Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1247 ggr
[mustang1974]
2014-08-23 16:29
0

slagsmål kater

kan kater dö i slagsmål när de slås? är det vanligt

Scorpio97
2014-08-23 16:32
0

Självklart händer det. Speciellt mellan okastrerade katter som slåss om reviret.

Jag vet dock inte hur vanligt det är.

//Jessie

tlover
2014-08-23 16:33
0

Jag har hört att det kan gå illa och att katter kan dö av slagsmål men det borde vara väldigt ovanligt eftersom de flesta av katters konfrontationer är bara att dom "mäter sig" med varandra dvs försöker se stor ut, morrar men ger sig inte på varandra).

(källa: dokumentären kattens hemliga vägar där såg dom att slagsmål var väldigt ovanligt)

l'm back

[mustang1974]
2014-08-23 16:39
0

tack för svar

Inkanyezi
2014-08-23 16:45
0

Okastrerade hankatter som lever vilt har reviruppgörelser, och hos äldre sådana katter ser man alltid att de har pälsen vid kinderna hopfiltad, med massor av ärrvävnad invid bakre delen av käkbenet och upp bakom öronen. Det är på den platsen många bett hamnar, och det blir ofta infektion i såren som katterna får där.

Däremot är det ganska ovanligt att slagsmål mellan katter direkt leder till att den ena dör. De får oftare skador av olika grad, rivskador på buken och benen och bitskador kring ansiktet, ibland ögonskador eller skadade öron. Många bett orsakar ärrvävnad med filtad päls där parasiter kan trivas.

Katter som förlorar sina tidiga slagsmål drar sig ofta ur tidigt när de möter en annan hanne, så det är främst alfahannar som får många skador knutna till slagsmål med andra hankatter. Det är också de hannarna som markerar revir i störst utsträckning, med illaluktande stämplar på de mest olämpliga ställen. Men deras slagsmålsskador innebär inte att slagsmål är vanliga, utan de kan bli rätt gamla, och något tiotal rejäla slagsmål under en period på nästan tjugo år kan knappast ses som att slagsmål är vanliga.

MonicaLagerquist
2014-08-23 16:54
0

Vet inte hur många gånger jag hj'lpt grannen som har utekatter.Deras katter kommer ständigt hem med riv och bitsår.

Även om det inte är dödligt så gör det ju ont på katten och kan inte vara så skoj.

Stolt ägare till tre La permer