Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1714 ggr
Teddyntheo
0

Kattungarnas pappa

Hej! Jag har en fråga om när man parar sin katt med en hane och sedan får de kattungar, vad får då ägaren till katthanen? Är de som med hundar? En kattunge eller pengar för en kattunge? Tänkte nämligen att min underbara kisse skulle få ungar när tiden är inne:) Tacksam för svar!

annzoo
3

Det är upp till hanägaren att bestämma =) .. oftast brukar de vara språngavgift + en viss summa per kattunge. Det är inte billigt att föda upp en kull så mitt råd är att du gör en kalkyl på hur mycket de kan kosta.

Teddyntheo
0

Okej ja tack för svaret:) Hanen är 50% birma och ägaren vill ha hälften av alla pengar, och vill även att ja ska stå för all vaccinering osv, det tycker jag kändes lite mycket för mig?

ChristineL
7

#2 - Det har inget betydelse vilka raser som finns i katterna, dom är ändå huskatter och det går inte att spåra deras bakgrund. Jag avråder dig till att avla om du inte redan nu vet att det finns nya ägare till hela kullen.

Teddyntheo
0

Okej tack! Jag har ju Inga garanterade köpare än eftersom det inte kommer bli förren i jul ifall det blir något, sen vet jag att här är det inga problem med att hitta bra och fina familjer:)

MonicaLagerquist
8

Med tanke på rasen som ev finns inblandade hoppas jag att ni blodgrupperar katterna innan parning.

Det är enligt djurskyddslagen inte tillåtet att para en b hona med en A hane.

Stolt ägare till tre La permer

annzoo
7

#2 Det är hanägarens marknad, tycker du inte om kraven hanägaren har är det bara att leta en annan.  Då det gäller huskattsparningar med påstådda rasinslag verkar folk ta överpriser. Sedan är det ju faktiskt du som äger honan som står för allt som har med kullen och honans dräktighet att göra tex vaccinering, ID-märkning av kattungarna, komplikationer vid födseln mm. Hanen står ju bara för spermierna och det är dessa du betalar för :)

Även om ägaren påstår att katten är 50% birma så kan denna ljuga för dig och du kan få helt vanliga huskatter utan några synliga birma drag.

MonicaLagerquist
8

Om det är maskade kattungar du är ute efter så måste maskanlaget finnas hos båda föräldrarna för att kattungarna ska bli maskade.

Stolt ägare till tre La permer

Teddyntheo
1

Tack för alla svar! Tar gärna emot mer råd!:)

[Lilyz]
16

Eftersom att du ber om råd så skulle jag vilja råda dig till att inte avla fram fler huskatter då det redan finns alldeles för många utan hem. Om alla kastrerar sina huskatter istället för att medvetet avla fram fler så försvinner problemet med tiden och även om du känner att en kull inte gör sån stor skillnad så ber jag dig ändå att tänka om. Man måste börja någonstans, många bäckar små osv.

Detta är såklart skrivet i all välmening för alla hemlösa katters skull. 🙂

Teddyntheo
0

Det ska jag tänka på! Självklart vill vi inte ha hemlösa katter! Där jag bor vet jag dock inte om det finns så många vilket är väldigt bra! :)

[[pimey]]
4

I hela Sverige har vi 150 000 hemlösa och det ökar

fredricakarlsson
8

Detta är nog de bästa tipset du kommer få ;) KASTRERA din katt! Innan var jag "för" huskattsavel men nu är jag helt mot det! Jag var precis som du innan och ville ha en kull på min katt. Men sen läste jag på om katter och deras status i Sverige (världen) och insåg att jag inte alls skulle ha en kull på min katt! Så jag åkte och kastrera henne! :). Själv kommer jag aldrig heller köpa en kattunge från någon annan än en (riktig!!) uppfödare! Som de andra säger så finns det 150 000 hemlösa katter i hela Sverige! Och även om det inte finns många hemlösa katter där du bor så finns det antagligen i närheten. Och man behöver inte få hemlösa katter där då..

[[eskils_]]
6

Håller med de senaste kommentarerna här - låt bli att ta en kull på din katt!!!

Förutom argumentet att det redan finns alltför många huskatter och "blandraskatter" så är det så att katter inte alls har något "behov" att få ungar. Dräktighet och förlossning innebär stora påfrestningar och risker för en katt. De lever ett längre, tryggare och friskare liv som kastrerade! ❤️

Så om du vill vara snäll mot din lilla kisse så låter du henne slippa ungar. Åk och kastrera henne när hon är ca 6 månader, och skaffa gärna en liten (kastrerad) kompis till henne att leka med. 

Här kan du läsa mer: http://www.kattstatus.se/sida70.html 

Och här: http://www.kattstatus.se/sida1.html

Läs gärna den här tråden också, så förstår du att det redan finns en massa hemlösa katter som far illa:

http://katter.ifokus.se/discussions/53eb7e05ce12c41e59001d63-hjalp-ang-hemlosa-kattungar?discussions-1

IceJossan
12

Vill du ha kattungar och känner att du har både tid och intresse för det så vill jag tipsa dig om att bli jourhem åt en dräktig kisse istället :) Du får hem en hemlös katt som är dräktig eller har ungar och hon får föda i trygghet hemma hos dig. Föreningen du är jourhem för har ansvaret för veterinärvården och försäljningen av ungar och mamma sen.

På så sätt får du hela den fantastiska upplevelsen, men istället för att du bidrar till att fler huskatter föds så hjälper du att motverka problemet och rädda livet på hela kattfamiljen :)

botakt
2

Morsan hade kattuppfödning på helig birma ett tag. Det är OTROLIGT dyrt med bebisar! Och du ska ha tid! Första kullen så var det en som vi nappade 1 gång i timmen dygnet runt. Eller om det var två gånger minns inte nu.. Dock dog den kattungen :( Men man ska vara medveten om riskerna. Det är en risk för mamman och bebisar a. Och alla kostnader får du själv stå för. Tycker nog att du bör kastrera. Men vill du ta en kull och behålla någon ur den så är väl det okej… Om resten kommer till ett bra hem!

[[eskils_]]
5

Man bör nog också vara medveten om att man inte kan lita på de "goda hem" som kattungarna utlovats. Många människor tycker förstås att kattungar är söta, och säger att de gärna vill ha en. Men de har inte alltid tänkt igenom att kattungen fort blir en vuxen katt som de måste dela sitt liv med i 15-20 år framåt. Då drar de tillbaka sitt löfte. Det kan också hända att kattungen inte trivs i sitt nya hem eller att de katter som finns där redan inte accepterar nykomlingen. Då blir det jobbigt för dig som uppfödare. 

Är du beredd att i värsta fall behålla ungarna själv? Är du medveten om att det kan bli 6-7 stycken i en kull? Vet du att det kostar minst 500 kr i månaden att ha en katt? Alltså minst 4000 kr i månaden för 8 katter, plus många tusenlappar i veterinärkostnader om något skulle gå fel. Har du de pengarna?

annzoo
4

Innan du bestämmer dig för att ta kull så bör du hälsoundersöka din katt. Vilka raser har du i uppgift att din katt är?

Sist jag var tvungen att kejsarsnitta en hona kostade de 14.000. Beroende på klinik kan priset variera men oftast ligger akutsnitt på 12.000 - 20.000kr som du måste betala direkt om du inte är känd på kliniken sedan tidigare. Det kostar mer kvällar, helger och röda dagar. Har du ingen försäkring blir de dessa priser. Har du minst 20.000kr liggande?
Har din hona fel blodgrupp dör kattungarna en efter en och du kan inget göra om de upptäcks efter de att kattungarna börjat dia.
Kommer honans mjölk inge igång måste du stödmata kattungarna varannan timme dygnet runt tills amma har hittats.

Om allt flyter på utan komplikationer har du kostnaden för extra mat och sand under 12veckor (kattungar är ät- och bajsmaskiner), vaccinationer gånger 2, idmärkning och veterinärbesiktning.  Du måste även vara beredd på att ha kvar kattungar som inte blir sålda och är kattungen hanar måste du kastrera dem så att ingen mor och son parning sker. Som du märker finns en hel del kostnader och saker som kan hända

Rumblebee
4

#10 saken är den att ingen påstår att dina eventuella kattungar skulle bli hemlösa. Grejen är att de hem dina ungar skulle komma till hade kunnat gå till hemlösa katter. Om du tycker att det år mycket begärt att du ska stå för vaccineringarna av ungarna så är även det en sak som talar emot uppfödningen. För din hona måste bli hälsostestad innan hon paras, kolla vilken blodgrupp hon har och övriga tester så att hon inte har någon ärftlig defekt eller sjukdom. Samma saker måste hanen gå igenom. Om deras blodgrupper inte matchar så kommer det leda till att ungarna dör. Sedan om din katta skulle behöva kejsarsnitt. Även om hon är försäkrad så kommer det kosta. Risken finns ju åven att hon inte klarar sig. Vissa tycker det är dumt att man hälsostestad katter innan parning med argument som att katter har förökat sig på egen hand helt utmärkt i hela deras existens. Men dom tänker aldrig på hur många katter som kan ha dött pga genetiska defekter och sjukdomar eller helt enkelt pga problematisk födsel. Precis som med människor innan vi utvecklade våran sjukvård. Och vi vill ju ha den bästa omsorg när vi är gravida och ska föda. Så varför inte erbjuda våra djur liknande.