Kattunge saknar tänder
Hej. Jag hittade en helt utmärglad kattunge igår och såg att hon saknar 4 tänder.. Hon kan vara 10-12 veckor (gissar jag på). Och det är två där uppe och två där nere av de små tänderna längst fram (mellan kanintänderna) som saknas.. Är de "normalt" att de kan födas utan vissa tänder?
Normalt är det nog inte men det förekommer.Jag har sett o hört att en del katter kan få sina tänder väldigt sent. Men sen kan en del vara delvis eller helt tandlösa pga inavel. Det kommer helt enkelt inga tänder alls. En katt kan leva utan tänder men man får tänka lite extra på vad man ger en sådan katt för mat…så klart 🙂
Har en kompis som har en katt där två hörntänder saknas helt i överkäken….detta kollades upp hos veterinär som sa att katten aldrig haft några hörntänder i överkäken vilket troligtvis berodde på inavel.
https://jazzans.wordpress.com/
"Lil Bub" föddes ju helt utan tänder . Inavel förekommer väldigt ofta tyvärr.. Katter går ju bara på instinkter när det är löp etc . Det behöver inte vara inavel , men det är en logisk förklaring.
I want to belive, And I do belive, dosent matter what you others think, we already know the truth
Kan det vara så att den är tidig med att tappa mjölktänderna?
Kan kanske vara de #3. Hon ska ju till veterinären så jag kommer ju fråga dem om de vet..