Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 544 ggr
Nicollan
2014-08-12 20:55
0

Hjälp!

Behöver verkligen råd och hjälp!
Har en kastrerad hankatt på 2 år, han är och har från början varit innekatt. Under en ganska lång period nu så har han skrikit vid ytterdörren.  Vissa dagar konstant och vissa mindre.. detta börjar i alla fall bli väldigt jobbigt.
Både för honom och mig såklart, det blir tillslut så att man känner en inre stress, dels eftersom att han inte verkar må bra och dels vad grannarna ska tycka  osv..  Har även en till katt, hon har inte alls samma beteende.
Har nyligen varit hos en veterinär och hon kunde inte se något "fel", han är även i övrigt en frisk och fin katt, äter och dricker som han ska, går på lådan osv.
Har inte varit ute mer än i trappuppgången (smitit…) hade jag inte bott i stan så hade jag släppt ut honom. För han verkar ju vilja ut?
Kan det verkligen vara så att han helt enkelt inte passar som innekatt och bara känner "instinkten" av att vilja ut?

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

fredricakarlsson
2014-08-12 22:14
1

Låter som han är understimulerad. Försök hitta på saker att gör med honom. Lek mycket, träna? Kan du gå ut med honom i sele? Något av de kanske funkar (om du inte redan testat de)

mimåne
2014-08-12 22:30
0

Jag tror också att han är uttråkad snarare än längtan att vilja ut. Jag har själv en innekatt som ska ha fart och fläkt hela tiden, så jag förstår att det kan vara jobbigt när han skriker, men hur du ser på saken kan få det mindre jobbigt. Du kan välja hur du ska reagera. Ska du bli irriterad och tycka att han är världens jobbigaste, eller är det han det är synd om och DU som är den jobbiga? Det sistnämnda är lättare att handskas med kan jag säga.

Hitta på saker med honom, gör sådant som han tycker om. Ibland behövs inte så mycket för att han ska bli nöjd.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nicollan
2014-08-12 22:40
0

Har tänkt på det. Men varför skulle han bara vara vid ytterdörren om det var pga understimulering? Han borde ju gå omkring i hela lägenheten då tycker man. Men kanske är så beteendet ter sig,  att dom fastnar vid något..
Gå ut i sele är tyvärr inget alternativ.
Borde absolut aktivera katterna mer överlag, men tycker det är svårt då dom oftast blir ointresserade fort av både leksaker och lekar ;o

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Fingerprints
2014-08-12 23:37
4

#3 För att det är vid ytterdörren det händer spännande saker, det är exempelvis där du försvinner och kommer tillbaka. De är inte dumma, de förstår att det finns någon action där och det var troligen därför han valde just den platsen första gången. Enkla anledningen till att han fortsätter är för att han märker att du reagerar på det, att du känner dig irriterad/ängslig/stressad, att du tittar eller kanske till och med säger åt honom att sluta? Han vet att han har hittat ett knep för att få din uppmärksamhet. 

Jag tror mycket väl att det rör sig om understimulans. En innekatt kräver mycket uppmärksamhet och både fysisk och psykisk stimulans. Lek med honom, låt honom springa efter laserpekare, vippor eller bollar. Göm godis, köp en bra aktiveringsleksak som är till för att de ska pilla ut godis (kan rekommendera denna http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/250839 båda katterna här hemma älskar den och kan sitta och pilla i en timma i sträck) eller så är du kreativ själv. Jag har lagt godisar i hushållsrullar eller bara sprungit runt och lagt godis lite här och var i lägenheten så att de får sniffa runt efter dem. Gärna i små hörn och under saker så att de får kämpa lite.
Katter behöver nya utmaningar hela tiden. Finns massor av kul saker att hitta på med sin katt!

Regnbåge

Nicollan
2014-08-12 23:42
1

#4 Katter är bra smarta :)
Tack för tipsen! Ska absolut prova.

_
🌺

mimåne
2014-08-13 15:09
0

Gillar katten att bli kammad och ompysslad så är det också något du kan göra med honom. Eller varför inte släppa in några flugor som han kan jaga medans du gör andra sysslor. 

Det gäller att lära känna sin katt och förstå vad som fungerar. Man får vara påhittig. Min katt som vill ha fart och fläkt är heller inte förtjust i leksaker men vill ändå leka och vi hittar alternativa sätt till lek. T.ex så tycker han om att smyga sig på byten, inte för att anfalla utan endast att smyga sig på dem. Jag sätter mig på golvet och då är min kropp är ett bra gömställe för bytet(snöre, fjäder t.ex) att slingra sig fram mellan och katten smyger omkring. Då är han nöjd och jag kan koppla av med ett tv-program samtidigt. Gillar han att bli jagad själv? I så fall kan du jaga honom, som katter emellan kan göra med varandra.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Nicollan
2014-08-14 00:05
0

#6 Flugor är lätt favoritsysslan här! får duga istället för råttor ;)

Jo absolut, gäller väl bara att ta sig tiden att hitta på nya lekar och så. Har i alla fall beställt en sån aktiveringsleksak nu får vi se om den gillas!

_
🌺