till 90 år.
Jag vet ju det, men som du säger så kanske han drabbas tidigare än vanligt. Det står på Vetrinär pappren lindrigt förhöjda värden så det är inte allvarligt än så länge.
#25 När njurvärden är lindrigt förhöjda kan för lite vätske intag vara en av orsakerna. Njurar behöver vätska för att kunna fungera som de ska. Fortsätter du att ge bara torrfoder även om det är för njurarna utan att öka kissens vätske intag tas inte den egentliga orsaken bort då katten fortfarande inte få i sig tillräckligt med vätska och hans värden kommer att fortsätta skjuta i höjden om det vill sig riktigt illa. Om du på något sätt kan få din katt att dricka det han ska kan du fortsätta ge torrfoder. Men din katt bör få i sig 0,4-0,6 deciliter per kilo kroppsvikt per dag. Kan du inte det bör du om möjligt få honom att äta mer blött. Det går men kan ta lite tid. Du skriver att han äter rå kyckling, det är jättebra. Det du skulle kunna göra är att ge färs i vilket du tillsätter vätska. Byt ut nåt mål om dagen mot rått kött med vätska så hjälper du honom en bit på vägen i alla fall. Prova att blöta hans torrfoder, men var noga med att han äter upp det direkt då spannmål kan börja mögla vilket inte är bra det heller. Man kan inte göra allt men lite räcker en bit alla gånger. Sen se till att han har möjlighet till vatten lite var stans hemma. Är kisse lekfull kan man med fördel lägga i en pingisboll som han puttar på och blöter tassen. När tassen är blöt så är katten tvungen att putsa och får på så sätt i sig vätska den vägen också.
Lycka till!
Jag kämpar med att få i honom blötfoder, men han äter nån tugga sen vill han inte ha mer. Jag har vatten på 3 olika ställen i lägenheten. Han gillar köttfärs också. Få försöka ge honom det utblandat med vätska. Uppblött torrfoder har jag försökt och det luktar han bara på och gå därifrån. Han är inte speciellt lekfull men få testa det. Tack för tipsen
#27 Hoppas något hjälper. Har du provat att strössla torrfoder uppe på blötmaten? Många gånger handlar det om lukten och får de känna lukten av "sin" mat de tycker om kan man lura katten att äta 😉 Tll en början får man ha på mycket strössel och minska med tiden. Det tar tid men är man bara envis och har tålamod brukar det gå att lösa. Vägrar han ska du naturligtvis ge honom annat. Men du kan vänta ut honom några timmar utan att det är någon fara och att han får i sig minimibehovet för sin vikt. 😎
Ska testa det
Prova med något extra gott blötfoder så de vänjer sig vid konsistensen. Sheba är supergod lyxmat, tycker våra katter. Blanda sen i bra, billigare som tex Bozita eller Mjau blötfoder och gå sen över till enbart Bozita/Mjau. Sheba är jättedyrt och jag vet inte hur bra det är.
Bozita och Mjau anses vara det bästa när man läser i kattforum. De flesta katter föredrar torrfoder, om de får det. Om inget annat bjuds så äter de blötfodret till slut. Bozita är bra för det finns i olika smaker. Extra kyckling är godast, tycker våra katter. Mjau var godare förut innan de gjorde om receptet. Nätbutikerna har Bozita i storförpackning och jag köper några olika åt gången och varierar. Jag ger inte dem med skaldjur för skaldjur är inte bra med tanke på urinstenar. Det är kyckling i alla sorter, tror jag, så det är bra att veta om katten är allergisk. Älg gillar de inte och den ena katten tycker att ren är sådär, men annars äter de alla sorter förutom skaldjur (fast de älskar skaldjur och skulle äta om jag gav det).
#29 Lycka till och ge inte upp allt för tidigt 🙂
Det viktigaste är att du pratar med veterinären (som ändå ger medicin foder och ser en förbättring när dem ger det/ser att patienten inte blir sämre efter man börjat gett det) för det västar som finns är nog att ge ett annat foder, katten blir sämre och behöver avlivas, då går det inte att säga "någon på ett forum sa åt mig att göra så…"
Jag hade en katt med stora mag/tarm problem, skit fodret RC hypoallergenic med sämsta innehållet gjorde katten bättre. Jag hade en hund med kristaller i urinet, RC urinary s/o tog bort kristallerna, byte den till ett bra foder (enligt andra) och hunden fick kristaller igen, nu står han permanent på RC urinary s/o för att slippa kristaller.
Så dessa medicin/veterinär foder "utan bevisad effekt" har bevisat sin effekt för mig, mina djur är friska och mår bra och det är det viktigaste :)
OBS: medicin/veterinär foder funkar självklart inte på alla patienter/sjukdomar.
Ok Tänkte också att det var någon som sa att varför han bara hade lite förhöjda värden var att han drack för lite. Han åt nästan bara vanligt blötfoder innan han blev sjuk så det kan inte vara det. Det är bara njurblötmaten han inte äter. Testade att lägga lite rå kyckling i det fodret och då åt han upp allt.
#33 ja ge njurfodret, kanske prova blöta upp torrfodret och se om han äter det blöt? även en vattenfontän kan få katter att dricka mer ibland.
Och kör så, vatten + det veterinären sa till återbesök och se om njurvärdena blivit bättre :)
#33 Visste inte att han ätit blötfoder innan. Men det beror på om han ätit torrfoder jämte det blöta och vilken mängd för att kunna utesluta att han fått i sig för lite vätska. I så fall kan den mängden torr han ätit inte kompenserats upp med vatten han fått i sig om hans värden kan bero på vätskebrist. Förstår att han inte äter mjukmaten som är för just njursjuka. Den brukar inte smaka så gott. Du kan prova med annat märke också. Finns några som kan vara mer för hans smaklökar.
Men kan du få i honom med hjälp av kyckling så skulle jag lura honom så ett tag tills han vänjer sig. Även strössla på njurtorrisarna och se om det kan fungera.
När en katt har problem med njurarna och det har gått längre i sjukdomsförloppet så brukar inte katterna vilja äta något då de mår illa. Om man kommer till det stadiet ger man katten det den vill ha så den får i sig något alls.
Så fortsätt truga med att han ska äta blötnjurfoder (med extra vatten i blandat) istället för det torra. Vätska som tas in på annat sätt brukar sällan räcka för att de ska få i sig den mängden de bör ha. Även om man har fontäner och dylikt. Katter är till naturen dåliga på att dricka vatten då största intaget i huvudsak kommer från bytesdjuren.
#35 det visste jag inte, bäst att åka akut till veterinären då!!! för då måste alla mina 3 katter ha vätskebrist då dem bara äter torrfoder :O
kan inte ge dem blötfoder + torrfoder då ena katten verkligen inte verkar tåla blötmat

#36 En viss vätskebrist kan man faktiskt ha utan att det är farligt men det är såklart bättre att få i sig tillräckligt.
#37 ja men om katter får i sig för lite vätska om dem äter torrfoder har ju mina katter för lite vätska året runt vilket dem nog bara klarar i några månader innan dem börjar visa symtom.
#38 Om dina katter bara äter torrfoder så har det med största sannolikhet för lite vätkseintag mot vad de bör ha. Om dina inte dricker 0,4-0,6 deciliter per kilokroppsvikt och dag? En katt kan klara sig längre på vätksebrist men när det inte fungerar längre så är det de inre organen som tar stryk. Kan man undvika det ser jag inget fel i det. 🤔
#39 nej men kan du bevisa att detta stämmer? vart är forskningen (opartisk och riktig) på att katter som äter torrfoder har vätskebrist?
#40 Det säger sig väl självt? Samt att sen torrfodret dök upp så har många katter fått både njur och urinvägsproblem på grund av just för lite vätska.
Sen kan du säkert tänka lite logiskt, om du bara äter knäckebröd utan att dricka den mängden vätska vår egen kropp behöver. Hur skulle du då må?
#41 i samma veva som torrfoder dök upp började man kanske ha katter inne/sällskap och kastrerade vilket leder till att många blir mindre aktiva (måste inte jaga mat eller partner) och då blir väldigt många överviktiga. Och det säger sig väl självt att en ohälsosam livsstil orsakar problem för individen?
Något annat man kan fundera över är att för var katterna "slit och släng", blev dem sjuk sköt man katten och skaffade en ny, i samband med torrfoder började man kanske föra statiskt över katterna och deras hälsa + att fler började bry sig om sina katter och ta dem till veterinären och det kan göra att det ser ut som om fler katt blev sjuka när det egentligen inte var så?
Äter jag knäckebröd dricker jag mer vatten än om jag äter något annat. Borde ju logiskt nog bli samma för djuren, dem dricker dem mängd dem behöver.
Och genom åren har många berättat om hur deras katter blivit gamla på skit fodret friskies samtidigt som katter som går på barf, blötmat eller lever i stall kan få urinproblem/njurproblem och bli sjuka.
Jag säger inte att det är fel att ge blötmat, eller att friskies är bra. Men man ska inte säga "det är så här." utan att kunna bevisa det…
Källkritisk AB
Har bara en sak att säga. Katter har dåliga törstreflexer! Genetiskt är de skapta för att få i sig sitt dagliga behov av vätska via sina byten. Läs på om katten så förstår du vart jag vill komma. En katt dricker inte mer för den äter torrfoder. Det är något man bör ha i åtanke och ju fortare man inser det desto bättre för katten.
Din katt dricker inte 0,4-0,6 deciliter per kilo kroppsvikt per dag om den bara äter torrfoder. Har du tre katter som väger runt 4 kg vardera bör de dagligen dricka mellan 4,5 - 7,2 deciliter. Gör dina katter det? Om svaret är ja så är det toppen och dina katter får i sig den mängden vätska som de ska och inget att oroa sig över då.
Vi kan också leva på junkfood och bli gamla. Men må bra gör vi sannerligen inte!😎
Vad för bevis vill du ha? Räcker att se vad ett katter äter i det vilda och hur mycket de dricker där! Mer än så behöver du väl ändå inte eller? Mer källa än så kan du väl ändå inte få?
#43 jo man ska ha källa på alla sina påståenden. Hundar i det vilda äter också bytes djur, men för dem är det tydligt inte lika viktigt med maten och dem kan äta torrfoder utan problem?
Alla katterna har vart hos veterinären för kontroll och aldrig visat sig vara uttorkade i slemhinnor eller på blodprover. Hur förklarar du det?
Nu behövde jag lIte råd om foder. Disskutionen om att det är bra eller dåligt får ni ta någon annanstans. Jag försöker ge honom så mycket blötmat som det är möjligt och försöker lirka med diverse annat.
#43 Hundar och katter är inte samma ras ens. Därför går inte att jämföra. Råder dig att läsa på om katter och var de härstammar ifrån så kanske du förstår bättre!
#45 Ska inte kapa tråden något mer. 😇
#45 Du gör det du kan, mer än så kan man inte göra. Hoppas hans värden sjunker tills nästa gång ni tar prov. Oavsett vad han får i sig eller inte!
Tack alla.