Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 690 ggr
Ellenfyrkant
1

Hankatt börjar kissa

Frågar om råd här å en väns vägnar. En vän till mig är fodervärd åt en okastrerad hankatt, han är 2 år och har aldrig varit värst kinkig med lådan - inte nu heller egentligen. Men han har börjat föredra hundens bädd och barnens sacko-säckar. Det är inte "skvätt" utan han går där vid behov. (Lådan är givetvis ren) Hon har tvättat det som går i maskin och tvättat resten för hand med piss off. Beteendet fortsätter. Finns inga övriga påtagliga förändringar i vardagen. Vad gör man? Hankatter är inte färdig i avel och familjen älskar katten men det fungerar ju inte om han ska kissa på barnens saker. Tänkte att det kanske finns lite erfarenhet här på forumet.

Mvh Ellenfyrkant

Scorpio97
1

Även om katten alltid har gått på lådan så kan den vara missnöjd med den. Sen ska man alltid ha låda mer än vad man har katter, så om dom har en katt bör dom ha två lådor. Vad har dom i lådan? Klumpbildande, finkornig och lerbaserad sand brukar rekommenderas. Man kan ha många lådor ett tag och prova olika sorter (med/utan huv), olika placeringar samt olika sand-sorter och så kör man på det katten verkar föredra. 

Att katten kissar på mjuka saker kan även tyda på UVI, och det bör i så fall kollas upp hos veterinär.

Men jag skulle tro att det för att han är okastrerad. Finns något som heter kemisk kastrering om man inte vill kastrera riktigt, men jag är inte alls insatt i vad det innebär och hur den funkar.

//Jessie

SannnaH
2

Vad har de skrivit in i kontraktet om vad som ska hända om han börjar kissa? Det är en jätteviktig punk i fodervärdskapet så den hoppas jag verkligen inte att de hoppat över att prata om.

Eine
0

Kanske fodervärden är beredd att ta hem honom en period,till han parat sina honor klart? Så brukar jag göra om jag har hanne på foder. Alternativ är att han får ett eget lättstädat rum under den fertila perioden..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LaSadie
0

Troligen beror allt på att han är okastrerad. Mina honor kissade utanför lådan när de löpte eller var på väg in i löp. De vill sprida sin "här är jag" doft. Man kan chippkastrera sina katter, det kan hålla sex till tolv månader. Jag skulle dock rekommendera att man tar kull innan man chippar för de reagerar olika. Min honas chipp satt i 1½ år. Be din väninna att prata med uppfödaren hur de ska göra, två år är en ganska hög ålder utan att ha parat någon gång. Visst är vissa raser är sena, men så sena?

annzoo
2

Min hane börja visa missnöje genom att kissa på andra ställen utom i lådan.
Första åtgärden var:
- kolla lådorna: Köpte större lådor (han är en stor katt), fler toalådor och hade olika strö. Ett tag hade han 5 lådor(både öppna och med huv) med 3 olika sandtyper.
- aktiverade honom mer
- rensade lådorna oftare
- uteslöt uvi mm hos veterinären.

Vilken sand har hanen nu? Hur många och hur ser de ut? (huv eller utan), hur ofta rensar de lådan?

Ellenfyrkant
0

Jag ska prata med henne om avtalet! De har bara 1 låda, alltid haft - aldrig haft bekymmer. När jag pratade med henne lät det som att den städas 1 gång per dag, och då tyckte hon ändå inte att det var mycket att plocka. Lådan är med huv, normalstor låda, katt på 4 kg. Everclean heter sanden de alltid använt.

Mvh Ellenfyrkant

annzoo
5

#6 då säger jag minst en låda till, öppen utan huv, och rensa 2 ggr per dag. Att de inte finns något mycket i lådorna beror ju på att han hellre gör utanför lådan