Dåliga i magen igen :(
När kattungarna stabiliserats i sina magar på sitt nya torrfoder så provade jag att ge lite (dryg tesked) med mjau blötfoder för kattungar. Det dröjer inte mer än några timmar förrän den ena bli dålig i magen :( Blir såå ledsen. Vill ju ge dom blötmat för dom älskar det. Ska jag fortsätta ge en tesked om dagen eller ska jag återgå till bara torrfoder igen?
Gå tillbaka till torrfodret och vänta nån vecka innan du försöker igen. Vissa katter tål mjau tetra bättre än konservburk (pga konserveringsmedel). Du kan även försöka med något annat märke.
//Jessie
#1 Ddet är mjau i tetra dom fick. Har provat andra också men då har dom också blivit dåliga. Dock fick dom det då samtidigt som jag bytte torrfoder. Nu när magarna stabiliserats tänkte jag därför prova igen, men det gick ju sådär :(
Samma med min kattunge… Direkt han får lite "större mängder" Mjau blötfoder är det löst och luktar så in i h…… Han äter Orijen torrfoder vid sidan av, men väntar alltid på blötfodret då han älskar det. Så synd om han inte tål Mjau, vet inte riktigt vad jag ska göra… Jag tycker det är ett bra foder och vill verkligen att det ska fungera :( Ger också i tetra. Har en stor konserv hemma men inte provat. Gav inget blötfoder under en dag, då var magen bra dagen efter… Suck, vad gör man…

Katter som är uppföda på skit-torrfoder behöver LÅNG LÅNG tid för att vänja magen med hög halt av fett och proteiner.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Menar du att jag ska fortsätta ge blötfoder och att magarna efter ett tag vänjer sig?

Nej du ska låta dem äta torrfodret en tid så att tarmluddet får läka,sen så kan du ge små portioner blötmat.1tsk till en början.
Stolt ägare till tre La permer
Mina fick diarré av blötmat samtidigt som de åt torrfoder. Nu efter att jag har börjat barfa så tål de blötmaten mycket bättre.
#6 ok, för övrigt fick dom inte skit torrfoder hos sin uppfödare :) hur lång tid tar det innan tarmluddet läkt? Tack för råd! :)
Mina tår inte Mjau. Jag testade försiktigt och långsamt, men alltid lös i magen.
Men när jag testade Bozita , blir deras mage bättre och sällan lös… Så ger jag nu Bozita.